Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Novinky o tom, jak se lidé vzdělávají za „kopečkama“

  8:04

Experti Pedagogické fakulty UK spustili zpravodajské stránky o vysokoškolském vzdělávání ve světě. Česku to může jenom prospět.

Jak se vzdělávají vysokoškoláci ve světě? Své by věděl i vybírající čtenář poblíž tokijské univerzity Waseda. Nový web může přenést dobré zkušenosti z ciziny do českých studoven. foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Myslíte to s debatou o vysokých školách vážně? Pak je tu dobrá zpráva: čeká vás zpravodajství přímo od odborníků! Podobně jako mají čeští právníci vlivný blog Jiné právo, kde publikují diskuzní články k událostem v právu, tak by se české akademické obci mělo dostávat svébytného zpravodaje k vysokoškolskému dění ve světě. Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK spolu s Centrem pro studium vysokého školství spustily zpravodaj Vysoké školství ve světě (na stránkách VSmonitor.wordpress.com).

„Začali jsme zveřejňovat pravidelný a systematický monitoring dění ve vysokoškolské politice, vysokoškolských systémech i na jednotlivých vysokých školách v zahraničí,“ sdělil ČESKÉ POZICI Jan Koucký, exnáměstek ministra školství pro vysoké školy a jeden z přispívajících autorů. Dalšími jsou Jan Kovařovic, Helena Šebková a Karel Šima. Web je otevřen spolupráci s jinými akademiky a vyzývá je i k publikování vlastních zkušeností.

Před nedávnem se ČESKÁ POZICE podivila nižší míře mediálních diskuzí na téma, jakým směrem se má zdejší školství ubírat. Čím to? Proč se tak málo vysokoškolských pracovníků otevřeně vyjadřuje nejen ke školským, ale i ke společenským tématům? Nová iniciativa může být dalším impulzem k otevření debat, které nápady v zahraničí uspěly/neuspěly a které by případně mohly obohatit churavějící české školství.

Co dělají dobře ve Finsku...

Hned první články zpravodaje nabízejí zajímavé podněty. Za příklad skvěle fungujícího vzdělávacího systému bývá dáváno Finsko. Co dělají Finové dobře, se dočtete na zmíněném blogu, k němuž je navíc přiložena loňská studie autorů Kouckého a Kovařovice v PDF. V jejím závěru radí, co by se ze severu dalo přenést i do ČR: „Klást zájmy národa na první místo a nedovolit, aby se vzdělávací politika stala obětí stranické politiky. Za poslední půlstoletí si (Finové) uvědomili, že jediná možnost, jak přežít jako malý nezávislý stát, spočívá ve vzdělávání všeho lidu.“

Finská zkušenost: Nedovolit, aby se vzdělávací politika stala obětí stranické politikyDalším tématem budiž úsporná opatření v evropském vysokém školství (velmi se to týká i Česka), ale i otázka, zda reforma evropských škol přivodí jejich „amerikanizaci“. Těm, jež fascinují srovnávací žebříčky univerzit, se bude hodit recenze knihy Ellen Hazelkornové, Irky, která se dlouhodobě zabývá rankingy škol, ale i tím, jak tato hodnocení na školy působí, a také tím, jak si univerzity podle nich upravují a přizpůsobují své vzdělávací strategie...

Užitečné čtení. A je třeba dodat, že o zatím nejúplnější srovnání českých fakult (nikoliv žebříčkové, ale dle toho, jak plní své funkce a excelují) se postaral právě tým ze Střediska vzdělávací politiky PdF UK, jak jsme v únoru informovali. „Věřím, že zpravodaj Vysoké školství ve světě přispěje Vám i kolegům k Vaší práci a k dalšímu rozvoji vysokého školství v České republice,“ píše ředitel střediska Koucký. Tak tedy hodně zdaru; české školství by si koncepční rozvoj vskutku zasloužilo. A dobrých rad není nikdy dost.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!