Nevytížené sklady Čepra: Firma chce hlídat benzin i dalším zemím

Státní distributor pohonných hmot Čepro prodloužil smlouvu na skladování německých krizových rezerv pohonných hmot. Podobný byznys zvažuje také s Belgií, Nizozemskem a Lucemburskem. Firma se ústy svého generálního ředitele nicméně dušuje, že tuzemské zájmy mají vždy přednost před byznysem s cizinou.

Miroslav Petr 26.3.2019
K rekordnímu zisku Čepra v loňském roce přispěly zejména lepší prodeje... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy K rekordnímu zisku Čepra v loňském roce přispěly zejména lepší prodeje... | foto: ČeproLidové noviny
K rekordnímu zisku Čepra v loňském roce přispěly zejména lepší prodeje...

Slouží jako rezerva pro případ nenadálé krize, ale uloženy jsou na území cizího státu. Česko, respektive státní distributor paliv firma Čepro tímto způsobem už čtyři roky vydělává na skladování krizových zásob pohonných hmot pro sousední Německo. Kontrakt nyní Němci prodloužili na další období a namlsané Čepro zvažuje poskytnutí stejné služby dalším zemím.

Interní zpráva ministerstva průmyslu a obchodu, která se záměrem Čepra už před pěti lety zabývala, uvádí, že výnos by podle dohodnutého množství skladovaných paliv mohl dosáhnout až 50 milionů korun za rok. Současné objemy, které Čepro skladuje pro Německo, se pravděpodobně pohybují v řádech desítek tisíc kubických metrů, tedy desítek milionů litrů.

Sklady nejsou vytíženy

„Na jaře začneme uskladňovat objem třetího kontraktu. Ten bude pokračovat do roku 2020. Vedli jsme jednání ohledně možnosti skladování také pro Itálii, tam dohoda zatím nevyšla. Momentálně diskutujeme o možnosti skladování zásob pro země Beneluxu,“ komentuje přeshraniční skladovací kontrakty Čepra jeho generální ředitel Jan Duspěva.

Čepro mimo jiné v tuzemsku vlastní dvě stě čerpacích stanic Euro Oil nebo 1100 kilometrů rour, většinou pod zemí, kterými přepravuje benzin a naftu po celé České republice. Čepro, které má u nás dominantní postavení v oboru skladování ropných produktů, také vlastní 18 skladů po republice a zhruba 80 procent veškerých tuzemských skladovacích kapacit, má na starosti především naše domácí rezervní zásoby benzinu a nafty.

Přesné objemy, kolik paliv státní distributor schraňuje pro Německo, firma tají. Stejně tak i příjmy, které inkasuje za uložení rezervního benzinu a nafty od německé veřejnoprávní korporace EBV, která ve spolkových zemích dohlíží na správu zásob.

Dlouhodobě je skladuje pro českou Správu státních hmotných rezerv (SSHR). Přesto ale nejsou sklady Čepra, které ze zisků ze skladování, přepravy a prodeje pohonných hmot posílá na dividendách státu pravidelně stamiliony korun, plně vytížené a volnou kapacitu používá firma na další komerční projekty.

Skladování paliv pro cizinu je jedním z nich. Přesné objemy, kolik paliv státní distributor schraňuje pro Německo, firma ovšem tají. Stejně tak i příjmy, které inkasuje za uložení rezervního benzinu a nafty od německé veřejnoprávní korporace EBV, která ve spolkových zemích dohlíží na správu zásob. Jedná se bezesporu o výrazně nižší čísla, než kolik paliv a za kolik peněz skladuje pro domácí správce rezerv.

I tento údaj je neveřejný, ale podle informací LN skladuje Čepro pro český stát kolem 900 tisíc tun rezervního benzinu a nafty. V případě surové ropy pak podobný objem pro českou správu rezerv skladuje jiná společnost – Mero. Jak zjistily LN, činí náklady SSHR na skladování a obměnu zásob paliv a ropy dohromady kolem 1,6 miliardy korun.

Němci si paliva hlídají

Jan Duspěva se dušuje, že tuzemské zájmy mají přednost před byznysem s cizinou. „Vždy budou mít přednost zájmy české Správy státních hmotných rezerv, takže naše obchodní kontrakty vždy posuzujeme nejprve s ohledem na případné skladovací potřeby Česka,“ tvrdí generální ředitel Čepra.

„Vždy budou mít přednost zájmy české Správy státních hmotných rezerv, takže naše obchodní kontrakty vždy posuzujeme nejprve s ohledem na případné skladovací potřeby Česka.“

Němci si důkladně hlídají na základě precizní smlouvy, aby jim Česko v případě potřeby vyskladnilo zásoby bleskurychle a bez potíží. Aby nenastala situace, jakou musela řešit nedávno česká SSHR.

Pochybný kontrakt z roku 2010, kdy správa umožnila dodatkem smlouvy se společností Viktoriagruppe skladování české rezervní nafty v německém skladu, pořádně neřešil podmínky, za jakých musí firma Česku naftu zpět v případě potřeby poskytnout. Navíc nebylo známo, kdo Viktoriagruppe skutečně vlastní. Česko-německá firma údajně nabídla za skladování výhodně nízkou cenu. Nižší, než za kolik byla tehdy ochotna skladovat státní rezervy firma Čepro. Viktoriagruppe se však dostala do dluhů a v roce 2014 na sebe podala insolvenční návrh. Čeští správci rezerv pak roky a velmi komplikovaně z německého skladu svou českou naftu dolovali.

Byznys, který tu už byl

„Je běžné, že rezervy pohonných hmot jednoho státu se skladují na území jiné členské země Evropské unie. U nás ale vidím jeden velký paradox. Pro Němce je evidentně cenově výhodné skladovat vlastní paliva v Česku, přitom naše správa rezerv naopak část státních zásob skladovala v Německu. To je velmi podivné a je otázka, co k tomuto rozhodnutí před lety státní správu rezerv vedlo,“ komentoval situaci šéf Unie nezávislých petrolejářů České republiky Ivan Indráček.

Před současným projektem Čepra se německé pohonné hmoty na území Česka skladovaly naposled za druhé světové války v litvínovské chemičce, která byla tehdy součástí koncernu Hermann Göring Werke. Část svých krizových rezerv pohonných hmot si pak na našem území nechával skladoval někdejší Sovětský svaz.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.