Lidovky.cz

Obří obchod na Urale se zadrhl. Čechům hrozí miliardové ztráty.

  1:24

Ruský partner dělá potíže brněnské Altě i českému státu. Zasáhnout by mohl prezident Zeman.

foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Měl to být jeden z největších obchodů v novodobé historii česko-ruských vztahů. Celkový objem dodávek technologických celků z Česka do ruské společnosti Uralvagonzavod, s nimiž brněnská společnost Alta začala zhruba před sedmi lety, měl přesáhnout 25 miliard korun. Modernizaci uralského závodu na výrobu železničních vagonů, na níž se Alta podílela, ale zkomplikovala hospodářská krize. A také problémy s některými subdodávkami.

Rekonstrukce závodu se zastavila v době, kdy už se uskutečnily dodávky za zhruba sedm miliard. Poté Uralvagonzavod podle informací ČESKÉ POZICE dokonce podal sporný návrh na bankrot leasingové společnosti Transport 21. století, kterou předtím Alta – podle požadavků ruské strany – vytvořila kvůli financování projektu.

Potenciální problém má ale český stát. Úvěr poskytla přes onu leasingovou firmu Česká exportní banka (ČEB) v zájmu podpory českého vývozu a pojistila ho státní pojišťovací společnost Egap. Kdyby leasingová společnost zkrachovala, ČEB by musela žádat o okamžité zaplacení té části úvěru, kterou již poskytla, ale zatím splacena nebyla. Celkově jde o více než dvě miliardy korun.

Zaplatit by musel v první řadě Uralvagonzavod, což vypadá dost nejistě. Pokud by tak neučinil, „černý Petr“ by zůstal pojišťovně Egap. Její generální ředitel Jan Procházka ale věří, že se tomu podaří zabránit: „Záležitost intenzivně monitorujeme. Ještě je čas najít správné řešení.“

Češi předpokládají, že na problémy upozorní prezident Zeman během chystané návštěvy Ruska v první polovině příštího rokuVěc se zároveň dostává na vyšší, politickou úroveň. Češi podle dostupných zdrojů předpokládají, že na problémy upozorní také prezident Miloš Zeman během chystané návštěvy Ruska v první polovině příštího roku – stejně jako to učinil v případě jiných nesplácených pohledávek ČEB na Ukrajině. Navíc jde fakticky o vztahy mezi státními firmami – nejenže Egap a ČEB jsou českými státními institucemi, ale také firmu Uralvagonzavod ovládá ruský stát. Vůli po vyřešení záležitosti – nota bene v době, kdy se česko-ruský obchod nadějně rozvíjí – by tedy měly mít obě strany.

Společnost Uralvagonzavod je největším výrobcem železničních vagonů v Rusku. Jak ale nedávno upozornil ruský list Kommersant, letos se poprvé od roku 2009 zřejmě dostane do ztráty. Do budoucna by se firma v uralském městě Nižnij Tagil měla podle listu zaměřit spíše na druhou část své produkce – výrobu tanků. Spoléhání se na rozpočet ministerstva obrany se zdá být za současné situace jistější. Do budoucna jsou ale ve hře i nové možnosti – výroba tramvají, vozů metra nebo produkce lokomotiv společně s firmou Caterpillar.

Spor kvůli subdodávkám z Německa

Je paradoxní, že největší spor mezi českými dodavateli a ruskými odběrateli se rozhořel kolem subdodávek v rámci celkového kontraktu Alty a Uralvagonzavodu, které vůbec nešly z tuzemska. Šlo o dvě technologické linky na opracování vagonových náprav a na zalisování těchto náprav s vagonovými koly. Tyto linky měla – na žádost Rusů – dodat německá firma Niles-Simmons-Hegenscheidt. Rusové ale nakonec dodávky nepřevzali kvůli technickým problémům na německé straně. Stejně tak je zpochybňována připravenost ruského závodu na převzetí linek.

Uralvagonzavod nicméně za viníka označil leasingovou společnost Transport 21. století a za pravdu mu dal i arbitrážní soud Sverdlovské oblasti, v níž se Uralvagonzavod nachází. Česká strana tento verdikt zpochybňuje, protože podle ruského zákona nenese odpovědnost za dodávky leasingová společnost, ale příslušný dodavatel.

Společnost Transport 21. století na druhé straně uplatňuje vůči ruské firmě své pohledávky a upozorňuje, že Uralvagonzavod nesplácí včasLeasingová společnost by podle soudního verdiktu měla Uralvagonzavodu vrátit příslušné leasingové platby, peníze ale přeposílá dál České exportní bance, a nemá tedy z čeho. Uralvagonzavod proto podal návrh na bankrot leasingové firmy. Spor se stupňuje – společnost Transport 21. století na druhé straně uplatňuje vůči ruské firmě své pohledávky a upozorňuje, že Uralvagonzavod nesplácí včas.

Případ Uralvagonzavod není jediným problémem spojeným s úvěry ČEB v Rusku. Miloš Zeman bude mít možnost upozornit i na další případy nesplácených pohledávek. Ty nejznámější – celkově v řádu miliard korun – jsou spojeny s dodávkami společnosti Sklostroj Turnov, která se podílela na stavbě mnoha ruských závodů na výrobu lahví. Případ Uralvagonzavod je ale v jistém smyslu „třaskavější“ – právě proto, že jde o vztahy státních firem na obou stranách.

  • Tento článek vznikl ve spolupráci České pozice a deníku Lidové noviny.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.