Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Neznalosti studentů z matematiky a fyziky jsou obrovské

Na prestižní univerzitě učí fyziku a teorii plazmatu, ale varuje: vysoké školy nesmějí pro dnes tolik preferovaný výzkum zapomínat na kvalitní výuku. „Zejména když matematické znalosti příchozích studentů ze středních škol šly za 33 let velice dolů,“ popisuje v rozhovoru své zkušenosti profesor Petr Kulhánek, fyzik z ČVUT v Praze.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

1. 3. 2017 21:57
Brilantní článek, díky..

0 0
možnosti

27. 2. 2017 15:38
No alespoň

že už je výzkum a výuka propojen a tak významný úplně stejně. Ještě nedávno výuka byla jen nutným zlem.

Ona je ale výuka důležitější než výzkum i na výzkumných fakultách. Protože teprve při výuce člověk svůj obor pochopí.

0 0
možnosti

27. 2. 2017 8:55
plody reforem

Mívali jsme kvalitní školství. Porevoluční reformy ale nakonec ovoce přinesly.

Ostatně, když má mít 80% populačního ročníku nějaký vysokoškolský diplom, tak by jen hlupák čekal slušnou úroveň absolventů.

JEstliže studenti nezvládají derivace, tak to ještě jde. Znám absolventy "univerzit", kteří nezvládají trojčlenku a procenta.

0 0
možnosti

26. 2. 2017 22:40
Je to úplně jinak!

Je to úplně popletený rozhovor. Pan profesor Kulhánek je skvělý učitel a popularizátor, ale má dost popletené názory.

1) „Osobní dojmy“ pana profesora o studentech jsou mylné - přesněji vychýlené. Jím uváděná čísla rozhodně neplatí pro všechny studenty, ale jen pro ty, které učí on. Vysvětlení je jednoduché:

Profesor Kulhánek učí na FEL ČVUT základní fyziky v programu, na který se hlásí málo studentů a tak tam berou skoro každého. Nadanější a pracovitější studenti se hlásí na jiné programy, kde jich je pak převis a přijata je sotva polovina. Ti, co přijati nejsou, jdou pak na programy, kde je zájemců málo – třeba na ten, kde učí prof. Kulhánek. Skoro se dá říct, že on učí mnoho studentů, kteří by na špičkové univerzitě vůbec neměli být. Proto by neměl mluvit o všech studentech, ale jen o svém kurzu!

Mrzí mě, že to v rozhovoru nezmínil.

2) Podobně snadno lze vysvětlit rozdíl oproti „osmdesátým létům:“ Tehdy totiž bývaly na FEL dost přísné přijímačky! Zato dnes se bere na některé programy sko

0 0
možnosti

26. 2. 2017 22:41
pokračování: Je to úplně jinak!

2) Podobně snadno lze vysvětlit rozdíl oproti „osmdesátým létům:“ Tehdy totiž bývaly na FEL dost přísné přijímačky! Zato dnes se bere na některé programy skoro každý – jen proto, aby učitelé měli koho učit.

Proto já směle tvrdím pravý opak: Studenti, které učím já, jsou většinou rok od roku stále chytřejší a pracovitější! A byli by ještě lepší, kdyby nám fakulta dovolila ještě přísnější přijímačky. Vedení nám to ale dovolit nechce, kvůli penězům, jen proto, aby „učitelé měli koho učit“!

3) Stejně popletené je tvrzení „Na vysoké škole se musí primárně učit a věda dělat, až co si splníme svoje výukové povinnosti“. Tak to prostě není!

Vysoké školy mají být různých typu – a všude v civilizovaném světě takové jsou: Vysoká škola může být buď profesní-regionální, nebo obecná výuková univerzita, anebo konečně tzv. výzkumná univerzita!

A na výzkumné univerzitě NENÍ výuka důležitější než výzkum! Je důležitá úplně stejně. Přesněji řečeno je to takto: Na výzkumné univerzitě jsou výuka a výzkum tak

0 0
možnosti

26. 2. 2017 17:27
Tak nevím

kdo tu matiku dnešní mládeži tak zprotivil, že k ní mají vyložený odpor. Vidím to na svých vnoučatech, když po maturitě přemýšlejí na kterou VŠ se přihlásit. Jedině tam, kde není matematika, i když k tomu nemají žádný vztah. Nejlepší je zubařina, tam je nejvyšší číslo 32 / to je trochu ironie/.

Maturoval jsem v roce 1957 a pamatuji se, že jsme tu matiku sice zvlášť nemilovali, ale většinou jsme ji zvládali a to tak, že 2 spolužáci při studiu na VŠ /strojařina/ dokonce asistentovi tak zprotivili jeho zmatené přednášky, že odešel asistovat na jinou katedru.

0 0
možnosti

25. 2. 2017 22:55
Zřejmě

---matematika je základ, i na tzv umělec školách bych ji vyučoval, výuka logiky nikomu neuškodí právě, že naopak.--- Matematiku přednášet je obrovská věda a umění, na kvalitě kantora záleží opravdu mimořádně VELMI !!

Těmto hrdinům matematiky bych zdvojnásobil mzdu, jsou to vzácné úkazy přírody.

0 0
možnosti

J. Křivan

25. 2. 2017 14:23
Platí,

bez matematiky má maturitní vysvědčení hodnotu cáru papíru potřebný k vyplnění CV. Pro obory kde matiky netřeba, je třeba najít jiný relevantní doklad potvrzující ukončení středoškolského vzdělání.

Nedostatky ve znalostech matiky a fyziky se samozřejmě promítají i do následujícího vysokoškolského studia.

0 0
možnosti

26. 2. 2017 23:04
Re: Pro obory kde matiky netřeba,

no nevím, napadá mě akorát tak hajzlbába. Matematika nás učí MYSLET ! Přesně a logicky myslet. N které škole to není nutné ? Leda tak VUML.

0 0
možnosti