Lidovky.cz

Nárůst e-commerce a online světa za koronavirové pandemie nám pomohl

Zakladatel obuvnictví Vasky Václav Staněk. foto: Archiv: Vasky

„Za rok 2019 se prodalo nějakých 12 tisíc párů bot, loni téměř 60 tisíc, takže evidujeme čtyřnásobný růst, ale jestli by byl za normálních okolností šesti či sedminásobný, nedokážu říci,“ říká v rozhovoru Václav Staněk, spolumajitel firmy s obuví Vasky.
  11:56

Začínal v den svých osmnáctin s 30 tisíci, teď má jeho firma s obuví Vasky navzdory krizi stamilionový obrat. „V onlinu jsme začínali a díky tomu se nám v tom rybníčku daří plavat. To přisuzujeme právě našemu růstu i během roku, který z hlediska ekonomiky nebyl vůbec příjemný,“ říká v rozhovoru rodák ze Zlína Václav Staněk.

LIDOVÉ NOVINY: Ekonomika kvůli covidovým opatřením skomírá a spousta podnikatelů má minimální tržby. Vy ale říkáte, že za sebou máte zatím nejúspěšnější rok s obratem okolo 130 milionů korun. Čím to je?

Stejně jako ve všech předchozích letech jsme i během roku 2020 sledovali růst. Ani na nás nenechala pandemie nit suchou, postihla zejména naše kamenné prodejny, navíc jsme za těchto podmínek otvírali novou prodejnu na pražských Příkopech – tam se pohybujeme ve vyšších nákladech než jinde.

STANĚK: Stejně jako ve všech předchozích letech jsme i během roku 2020 sledovali růst. Ani na nás nenechala pandemie nit suchou, postihla zejména naše kamenné prodejny, navíc jsme za těchto podmínek otvírali novou prodejnu na pražských Příkopech – tam se pohybujeme ve vyšších nákladech než jinde.
Jak ale v průběhu pandemie rostla e-commerce a online svět jako takový, paradoxně nám to pomohlo – v onlinu jsme začínali a díky tomu se nám v tom rybníčku daří plavat. To přisuzujeme právě našemu růstu i během roku, který z hlediska ekonomiky nebyl vůbec příjemný.

LIDOVÉ NOVINY: Jde o přirozený růst? O kolik by byl výraznější, kdyby byly otevřené kamenné prodejny?

STANĚK: Zatím moc nemáme s čím to porovnat. Za rok 2019 se prodalo nějakých 12 tisíc párů bot, oproti tomu loni téměř 60 tisíc, takže evidujeme čtyřnásobný růst, ale jestli by byl za normálních okolností šesti nebo sedminásobný, nedokážu říci. Co ale víme, je, kolik nám uteklo za tržby na prodejnách – a tam se bavíme o deseti milionech korun.

LIDOVÉ NOVINY: Když se teď díváte na zavřené pobočky, nelitujete, že jste s novou prodejnou Na Příkopě nepočkali?

STANĚK: Nelituji ničeho. Když jsem se na to díval z finančního hlediska, i kdyby bylo zavřeno další půlrok, stále by to pro nás bylo udržitelné. Ale věřím, že podmínky už budou přívětivější. Plus máme nárok na nějaké kompenzace od státu – ty se nám ale zatím nedaří řešit.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký byl zájem zákazníků, když jste na pár týdnů před Vánoci měli otevřeno?

Když jsem se na to díval z finančního hlediska, i kdyby bylo zavřeno další půlrok, stále by to pro nás bylo udržitelné. Ale věřím, že podmínky už budou přívětivější. Plus máme nárok na nějaké kompenzace od státu – ty se nám ale zatím nedaří řešit.

STANĚK: Obrovský. Prosinec je obvykle vrchol sezony, takže zájem i tržby byly alespoň v tom krátkém úseku velké. I když jsme museli akceptovat podmínky vlády a dodržovat na prodejně určitý počet zákazníků, venku se tvořily fronty.

LIDOVÉ NOVINY: Obuv navíc patří mezi zboží, které se bez zkoušení kupuje obtížně...

STANĚK: Ano, jenže je tady zima, a když lidé nemohli jinak, kupovali je i přes internet. Od prvních týdnů na jaře jsme vymýšleli, jak online nákupy co nejvíce usnadnit. Dali jsme tedy dopravu zdarma, což u nás není běžné. A zároveň jsme prodloužili lhůtu pro vrácení zboží na 30 dnů. Během počáteční paniky, kdy se nevědělo, co bude, bylo vidět, že lidé raději šetří, ale po pár týdnech se prodeje rozjely.

LIDOVÉ NOVINY: Značku Vasky jste založil v den svých 18. narozenin. Z čeho lze v takovém věku financovat rozjezd společnosti? Pomáhal vám s tím někdo?

STANĚK: Začínal jsem s 30 tisíci korunami, které byly z vlastních zdrojů, protože už tehdy jsem dělal nějaké podnikatelské krůčky. Nějaké finance přinášela také atletika, které jsem se dříve docela intenzivně věnoval. Začínal jsem prodejem přes sociální sítě.

LIDOVÉ NOVINY: Proč jste se rozhodl zrovna pro boty?

Prosinec je obvykle vrchol sezony, takže zájem i tržby byly alespoň v tom krátkém úseku velké. I když jsme museli akceptovat podmínky vlády a dodržovat na prodejně určitý počet zákazníků, venku se tvořily fronty.

STANĚK: Že chci podnikat, jsem věděl už ve 14 letech. Odmala jsem se rád seberealizoval a neustále něco tvořil, ať šlo o lego, malování, nebo vymýšlení projektů. Takže pak už jsem jen hledal cestu. Následně jsem podlehl online světu a marketingu. Chtěl jsem původně udělat e-shop s cizími značkami. Ale nakonec jsem si říkal, proč prodávat cizí věci, když můžu vytvořit něco vlastního. Pocházím ze Zlína a mám přečtenou každou knížku Tomáše Bati a můj taťka vyrábí pracovní boty, tak jsem se rozhodl, že by to mohlo být to pravé.

LIDOVÉ NOVINY: S výrobou a prostory vám ze začátku pomáhal tatínek?

STANĚK: V jeho výrobně jsme vyráběli celý první rok. Ale pak přestala stačit kapacita, tak jsme začali vyrábět i v dalších, kde nám jsou schopní splnit požadavky na kvalitu, a známe tamní lidi. Teď Vasky vyrábíme v pěti výrobnách.

LIDOVÉ NOVINY: Jak jste zmínil, dříve jste se věnoval atletice, zastavila vás ale těžká forma cukrovky. Nebýt toho, existovaly by Vasky?

STANĚK: Je pravda, že to často v médiích zní tak, že jsem díky nemoci s obuvnictvím začal. Ale ve skutečnosti cukrovka přišla, když už jsem podnikal. Takže ano, existovaly. Vasky jsem založil asi o půl roku dříve, než mi lékaři potvrdili cukrovku.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké byly začátky? Šly obchody, jak jste si představoval?

Od prvních týdnů na jaře jsme vymýšleli, jak online nákupy co nejvíce usnadnit. Dali jsme tedy dopravu zdarma, což u nás není běžné. A zároveň jsme prodloužili lhůtu pro vrácení zboží na 30 dnů. Během počáteční paniky, kdy se nevědělo, co bude, bylo vidět, že lidé raději šetří, ale po pár týdnech se prodeje rozjely.

STANĚK: Vůbec ne. V sedmnácti, kdy jsem začínal tvořit, jsem měl velké představy, jak všechno hladce pojede. Ale realita byla jiná, a než se obchody pořádně rozjely, trvalo dlouho.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké máte ambice?

STANĚK: Baví nás rychlost, takže největší výzvou je pro nás vyrábět. Letos bychom chtěli založit vlastní výrobu s kapacitou na tisíce párů, abychom boty mohli škálovat. S kapacitou bojujeme od začátku, ale teď už jasněji vidíme potenciál – ať na českém nebo zahraničním trhu, kam se letos chystáme. Rádi bychom letos kopírovali loňský tří- až čtyřnásobný růst.

LIDOVÉ NOVINY: Máte představu, do jakých zemí byste se chtěli v nejbližší době dostat?

STANĚK: V první řadě určitě na Slovensko. Potom případně do Rakouska, Švýcarska a Německa. Zálusk máme také na Maďarsko.

LIDOVÉ NOVINY: V současnosti vyrábíte především pohodlnou a volnočasovou obuv, plánujete sortiment pozměnit nebo rozšířit?

Chtěl jsem původně udělat e-shop s cizími značkami. Ale nakonec jsem si říkal, proč prodávat cizí věci, když můžu vytvořit něco vlastního. Pocházím ze Zlína a mám přečtenou každou knížku Tomáše Bati a můj taťka vyrábí pracovní boty, tak jsem se rozhodl, že by to mohlo být to pravé.

STANĚK: Určitě, rozšiřujeme každým rokem. Letos chceme, aby v našem portfoliu přibylo x dalších produktů, a tak pokryli širší poptávku. Myslím, že nám tam ještě pár typů bot chybí.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké typy přibudou?

STANĚK: Loni jsme do nabídky zařadili tenisky, letos v tom budeme pokračovat a nabídneme ještě jiné typy tenisek. Přemýšlíme například i nad barefoot. Myšlenek je spousta, ale zatím nebudu sdělovat nic konkrétnějšího. Určitě ale nepřemýšlíme nad lodičkami.

LIDOVÉ NOVINY: Jste spolumajitelem i dalších značek s koženými taškami, spodním prádlem nebo nábytkem. Jak se daří v krizi jim?

STANĚK: Řekl bych, že ještě lépe než Vaskám. Z hlediska růstu některé z nich zdesetinásobily svůj obrat. Důvod úspěchu je ale stejný – všechny naše značky v online prostředí začínaly.

LIDOVÉ NOVINY: Naučil jste se během koronavirové krize něčemu, co se promítlo i do vašeho podnikání?

STANĚK: Zjistil jsem, že není špatné mít trochu času sám pro sebe. A také to, že zdraví by mělo být na prvním místě. Co se týče podnikání, důležité je slovo flexibilita. A v průběhu krize zjišťuji, že ve Vaskách flexibilní jsme.

Václav Staněk (22)

  • Značku Vasky založil v 18 letech, kdy se rozhodl, že naváže na zlínskou obuvnickou tradici z dob Tomáše Bati.
  • Pět let od založení má značka šest prodejen ve čtyřech městech Česka a ambice dostat se za hranice.
  • Staněk i jeho značka obdrželi několik ocenění.
  • Kromě Vasek je spolumajitelem značek Bagind, Wuders a Paon.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.