Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Není médium jako Medium

  7:57
Americká internetová platforma Medium poskytuje prostor jen pro články a umožňuje jeho monetarizaci bez reklamy. Na Medium může psát kdokoliv a autoři mohou za články dostat honorář, čímž se stalo populární a alternativou k tradičním médiím.

Internet a síťová neutralita. foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice

Internet změnil různá odvětví, například produkty Googlu doplňují či nahrazují řadu služeb – gmail poštu, mapy ty papírové, překladač tradiční slovníky, vyhledávač pak s Wikipedií nahrazuje tištěné encyklopedie a vede k novému vyhledávání informací. Digitalizace vstupuje i do médií. Mladá generace čte zprávy prakticky jen online, což je výzva pro vydavatele, protože digitálních předplatitelů je málo, a hlavní příjem online platforem je z reklamy.

Dalším problémem jsou blogy a weby, které s velkými mediálními domy soutěží o čtenáře. Google News zveřejňují zprávy z hlavních médií, přičemž používají část jejich obsahu, čímž jim odebírají reklamu jako zdroj příjmů. Twitter doplňuje tiskové kanceláře, například ČTK – novináři jeho prostřednictvím získávají informace pro své články. A běžní občané se mohou dozvědět zprávy, aniž by měli přístup k tištěným médiím.

Navzdory blogům neexistovala globální, obecně známá platforma, která by poskytovala prostor pouze pro články a umožnila jeho monetarizaci bez reklamy. Tuto ambici má platforma Medium, kam může psát kdokoliv – od profesionálních novinářů přes laiky po známé osobnosti. Na Mediu nejsou reklamy a autoři mohou za články dostat honorář, čímž se rychle stalo populární.

Jméno je značka

Medium založil v roce 2012 americký programátor a internetový podnikatel Evan Williams, který v roce 2006 vytvořil Twitter. Medium mělo v roce 2016 60 milionů čtenářů měsíčně, zveřejnilo údajně 7,5 milionu příspěvků, oproti předchozímu roku se počet jeho čtenářů zvýšil o 140 procent a jeho hodnota v roce 2017 činila 600 milionů dolarů.

Medium není tradiční blogovou platformou. Autorovo jméno je zároveň „značka“, pod níž jsou všechny jeho články na Mediu. Stačí se přihlásit přes Google či Facebook, kliknout na prázdné pole, začít psát, dopsat, kliknout na „post“ a příspěvek si může okamžitě kdokoliv zobrazit.

Medium není tradiční blogovou platformou. Autorovo jméno je zároveň „značka“, pod níž jsou všechny jeho články na Mediu. Stačí se přihlásit přes Google či Facebook, kliknout na prázdné pole, začít psát, dopsat, kliknout na „post“ a příspěvek si může okamžitě kdokoliv zobrazit. Navíc lze u příspěvku přidat klíčová slova, obrázek, popřípadě jej sdílet na sociálních sítích, a tím více zviditelnit.

O zviditelnění se stará i redakční rada Media propagací vybraných článků. Navíc je pomocí algoritmů zobrazuje těm, o nichž si myslí, že je budou číst. Psát i číst články lze zadarmo – po daném množství přečtení je však třeba se registrovat. Vše se odehrává bez reklam, a proto se autor nemusí starat o její nastavování, popřípadě třídění. Monetarizace příspěvku závisí nejen na počtu zobrazení, ale i na délce čtení a množství tlesknutí, což může autora motivovat psát kvalitněji. Nepřítomnost reklamy je výhodou oproti jiným médiím, jež jsou jí zahlcené.

Medium může fungovat bez reklamy díky počátečním investicím (134 milionů dolarů) i členství – ten, kdo měsíčně zaplatí pět dolarů, získá neomezený přístup k obsahu. Navíc autoři díky členství mohou za své příspěvky dostat honorář. Čím více zatleskání (tleskající ručička je pod článkem místo lajku), tím vyšší, přičemž každý čtenář může tlesknout až 50krát. Pokud autor píše články, za něž mu čtenáři tleskají, může si i vydělat.

Objektivita

Média bývají kritizovaná, protože nejsou objektivní, což však opomíjí fakt, že ani v minulosti nebyla. Například Lidové noviny byly za první Československé republiky spojené s politikou Hradu. V současnosti je někteří označují za Babišovy, protože podporují politiku ANO. Požadavek objektivity nedává vlastníkům médií stejnou politickou moc jako v minulosti, protože jsou obviňováni, že je ovlivňují. Pokud vstoupí do politiky, je pro ně možná lepší média nevlastnit. Tím ale média mohou přijít o příjmy od těch, kteří by je dotovali.

Novináři nemohou být objektivní a názorová pluralita médií vytváří v demokracii objektivitu. Kdo ji vyhledává, by měl číst různá média. Medium zveřejňuje odlišné názory, čímž umožňuje čtenářům vytvořit si vlastní redakci podle jejich požadavku na objektivitu.

Například vlastnictví listu Washington Post způsobilo problémy nejbohatšímu člověku na světě Jeffu Bezosovi, který o své kauze v únoru napsal první příspěvek na Medium. V článku Ne, děkuji, pane Peckere obviňuje bulvární deník National Enquirer z vydírání v jeho milostné kauze. Medium zvolil k jeho zveřejnění, přestože vlastní Washington Post, přičemž jako důvod se nabízí neutralita.

Washington Post psal o zavraždění novináře ze Saúdské Arábie., přičemž Saúdové získali informace z Bezosova telefonu, jimiž ho později vydíral bulvární list.Americký bezpečnostní expert Gavin de Becker, kterého si Bezos najal, prohlásil: „Naši vyšetřovatelé a experti zjistili, že k telefonu Jeffa Bezose měli pravděpodobně přístup Saúdové, kteří z něj získali důvěrné informace.“ Saúdská Arábie ale zapojení do kauzy odmítá.

Novináři nemohou být objektivní a názorová pluralita médií vytváří v demokracii objektivitu. Kdo ji vyhledává, by měl číst různá média, jak doporučuje v rozhovoru americká profesorka Patricia Roberts-Millerová. Medium zveřejňuje odlišné názory, čímž umožňuje čtenářům vytvořit si vlastní redakci podle jejich požadavku na objektivitu.

Alternativa k tradičním médiím

Medium si oblíbily i významné osobnosti, vedle Elona Muska do něj píše i zakladatel Wikipedie Jimmy Wales, vynálezce internetu Tim Berners-Lee a další. Medium má globální ambice, ale zatím dostávají honorář pouze uživatelé v USA, západní Evropě a v některých zemích. Umožňuje ale psát ve všech jazycích, tedy i v češtině, a první autoři na něj začínají psát česky. Nemá však vyřešené jazykové rozhraní, proto na něm nelze vyhledávat příspěvky podle jazyka.

Pro platformy, jako je Medium, je v digitálním prostoru místo a do budoucna mohou představovat další alternativu k tradičním médiím

Medium má i problémy. V roce 2017 zrušilo pobočku v New Yorku i ve Washingtonu a propustilo 50 zaměstnanců. Navíc se neví, jak bude jeho finanční model fungovat, pokud nebude mít dostatek předplatitelů a zůstane-li atraktivní pro autory s kvalitním obsahem. Jeho úspěch ale ukazuje, že pro platformy, jako je Medium, je v digitálním prostoru místo a do budoucna mohou představovat další alternativu k tradičním médiím.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!