Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Neviditelné lodě vyplouvají

USA

  7:28

Švédsko již zařadilo do služby „stealth“ lodě, další ve světě brzy přibudou. USA budují neviditelný supertorpédoborec třídy Zumwalt.

Koncem roku 2009 se švédské námořnictvo dočkalo dvou korvet třídy Visby. Údajně jsou zatím těmi „nejneviditelnějšími“ loděmi světa. foto: © KockumsČeská pozice

Říkalo se mu Rozviklaný skřet, anglicky Wobbly Goblin, podle jedné novinářské „kachny“ z New Yorku o jeho údajných špatných letových vlastnostech a ošklivých tvarech. Šlo o revoluční letoun Lockheed F-117 Nighthawk, jehož prototyp vzlétl roku 1981 a byl vybaven novátorskou technologií stealh, která snižovala dohledatelnost na radaru. Hranaté letadlo už má své četné „neviditelné“ nástupce, a tak není divu, že po podobném krycím pláštíku zatoužila i další branná složka – námořnictvo... Kouzla se dočkalo.

Švédské koráby mají tišší pohon i protiradarově vychytaný trupV tomto oboru kupodivu nezáří Američané ani Rusové; vývoje nejprogresivnějších lodí s rouškou mlžného krytí se zhostilo Švédsko. Tamní ministerstvo obrany investovalo miliony švédských korun do vývoje korvet třídy Visby, jež by byly radary a sonary těžko odhalitelné. Patrolující „stealth“ koráby si umějí lépe počíhat na cizí ponorky, které narušují královské vody. Dvě lodi s omezenou výzbrojí jsou už rok ve službě: dne 16. prosince 2009 zahájily HMS Helsingborg (K32) a HMS Harnösand (K33) operační činnost.

Lodě jsou vyrobeny z kompozitových materiálů a poháněny proudovými vodními motory Rolls-Royce. „Plavidlo s takovým pohonem je pro ponorky dosti obtížné detekovat. Ve vodě má – na rozdíl od lodí poháněných šroubem – velmi odlišný ,podpis‘,“ říká Patric Hjorth, manažer z agentury obranného průmyslu Försvarets materielverk (FMV). Motor je tišší.

Torpéda pro Thora, boha války...

Sedmdesátimetrové korvety, jichž si vojsko objednalo pět (a z další bude simulátor), mají nemagnetický trup s lomenými úhly, což je sbližuje s létajícím skřetem F-117. Díky těmto a dalším hi-tech vymoženostem je prý Visby elektronicky neodhalitelná do osmi mil od cíle. A to už je při rychlosti čtyřiceti uzlů (74 km/h) znatelná výhoda. Plánované vybavení je na dělový člun působivé, leč standardní: osmero protilodních raket, tři torpédové komory, granátomety a protiponorkové hlubinné nálože. Lodě jsou však stále ve zkušebním stadiu.

Postavili je Švédové z firmy Kockums, kteří se na videu pyšní jejich rychlostí a také manévrovatelností. Menší korveta Visby byla konstruována pro pobřežní boj a využívání fjordů. „Naši námořní důstojníci se do ní zamilovali. Není klasicky krásná, spíš vypadá jako svačinový kufřík. Ale díky tomu lépe manévruje a umožňuje dosáhnout jisté kradmosti,“ řekl BBC News jeden z projektantů John Nilsson, který jistě leccos odkoukal z experimetnálního projektu HMS Smyge.

... a další Lokiho hravé pokusy

Zajímavým příspěvkem do doku utajených lodí je i další severský pokus: norské torpédové čluny třídy Skjold, což znamená norsky „štít“. Patrolovací plavidla mají maximální rychlost 50 uzlů (skoro 100 km/h), takže bývají označována za jedny z nejrychlejších plavidel na hladině. Díky radarově absorbčním materiálům (RAM) a elektronickým výdobytkům jsou i ony jen stěží zachytitelné.

Na urputný Ragnarök, poslední bitvu, si ještě musíme počkatVyvíjeny jsou od roku 1996. První Skjold vyplul dva roky nato a v letech 2001 až 2002 jej zkoušela i zvídavá US Navy. Norové objednali šest kusů; druhé plavidlo Storm (P961) zahájilo testy u norského námořnictva v červnu 2008. Zavádění do provozu provázela řada obtíží, takže na nějaký ten Ragnarök, divý boj, musíme vyčkat.

Rozpláclá žába z bondovky

Služebně se sice tříkorunková Visby stala prvničkou, ale primát plavidla oděného do neviditelného hávu patří na Vikingy objevený světadíl. Do Ameriky. Prokazatelně první „lodí“, jež využívala technologie stealth, se stal v roce 1985 katamaran výzkumné agentury DARPA, o které ČESKÁ POZICE již obsáhle psala.

„Na člunu IX-529 Sea Shadow, jenž byl tvořen dvěma podhladinovými plováky s lodními šrouby a horní nástavbou, zkoušeli armádní výzkumníci řadu nekonvenčních postupů – včetně snížené radarové neviditelnosti. Uvádí se, že ,mořský stín‘, jehož tvary připomínají rozpláclou žábu, má radarový odraz rovnající se plovoucí kachně,“ uvedl předloni týdeník Euro.

Pátrající paprsky se od lomených stěn odrážejí nesprávným směrem. „Sea Shadow se dnes používá k testování pokročilých struktur trupu, automatizací pro snížení počtu posádky a signálního ovládání. Nikdy ale nebyl určen k operačnímu nasazení,“ říkal v roce 2003 programový manažer Paul Chatterton.

Plány ovšem byly velkolepé: z plavidla, jež se stalo předlohou zlounské lodi z bondovky Zítřek nikdy neumírá, měly být odpalovány i střely s plochou dráhou letu. Stínové lodě měly chránit vnější perimetr bojových svazů a konvojů, provádět pobřežní hlídkování, podporovat výsadky, vyloďovat speciální jednotky či bojovat proti ponorkám. A díky malému ponoru vplouvat do ústí řek, nebo se ponořit až na dno.

Zumwalt: sen scifisty Heinleina?

„Poznatky z vývoje Sea Shadow ovlivnily současný lodní design, vybavení i nové koncepty, přičemž nejinak tomu bude v budoucnosti,“ řekl Chatterton oficiálnímu serveru Navy.mil. USA už nyní připravují „nespatřitelný“ křižník DD(X) třídy Zumwalt DDG-1000, který z mořské šmouhy mnohé odkoukal. Staví jej Northrop Grumman a General Dynamics, jeden kus má stát 1,5 miliardy dolarů a vyplout by měl v březnu 2015.

Původně bylo objednáno 32 torpédoborců této třídy, ale nejspíše vzniknou jen tři. Zatím mají jména dva: USS Zumwalt a USS Michael Monsoor vznikají v loděnicích od roku 2008, respektive 2009. Fanoušci sci-fi vedou dokonce v USA kampaň, aby se třetí koráb jmenoval po slavném spisovateli lehce militantní vědeckofantastické literatury a námořníkovi Robertu A. Heinleinovi!

I tyto lodě mají zvláštně tvarovaný trup pro odrážení slídivých radarů. Připomínají spíše vynořenou ponorku o délce 180 metrů, která spoléhá na technologie stealth. Základem výzbroje má být dvacítka vertikálních vypouštěcích raketových sil – Peripheral Vertical Launch System (PVLS). Na zádi bude plošina pro dva vrtulníky; Visby pobere jen jeden. Maximální rychlost neviditelných obrů má činit 56 kilometrů v hodině, ale ani to není argumentem proti kritice. Neviditelné zumwalty budou prý příliš drahé, neefektivní a s křehkým trupem.

Rychleji, tišeji a neviditelněji

Buď jak buď, potenciál takových válečných plavidel je zřejmý. Ani jiní neotálejí. Německá marína zavádí bitevníky třídy K130 Braunschweig se sníženou radarovou detekovatelností, stejně tak činí Nizozemci. Patrně nejznámější protiradarově vyhlazenou (a to doslova) fregatou jsou ale francouzské lodě třídy La Fayette.

Oproti běžným plavidlům zaujmou hladkými stěnami z absorbčních materiálů, skelných vláken či kompozitů – odraz snižují až o šedesát procent! Dokonce i schůdky jsou pouze uvnitř, aby nenarušovaly „bezpečné“ tvary. Motory jsou maximálně ztišeny a jejich tepelná stopa je uměle ochlazována.

Nějakou takovou roušku neviditelnosti už mají i finské lodi (Hamina), čínské útočné čluny Chou-pej s katamaranovou konstrukcí, holandské křižníky De Zeven Provinciën, ale i turecké nebo saúdskoarabské a singapurské projekty.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...