Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Odbor výzkumu na ministerstvu školství nově řídí Dalibor Štys

  6:35

Nový šéf odboru, jenž má zkušenosti i ze Skandinávie, se má podílet na stanovení priorit a metodiky hodnocení institucí a výzkumu.

Ministerstvo školství prý proti doporučením Bruselu nepůjde a FinGram zastaví. foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Poté, co se náměstkem ministra školství pro výzkum a vysoké školství stal Tomáš Hruda, prochází tato sekce některými personálními změnami. Ve čtvrtek došlo k jedné z nejvýraznějších: postu ředitele klíčového odboru výzkumu a vývoje se dle informací ČESKÉ POZICE ujal docent Dalibor Štys, jehož naši čtenáři znají jako pravidelného přispěvatele pod tématickými články z oblasti vědy a vzdělávání.

Ředitelem je s účinností od 1. listopadu; měl by stanovit nejdůležitější priority odboru a podílet se i na nové metodice hodnocení vědy. „Ano, pan docent Štys nastoupil na MŠMT na základě výsledku výběrového řízení k dnešnímu dni,“ potvrdil resortní mluvčí Marek Zeman.

Podle prvních ohlasů, které ČESKÁ POZICE zjišťovala, jde o dobrou volbu, neboť se Štys problematikou výzkumné politiky dlouhodobě zabývá a klade důraz na výzkum při vysokých školách. Roli jistě hrají jeho zkušenosti ze Švédska, jelikož v letech 1992-95 působil na Univerzitě v Lundu. Několik let vedl úspěšný ústav fyzikální biologie Jihočeské univerzity v Nových Hradech.

Podle mluvčího Zemana se nový ředitel Štys zaměří na tyto priority:

  • Analýza stávajícího systému výběru, organizace a hodnocení programů podpory výzkumu, vývoje a inovací zajištovaných ministerstvem školství,
  • Návrh priorit odboru výzkumu a vývoje MŠMT,
  • Spolupráce na přípravě nové metodiky hodnocení institucí a výsledků výzkumu,
  • Přenesení praktických zkušeností vědecké komunity do praxe fungování odboru výzkumu a vývoje MŠMT.
Se studenty zapojenými do výzkumu?

„Je třeba si uvědomit, že jak v Británii, tak ještě mnohem více ve vzývané a skutečně úspěšné Skandinávii, se výzkum dělá téměř výhradně na univerzitách. Což má dva velevýznamné efekty: 1. výzkumu se zcela přirozeně účastní studenti nižších stupňů studia. 2. většina těchto studentů nemá zájem o akademickou dráhu, jde jim o to se něco naučit,“ napsal Štys v jednom ze tří článků, jež publikoval na ČESKÉ POZICI.

doc. RNDr. Dalibor Štys, CSc.
Zakladatel ústavu fyzikální biologie Jihočeské univerzity v Nových Hradech (2002 až 2011 byl jeho ředitelem). Absolvoval fyzikální chemii na Univerzitě Karlově, titul kandidáta věd získal na Ústavu organické chemie a biochemie ČSAV v oboru biochemie a habilitoval se v oboru Přírodovědné inženýxperimenty v oblasti složitých a samoorganizujících systémů, zejména v biologii. Podílel se asi na padesátce vědeckých prací ve Web of Science, jež byly citovány více než 250krát.

Vrchním ředitelem výzkumu na MŠMT byl do nedávna Jan Hrušák z Akademie věd ČR, jenž své působení ukončil k 31. srpnu. S ministerstvem i nadále spolupracuje v rámci projektu Metodika, který má nastavit nové hodnocení vědy.

O tom, jaké představy má nový ředitel Štys, mohou napovědět jeho články: