Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nedostatek investičních příležitostí zvyšuje ceny komerčních realit

  11:09
Navzdory zvýšené poptávce po komerčních nemovitostech se jich prodává méně. Málo se totiž staví a nabídka je značně omezená. V prvním čtvrtletí letošního roku se do komerčních realit v České republice investovalo celkem 260 milionů eur (více než 6,6 miliardy korun), což je však zhruba o devět procent méně než ve stejném období loni.

Kancelářská budova Five na pražském Smíchově stojí na místě starých skladů, industriální minulost připomíná osamocený komín v pozadí. foto: Skanska

Zájem o komerční nemovitosti je velký a investoři mají dostatek kapitálu. Ale navzdory vyšší poptávce se prodává méně. Málo se staví a nabídka je dost omezená. V prvním čtvrtletí se letos do komerčních realit v Česku investovalo celkem 260 milionů eur (více než 6,6 miliardy korun), což je zhruba o devět procent méně než ve stejném období loni.

Vyplývá to z údajů společnosti Cushman & Wakefield, jednoho z největších světových poskytovatelů realitních služeb. „V Česku poptávka je, a pokud by bylo co obchodovat, byla by zde také vysoká aktivita. Zájem mají investiční fondy. Všechny mají nahromaděný obrovský kapitál, ale nemají jej zde kde uplatnit,“ popisuje Michal Soták, partner Cushman & Wakefield.

Pokles výnosů

Investoři by tu rádi něco nakoupili, ale není co. Proto kapitál přesouvají tam, kde se staví. Cushman & Wakefield považuje za jeden region Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko. Na Česko však letos zatím připadlo jen 13 procent realitních transakcí, na Polsko 63 procent. Za celý letošní rok Soták očekává růst trhu na dvě miliardy eur, což by znamenalo oproti loňskému covidem zasaženému roku zvýšení o 60 procent. Stále to však bude výrazně pod úrovní let 2016 až 2019.

Slabou nabídku způsobila především malá výstavba v Praze. Ta žene vzhůru nájmy i obsazenost a ve výsledku i ceny komerčních nemovitostí. A výnosy klesají. Například u logistických nemovitostí se snížily z 5,5 na 4,5 procenta ročně.

Na českém trhu komerčních nemovitostí v prvním čtvrtletí převládaly prodeje kancelářských budov, které tvořily téměř dvě třetiny celkového objemu. Necelou čtvrtinou se pak podílelo logistické odvětví. Polovina obchodů připadla na lokální české investory, zhruba 30 procent na německé a zbývajících 20 procent investic přišlo ze Singapuru. Slabou nabídku způsobila především malá výstavba v Praze. Ta žene vzhůru nájmy i obsazenost a ve výsledku i ceny komerčních nemovitostí. A výnosy klesají.

Například u logistických nemovitostí se snížily z 5,5 na 4,5 procenta ročně. To znamená, že při stejné výši nájmů vzrostla cena skladů za posledních pět měsíců o 20 procent. „Jde o absolutně rekordní vývoj – s takto rychlým zvýšením ceny a posunem ve výnosech jsem se zatím u komerčních nemovitostí nesetkal,“ říká Soták. Investorům to však nevadí, mají jistotu, že jejich nemovitost bude obsazená a výnos stabilní. Když se málo staví, nájemníci nemají kam jinam jít.

Nízká neobsazenost skladů

V Česku je velmi nízká neobsazenost skladů, v Praze kolem pouhých dvou procent. Kolem metropole už prakticky nelze stavět, navíc prudce rostou noví zájemci, například firmy rozvážející potraviny. Ty potřebují mít sklady co nejblíže centrům velkých měst. Zatímco sklady patřily mezi vítěze pandemie díky prudkému růstu internetového obchodu, u kancelářských nemovitostí loni vzrostla obava, že o ně už nebude zájem. Více lidí by mělo pracovat z domova, a firmy proto nebudou potřebovat tak velké prostory.

V Česku je velmi nízká neobsazenost skladů, v Praze kolem pouhých dvou procent. Kolem metropole už prakticky nelze stavět, navíc prudce rostou noví zájemci, například firmy rozvážející potraviny. Ty potřebují mít sklady co nejblíže centrům velkých měst.

„V Praze, kde je výstavba velmi omezená, to zásadní dopad na trh mít nebude. Zatímco předpovědi mluvily o nárůstu neobsazenosti až nad deset procent, ve skutečnosti je to jen 7,6 procenta, což potvrzuje odolnost tohoto segmentu,“ přibližuje Soták. Problém se očekával i u hotelů. Zatím se ale neukazuje, že by se jich nyní někdo zbavoval.

Čeká se, že se turisté vrátí, a s nimi i výnosy. „V počátcích pandemie se předpovídaly prodeje hotelů pod tlakem, jejich majitelé však věří, že se turismus do Prahy vrátí, proto nepřikročili k prodejům s velkými slevami. Na výprodej hotelů zde nedošlo,“ uzavírá Michal Soták.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!