Lidovky.cz

Několik otázek nad vztahovou sítí ministra Žáka

Evropa

  9:24

Poradcem ministra dopravy Zdeňka Žáka se stal bývalý jednatel společnosti Allowance, jež se podílela na problematických „losovačkách“.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTK, Šulová Kateřina Česká pozice

Mezi ministry Rusnokova kabinetu, kteří spustili lavinu personálních čistek, hraje prim ministr dopravy Zdeněk Žák. Obměnil řídící výbor Českých drah (ČD), její dozorčí radu a nakonec nechal vyměnit i generálního ředitele podniku Petra Žaludu. Dále se rozloučil s ministerským náměstkem Jiřím Žákem z ODS.

Rošády na klíčových postech ve státem kontrolovaných firmách rozproudily debatu, kdo má na Žákovo rozhodování vliv. Pokusili jsme se zmapovat alespoň část vztahové sítě okolo nového ministra dopravy. Z rozhovorů s politiky, byznysmeny a úředníky jsme zjistili tři podstatné skutečnosti:

  • V důležité oblasti evropských fondů si nechává radit od Davida Libigera, bývalého jednatele firmy Allowance, jež se podílela na organizaci nechvalně známých „losovaček“.
  • Váží si politika a lobbisty Miroslava Šloufa, a to kvůli tomu, že drží slovo.
  • Ačkoli se v minulosti do vysokých funkcí na dopravě vyšvihl v éře ministrování Petra Bendla z ODS, koketoval rovněž s Hnutím ANO 2011 miliardáře Andreje Babiše.

Zřejmě nedůležitějším důvodem, proč se Žák objevil v úřednické vládě Jiřího Rusnoka, zůstává, že se historicky dobře zná s prezidentem Milošem Zemanem, jemuž v letech 2000 až 2001 radil.

Jde o peníze z EU

Do gesce Žákova ministerstva spadá důležitá problematika rozdělování peněz z Evropské unie. V rámci Operačního programu Doprava má do Česka v letech 2007 až 2013 přitéci okolo 150 miliard korun. Dle zprávy ministerstva pro místní rozvoj byly do letošního března certifikovány projekty v poloviční výši celkové částky. (Certifikací se v tomto ohledu rozumí moment, kdy ministerstvo financí posílá do Bruselu žádost o proplacení, v níž deklaruje, že dotace byly vynaloženy účelně a v souladu s českými a unijními pravidly.) V současnosti probíhá vyjednávání s Evropskou komisí o podobě evropských fondů po roce 2014.

Klíčovým poradcem pro eurodotace se v Žákově resortu stal David Libiger, bývalý ekonomický náměstek Státního fondu životního prostředí z éry Libora Ambrozka z KDU-ČSL a až do března 2011 jednatel společnosti Allowance, která stojí za pozornost.

Proč si Žák na poradenství najal právě Libigera? Ministr to odůvodnil snahou zachránit co nejvíce prostředků z unijních fondů.

Firma Allowance se zabývá dotačním poradenstvím a na svém webu se profiluje heslem „první třídou do světa dotací“. Její renomé však v únoru utrpělo šrám. A to kvůli organizování neprůhledných výběrových řízení formou losování. Státní úřady a obce si najímaly Allowance, aby jim zajistila zpracování projektových žádostí i výběr dodavatele. Výběr dodavatele však pro Allowance zajišťovala firma Ve-Zak, o jejíž losovací zařízení se zajímá protikorupční policie (ÚOKFK), mimo jiné kvůli „losovačkám“ ve Středočeském kraji. ÚOKFK dosud vyšetřuje, zda výherci byli vybíráni náhodně.

Proč si Žák na poradenství najal právě Libigera? Ministr to odůvodnil snahou zachránit co nejvíce prostředků z unijních fondů. „Pan Libiger je respektovaným odborníkem na evropské záležitosti s nepochybnými úspěchy. Založil organizaci Access EU, jež sdružuje většinu lidí, kteří v Bruselu hájí české zájmy. Tato organizace je navázaná na Daniela Guéguena, jednoho z nejznámějších lobbistů a teoretika moderního lobbingu,“ řekl ČESKÉ POZICI ministr Žák. Za své služby bude Libiger dostávat měsíční plat okolo 30 tisíc korun. Libiger, jenž je v současnosti také asistentem poslance ČSSD Jaroslava Foldyny, ke své práci na ministerstu dopravy konstatoval: „Radím mu s evropskými fondy. Známe se asi 15 let.“

Šlouf drží slovo

Mezi osobami okolo ministra Žáka jsme nemohli vynechat skupinu osob, které se pohybují v blízkosti prezidenta Zemana. Záhy jsme se dozvěděli, že se Žák velmi dobře zná s legendární postavou české politiky a byznysu Miroslavem Šloufem, jenž pro Zemana zakládal Stranu práv občanů–Zemanovci (SPOZ).

„Poznal jsem ho coby člen útvaru ekonomických poradců na úřadu vlády. Byť jsme byli politicky i osudově z opačné strany barikády (pocházím z komunisty perzekuované rodiny baťováků), dodnes si ho vážím jako jednoho z mála lidí u nás, kteří vždy drží slovo,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Žák.

Poslední setkání Šloufa se Žákem bylo veskrze symbolické – v lednu oslavovali vítězství Miloše Zemana v prezidentských volbách.

Jak to bylo s Babišem?

Zkušenost z roku 2009 podle lidí z Žákova okolí v současném ministrovi dopravy zanechala upřímnou nedůvěru k politice

Ve výčtu Žákových politických konexí z minulosti nelze opomenout vazbu na ODS a Petra Bendla, za něhož to v roce 2009 dotáhl až na funkci náměstka ministra dopravy a předsedy dozorčí rady Českých drah. Záhy se však oba muži rozešli. Důvodem sporu byla otázka odvolání generálního ředitele ČD Petra Žaludy, k čemuž tehdy nakonec nedošlo. Ačkoli se dva důvěryhodné zdroje ČESKÉ POZICE shodly, že instrukci k Žaludově „popravě“ původně vydal Bendl, místo železničního manažera se nakonec z funkce klidil Žák.

Tento moment podle lidí z Žákova okolí v současném ministrovi dopravy zanechal upřímnou nedůvěru k politice. Později se však zřejmě otupila. ČESKÁ POZICE zjistila, že Žák jednal s hnutím ANO 2011. „Ve vládě je jeden ministr, který se u nás ucházel o stejný resort. Loni jsme vedli rozhovory s panem Žákem, že by u nás byl tváří na dopravu. Byl nám představen jako expert na dopravu. To hnutí to ale nedotáhlo. Cítím však, že je to člověk na správném místě,“ řekl nám Andrej Babiš, český miliardář a lídr hnutí ANO 2011.

Snažili jsme si informaci u ministra Žáka ověřit. Interpretace schůzky se rozcházejí. „S hnutím ANO 2011 jsem nikdy nejednal. S panem Babišem jsem se viděl dvakrát v životě. Vždy se zajímal jen o mé odborné názory na konkrétní problémy v dopravě, ostatně jako spousta dalších lidi z ostatních politických stran bez ohledu na jejich orientaci,“ napsal ČESKÉ POZICI ministr Žák, který tvrdí, že politické ambice nemá.

Co soudí o politické angažovanosti ministra dopravy Jaromír Dušek, bývalý odborový předák a Žákův známý? „My jsme byli u pana Babiše na normální výměně názorů v oblasti dopravy. To je prakticky všechno. Žádné politické ambice jsme u pana Babiše neměli. Nevznášel vůči nám žádné návrhy, ani bychom je dle mého názoru nepřijali. Možná měl pan Babiš zájem o naše názory na dopravu,“ vyložil ČESKÉ POZICI obsah schůzky Dušek, který byl loni v krajských volbách zvolen jako nezávislý na kandidátce SPOZ a v současnosti zastává post náměstka hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.