Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Napsal mi kníže Schwarzenberg

  6:46

Aktualizováno. TOP 09 zahájila předvolební kampaň. Jde na to rafinovaně a zkouší důvtip svých voličů.

foto: © ČTKČeská pozice

Dostala jsem v pondělí dopis od předsedy TOP 09. Hotový rébus.

Na hlavičkovém papíře své politické strany mi Karel Schwarzenberg děkuje za vyplnění dotazníku. Prý jsem jim tím pomohla lépe a správněji zjišťovat mé názory a debatovat o věcech, které nás všechny zajímají.

Zmátl mě pan kníže a znejistil. Připomíná to reklamní leták, který oznamuje: „Vyhráli jste a byli zařazeni do slosování!“ Opravdu si nepamatuji, že bych kdy jaký dotazník vyplnila...

V další větě čtu: „Znalost vašich názorů nám dovoluje lépe utvářet náš program a komunikovat naše názory s veřejností, čímž valnou měrou přispíváte k dosažení našich cílů a uskutečňování našich reformních kroků.“

Pokouším se porozumět. Tím, že jsem vyplnila dotazník – který jsem nevyplnila – jsem pomohla straně TOP 09, aby se mě uměla zeptat na to, co si myslím, a naučila se mluvit s voliči o tom, co je zajímá. A navrch ještě předseda TOP 09 věří, že moje myšlenky pomohou straně, aby si uvědomila, co vlastně chce, a dokonce i k tomu, aby to opravdu udělala.

Tolik důvěry si snad ani nezasloužím.

A ještě něco je v obálce. Pytlíček s bílým práškem a nad ním varianta recyklovaného vtipu z minulých voleb: „Jste nad zlato. Víc, než si myslíte.“

Sůl nad zlato, jasně. TOP 09 mě oslovuje metaforou a přirovnává k soli. Hlavou mi letí slovní spojení: být někomu solí v očích; sypat sůl do rány; osolit mu to; vysol prachy...

To nebude ono.

Pak si přečtu prosbu: „Prosím vytrvejte v letošních i v následujících volbách, potřebujeme vás víc, než si myslíte!“ A mám to! Oni jsou solí této země. Já jsem solí TOP 09. Jejím potenciálním voličem. Jsem nad zlato!

Konečně rozumím. Předvolební stalking začíná.

Aktualizace: Proč TOP 09 rozesílá popisovaný dopis, se ČESKÁ POZICE zeptala volebního manažera strany Jaroslava Poláčka:

„Jedná se o drobné poděkování všem, kteří investovali zhruba patnáct až dvacet minut do topky a vyplnili dotazník, který jsme připravili na míru našim podporovatelům. Prostřednictvím dotazníku, který jsme sestavili ve spolupráci s několika sociology, bychom chtěli v první řadě vylepšit a zefektivnit systém komunikace se svými podporovateli. Měl by se stát přesnějším a účinnějším, než tomu bylo doposud. Snažíme se například zjistit, o jakou konkrétní oblast veřejného života mají jednotliví podporovatelé zájem, kde nám mohou pomoci s kampaní a podobně. Chceme, aby lidé dostávali informace o věcech, které je zajímají, a do spolupráce s námi se zapojili v oblastech, které je baví. Není v našem zájmu posílat jim haldy informací, o které nemají zájem. Zároveň bychom dotázané chtěli zapojit do našeho unikátního systému on-line průzkumů, který nazýváme systémem rychlé reakce. Jeho prostřednictvím se snažíme zjistit, zda komunikace, kterou vedeme k danému tématu, je dostačující a zda nám něco neutíká. Spektrum využití je velmi široké.“

Poláček dodal, že se rozhodně nejedná o předvolební agitku. Na dotazník prý v současné chvíli odpovědělo přibližně 950 lidí. Kolik kilogramů soli topka zatím rozeslala, Poláček neví. Jedná se však prý o kvalitní český produkt z olomouckých solných mlýnů.