Lidovky.cz

O ČSA se přihlásili čtyři zájemci: Air France-KLM, Etihad z Abú Zabí, Korean Air a Turkish Airlines

Asie

  10:38

Soutěž o národního leteckého přepravce se zřejmě uskuteční bez české společnosti Travel Service.

foto: © ISIFAČeská pozice

Stát se po třech letech opět pokusí prodat České aerolinie (ČSA). Tento záměr ohlásil minulý týden ministr financí Miroslav Kalousek a požádal vládu, aby uložila Českému Aeroholdingu, do kterého národní letecký dopravce patří, přípravu privatizace. Podle informací ČESKÉ POZICE se bude prodávat maximálně 50 procent minus jedna akcie, a to proto, aby si ČSA i po transakci zachovaly statut národního dopravce. V současné době začíná proces výběru privatizačního poradce. Prodej má být  podle našich zdrojů uskutečněn poměrně rychle – dokončen by měl být zhruba v dubnu roku 2013.

Vláda deklarovala, že bude pro ČSA, které jsou dlouhodobě ztrátové, hledat strategického partnera. Mělo by být již osloveno pět desítek největších mezinárodních leteckých přepravců, kteří dostali lhůtu do konce listopadu, aby vyjádřili případný zájem. Premiér Petr Nečas tvrdí, že právě nyní je vhodná příležitost k privatizaci.

Jenže zdroje ČESKÉ POZICE uvádějí, že tento nečekaný krok vlády přišel jednoduše proto, že o koupi ČSA najednou projevily zájem čtyři velké aerolinky. Také v roce 2009 chtěly společnost ČSA koupit čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien. Podle důvěryhodných zdrojů ČESKÉ POZICE z těchto uchazečů dnes má opět zájem pouze Air France-KLM. Zbývající tři aktuální zájemci pocházejí z Asie: Turkish Airlines, Etihad Airways z Abú Zabí a Korean Air.

Není vyloučeno, že se během listopadu objeví i další dopravce. Ředitel Patria Finance Petr Kováč pro iHNed uvedl, že podle jeho znalostí se o ČSA zajímalo více než pět potenciálních partnerů. Připustil, že „zájem o ČSA by mohly projevit aerolinky, které mohou využít Prahu jako sekundární (evropský) hub pro napojení dálkové dopravy ať už z východu (Asie) nebo  Blízkého a Středního východu,“ řekl Kováč iHNed.

Michal Mejstřík, předseda dozorčí rady Českého Aeroholdingu, minulý týden v ČT24 prohlásil, že se žádný velký hráč, který by měl o ČSA zájem, nemusí objevit. „V tuto chvíli, když se podíváme na krizi, která panuje mezi aerolinkami v Evropě, evropský trh neposkytuje prostor pro rozvoj. Musíme hledat globálního partnera. Budou oslovováni ti největší hráči. Může ale dojít k tomu, že se žádný neobjeví, pak by se musela zvažovat jiná řešení,“ vysvětloval Mejstřík s tím, že ideální cena za privatizaci podle něj není. Také ministr financí Miroslav Kalousek prohlásil, že nabídnutá cena za převzetí ČSA ze strany potenciálních zájemců bude důležitým kritériem i v nadcházejícím tendru. „Cena ale rozhodně nemůže být jediným kritériem,“ řekl Kalousek.

Je to asi podobné, jako kdyby americká vláda něco chtěla privatizovat a obeslala by výzvou o vyjádření zájmu všechny firmy kromě těch amerických

Soutěž bez českého dopravce

Soutěž o ČSA však zřejmě uskuteční bez české společnosti Travel Service. „Nebyli jsme obesláni, takže to vypadá, že se zúčastnit nebudeme moci. Jinou informaci bohužel nemám,“ odpověděl na dotaz ČESKÉ POZICE majitel společnosti Unimex Group a jeden z akcionářů společnosti Travel Service, podnikatel Jiří Šimáně. „Je to asi podobné, jako kdyby americká vláda něco chtěla privatizovat a obeslala by výzvou o vyjádření zájmu všechny firmy kromě těch amerických,“ dodal Šimáně.

Hodnota ČSA se podle odhadu společnosti Ernst & Young Valuations pohybuje kolem 150 milionů korun, aerolinky loni vykázaly ztrátu 241 milionů korun před zdaněním. Takže cena za nabízený podíl (50 procent minus jedna akcie) bude z hlediska hotovostního příjmu pro Český aeroholding poměrně zanedbatelnou položkou. Význam privatizace tkví v něčem jiném. „Hledáme strategického partnera, tedy někoho, kdo aerolinky skutečně provozuje. Někoho, kdo je v příslušné alianci a kdo má dálkové lety,“ uvedl předseda vlády Nečas.

Případní zájemci podle ministerstva financí musí splnit následující podmínky: Mělo by jít o respektovaného a zkušeného leteckého dopravce, který je členem IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců), musí provozovat dálkové linky, zaručit peníze na rozvoj ČSA a rozvíjet Letiště Václava Havla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.