Lidovky.cz

Obchodní válka USA s Čínou: Pokles čínského hospodářského růstu

  19:39
Druhá největší světová ekonomika pozvolna zpomaluje, tamní statistický úřad každého čtvrt roku zveřejňuje stále méně optimistická čísla. Podle nejnovějších dat rostlo čínské hospodářství ve druhém letošním čtvrtletí meziročně tempem 6,2 procenta. To je nejpomalejší růst za uplynulých 27 let, odkdy se čtvrtletní data v Číně sledují.

Setkání Trumpa s Si Ťin-pchingaem v Buenos Aires. foto: Twitter

Obchodní válka, kterou vedou USA s Čínou už déle než rok, si vybírá daň. Druhá největší světová ekonomika zvolna zpomaluje, tamní statistický úřad každý čtvrtrok zveřejňuje stále méně optimistická čísla. Podle v pondělí 15. července zveřejněných dat rostlo čínské hospodářství ve druhém letošním čtvrtletí meziročně tempem 6,2 procenta. To je nejpomaleji za uplynulých 27 let, odkdy se čtvrtletní data v Číně sledují.

„Spíše než o příchodu špatných časů bych mluvil o konci nadstandardně dobrých časů. Navíc, kolem kvality čínských statistik je spousta nejistoty, takže zpomalení z 6,4 procenta na 6,2 procenta je třeba brát jen velmi orientačně a spíše je třeba sledovat dlouhodobější trend,“ říká Michal Skořepa, ekonom České spořitelny. Odborníci přitom pokles výkonnosti čínského hospodářství dávají do souvislosti právě s napjatými vztahy mezi Pekingem a Washingtonem.

Dopad na celý svět

„Nejistota vyvolaná americko-čínskou obchodní válkou byla bezpochyby důležitý faktor, který podle našeho názoru přetrvá,“ citoval zpravodajský server CNN Toma Raffertyho, hlavního ekonoma pro Čínu ze společnosti The Economist Intelligence Unit. „To číslo bylo sice očekávané, ale svědčí o zpomalování globální ekonomiky. Na číslech z čínského zahraničního obchodu je vidět, že svou daň si bere i obchodní válka,“ uvedl pro LN hlavní ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

„Nicméně Čína reagovala masivním fiskálním balíkem, který podporuje investice. Ekonomika už není tolik závislá na zahraničním obchodě a nejvíce ji v tuto chvíli podporuje domácí spotřeba. V dalších čtvrtletích očekáváme stabilizaci růstu,“ dodal Zeisel. Ke zveřejněným číslům se vyjádřil na svém twitterovém účtu i americký prezident Donald Trump. „Cla uvalená USA stojí primárně za tím, proč chtějí některé společnosti z Číny odejít do zemí, na něž žádná cla uvalena nejsou. Tisíce firem zemi opouštějí. A to je i důvod, proč chce Čína s USA uzavřít dohodu,“ pochválil si Trump vlastní politiku.

Zpomalování čínského ekonomického motoru pociťuje celý svět včetně Česka. Slabší poptávka Číny totiž znamená menší exportní příležitosti pro ostatní státy. To se týká především zbytného zboží, kupříkladu nových aut. Prodeje Škody Auto v Číně se letos snižují, podobně jako prodeje jiných automobilek.

Podle listu Financial Times nedávný průzkum Americké obchodní komory v Číně ukázal, že okolo 40 procent jejích členů zvažuje přesunutí výroby do zahraničí. Nejčastěji přitom uvažovali o zemích jihovýchodní Asie či o Mexiku. Peking však uzavření obchodní dohody s Washingtonem podmiňuje zrušením nových cel na dovoz čínského zboží do USA. V současnosti jde o daně navíc na čínské dovozy za asi 250 miliard dolarů ročně. Jednání mezi oběma mocnostmi byla přitom obnovena teprve koncem června.

Zpomalování čínského ekonomického motoru pociťuje celý svět včetně Česka. Slabší poptávka Číny totiž znamená menší exportní příležitosti pro ostatní státy. „To se týká především zbytného zboží, kupříkladu nových aut. Prodeje Škody Auto v Číně se letos snižují, podobně jako prodeje jiných automobilek,“ popisuje Pavel Sobíšek z UniCredit Bank. „Problematické z hlediska tuzemské ekonomiky je zpomalování poptávky po evropských automobilech. Prodeje nových automobilů klesají již druhým rokem v řadě dvojciferným tempem,“ přizvukuje Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.

„Přitom 20 procent vývozu německých aut směřuje do Číny, což naznačuje výraznou vazbu německého a zprostředkovaně i českého průmyslu na další vývoj čínské ekonomiky,“ zdůraznil. Zatímco tuzemská ekonomika odolává, německé hospodářství se už několik měsíců potácí na hraně recese. „Jestliže se tato situace bude protahovat, postihne to i českou ekonomiku. Prvotní dopad bude do strojírenského průmyslu a automobilového odvětví,“ nastiňuje černý scénář Viktor Zeisel.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.