Lidovky.cz

Obyvatelé Dobrovíze vzkazují Amazonu: Bez obchvatu hala nebude!

Evropa

  23:08

Americký intenetový obchod Amazon chce u pražského letiště stavět největší skladovací halu v Česku. Obec rozhodne v referendu.

foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ReutersČeská pozice

V sokolovně středočeské obce Dobrovíz bylo ve čtvrtek večer našlapáno. Zcela ji totiž zaplnily zhruba dvě stovky místních obyvatel (z celkových zhruba pěti set), kteří přišli diskutovat se zástupci americké společnosti Amazon. Ta chce totiž na okraji obce vystavět největší skladovací halu v Česku o rozloze 95 tisíc metrů čtverečních.

Jenže obyvatelé ani zastupitelé (setkání bylo zároveň jejich zasedáním) se očekávaných hostů ze společnosti Amazon nedočkali. Firma za sebe poslala pouze zástupce developera, který pro Amazon vybudování haly připravuje. Pavel Sovička ze společnosti Panattoni Europe se sice snažil, všechny otázky a námitky však za Amazon zodpovědět zdaleka nedokázal.

A nebylo jich málo. Obyvatelům Dobrovíze především vadí, že Amazon nemá vůbec vyřešenu dopravu v okolí haly. První informace v médiích hovořily o tom, že do malebné a památkově chráněné obce bude denně přijíždět 450 těžkých nákladních vozidel. Zástupce developera Sovička se sice dav snažil uklidnit tím, že kamionů bude jen něco okolo stovky denně plus 1700 osobních vozidel, převážně zaměstnanců, místní mu ale příliš nevěřili. „Pracuji ve skladu, který je mnohem menší než tento, a ujišťuji vás, že sto kamionů to prostě nemůže odbavit. Lžete nám. Kde máme záruky, že to nebude jinak? Jaké budou případné sankce? A proč nepřišla firma přímo? Bojí se nás?“ Hřímal z publika jeden ze starousedlíků.

Amazon provozuje internetový obchod, především s elektronikou, ale i s hračkami. Největším hitem je čtečka elektronických knih Kindle, do které lze rovněž na Amazon.com objednat i e-knihy. Dobrovíz si firma zvolila pro její polohu blízko Prahy i letiště, zvažovala ještě Polsko. Hala měla být hotova v polovině příštího roku. Výhledově zvažuje Amazon v Česku i vybudování administrativního centra pro celou střední Evropu.

Pracovní místa – ale pro koho?

Sovička místní neuklidnil ani výčtem výhod pro obec, mezi nimiž zmínil zvýšení kapacity čistírny odpadních vod, vybudování chodníků, příspěvek místnímu Sokolu i peníze přímo do obecní pokladny.

„Stejně tam nebudou pracovat Češi, ale cizinci z východu, stejně jako v ostatních halách, které v zóně už stojí“A příliš mu nevěřili ani to, že firma bude zaměstnávat místní obyvatele. Původní zprávy opět mylně informovaly o tom, že americký gigant zde zaměstná až deset tisíc lidí. Ve skutečnosti jich podle Sovičky má být jen okolo osmi set, a ve špičce, například před Vánocemi, maximálně 1700. Půjde totiž pouze o distribuční sklad zboží, který bude do značné míry automatizovaný.

„Stejně tam nebudou pracovat Češi, ale cizinci z východu, stejně jako v ostatních halách, které v zóně už stojí,“ namítal další z obyvatel. Na to Sovička ze své pozice odpovědět nedokázal a sliboval, že na příští setkání již opravdu přijdou i zástupci Amazonu.

Bude nějaké „příště“?

Jenže podle místních obyvatel žádné příště nebude, alespoň do doby, než developer  vybuduje obchvat obce. Hala se sice má nacházet na kraji obce v komerční zóně, takže by teoreticky kamiony neměly jezdit přímo přes centrum, ale jak potvrdili na setkání obyvatelé, mnozí řidiči do obce zabloudí nebo si tudy krátí cestu například do Kladna. Silnice mezi sjezdem z R6 a komerční zónou u Dobrovíze je navíc úzká a už nyní stačí několik málo vozů k tomu, aby se zde okamžitě vytvořily kolony.

Developer obchvat slíbil už před téměř deseti lety, když se komerční zóna u Dobrovíze začala budovatDeveloper přitom obchvat slíbil už před téměř deseti lety, když se komerční zóna u Dobrovíze začala budovat. Dodnes je v nedohledu, zatím pro něj ani nejsou vykoupeny všechny pozemky, ani není zajištěné jeho financování, které by prý mělo být zčásti hrazeno z příští výzvy operačních programů EU.

„Nejdřív obchvat, pak až hala, opačně to nepůjde. V tom se snad všichni shodneme. Do té doby s vámi nebudeme ani jednat,“ řekl rezolutně Martin Dostalík, který se do obce přistěhoval s rodinou před dvěma lety kvůli klidu. Soudě podle potlesku a přikyvování to byl v sále převažující názor.

Když nevyjde Amazon...

Přítomným zastupitelům obce po celou dobu diskuse nebylo příliš do hovoru, protože již před veřejným zasedáním s developerem o podmínkách realizace haly mnohokrát mluvili a vypadalo to pro obě strany celkem nadějně. Svědčí o tom i již připravená smlouva mezi obcí a developerem, jejíž podepsání je podmínkou, aby mohla být hala postavena. Ochota zastupitelů k jednání s developerem není překvapivá, protože podpis smlouvy by obecní pokladně postupně zajistil celkem deset milionů korun.

Starosta Martin Šafr nakonec rozvášněný dav ujistil, že bez obchvatu výstavbu haly nepovolíStarosta Martin Šafr nakonec rozvášněný dav ujistil, že bez obchvatu výstavbu haly nepovolí. Obyvatelé ho však donutili přečíst smlouvu nahlas. O podmínce předchozí výstavby obchvatu, což může trvat i několik let, však ve smlouvě nebylo ani slovo. „Je to jen návrh smlouvy, zatím jsme ji nepodepsali. Naši právníci zaručí, aby ve smlouvě podmínka vybudování obchvatu byla, aby byla zanesena například přímo do stavebního povolení,“ ujišťoval starosta. I to bylo obyvatelům málo. Starostu nakonec donutili vyvolat o záměru referendum, které se bude konat do 14 dnů.

„Chtěli jsme Dobrovízi nabídnout skvělé podmínky a příležitost. Některé jejich argumenty jsem opravdu nečekal. Budeme jednat s obcí dále, a buď to půjde, nebo ne. Pokud ne, pojedeme dle původního územním rozhodnutí,“ komentoval pro ČESKOU POZICI výsledek jednání Sovička. V původním územním rozhodnutí jsou zakresleny čtyři menší haly, které obyvatelům (kupodivu) nevadí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.