Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nadzvukové byznys-stíhačky vzlétnou už za pár let

  15:29

Projekt Aerion loni představil kabinu pro pasažéry a zahájil testy. Letoun bude stát 1,5 miliardy korun, firma má padesát objednávek.

Nad concordy zapadlo slunce, aeriony možná přinesou svítání nadzvukového věku. foto: © Aerion CorporationČeská pozice

U ranveje na letišti London – Luton se tísní byznysové letouny: gulfstreamy, embraery, cessny a další. Exkluzivní taxíky, které dopraví manažery a milionáře téměř kamkoliv, dostanou zřejmě do několika let konkurenci. Nadzvukovou. Teoreticky by pak nový byznysový tryskáč (Supersonic Business Jet – SBJ) urazil cestu z Londýna do New Yorku za méně než čtyři hodiny, jako tomu bývalo v dobách, kdy slavný letoun Concorde křižoval Atlantik...

Bývala to paráda, svištět dvakrát rychleji než zvuk...Jedním z těch, kdo jeho služeb často využívali, je Američan Raoul Felder, elitní rozvodový právník. Byla to prý paráda svištět dvojnásobnou rychlostí zvuku a po svačince vystoupit na druhém světadíle, úplně bez únavy. „Miloval jsem to. Mělo pak smysl si do Londýna zaletět třeba i na dva dny; cesta byla tak rychlá, že jste si jen přečetli časopis, snědli pokrm nebo si zdřímli a byli jste tam... Chybí mi to. Světu také,“ posteskl si Felder loni televizní stanici CNN. Už je to osm let, co skončila éra concordů. A letadly, která mají vrátit na nebesa supersonickou rychlost, jsou podle odborníků právě manažerské tryskáče, trochu podobné stíhačkám.

Posnídat v Praze, na skok vyřídit schůzku v Dakaru a dát si večeři v Montrealu. Tak nějak vypadají sliby výrobců, kteří zájemce na nový koncept rychlostního manažerského létání lákají. Podobně tomu bylo v roce 1969, kdy dopravci Air France a British Airways zvali movité cestující do kabiny své pýchy: letounu Concorde. Kromě nepříliš podařené ruské alternativy Tupolevu Tu-144 ve službách Aeroflotu je dosud jediným civilním prostředkem, který pravidelně překonával hranici zvuku – tedy rychlost jednoho Machu.

„Nadzvuková rychlost se do civilního letectví vrátí. A myslím si, že to bude nejprve díky privátním a menším tryskáčům. Existuje několik firem, které již na takovém konceptu pracují,“ řekl loni reportérovi ČESKÉ POZICE Harry Swenson, projektový manažer z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Stejný názor má jeho kolega Peter Coen: „Nová etapa nadzvukového civilního létání by mohla začít v roce 2015, kdy trendy nasměrují byznysové supersoniky,“ citovala výzkumníka CNN. V dalším sledu – zřejmě po roce 2025 – prý poletí menší letouny s kapacitou 75 míst a pět let nato se přidají dopravní letadla s větší kapacitou.

Za jak dlouho kam?

Propočtená doba letu Aerionu současnými letovými koridory:

  • Paříž – New York 4:14 hodiny (běžně 7:23)
  • New York – Tokio 9:33 hodiny (běžně 14:21)
  • Londýn – Dubaj 4:55 hodiny (běžně 6:40)
  • Dubaj – Singapur 4:15 hodiny (běžně 7:34)

Pramen: Aerion Corporation

Čtyřmiliardová kniha objednávek...

S myšlenkou tryskáče pro miliardáře koketovaly korporace Boeing, Gulfstream (po nějaký čas ve spojení s konstrukční kanceláří Suchoj), Lockheed Martin (zrušený projekt Quiet Supersonic Transport, QSST), nicméně nejdále dospěl americký návrh Aerion SBJ. „Je to životaschopný program,“ hodnotí jej expert Coen z NASA.

Nový letoun pro osm až tucet pasažérů, jehož devízou mají být kromě nadzvukové rychlosti i provozní náklady srovnatelné se současnými jety, by měl stát kolem 1,5 miliardy korun. Vzlétnout má v roce 2013 a již dva tři roky poté vstoupit do běžného provozu. Ambiciózní projekt zatím neudusila ani globální ekonomická krize – loni v říjnu na výstavě v Atlantě firma Aerion Corporation prezentovala model šípovité „stíhačky“ v osmiprocentní velikosti a také kabinu reálných rozměrů. Vývoj pokračuje, jak je vidět i na videu televize Aero TV.

Důležitější než marketingové akce jsou však loňské srpnové lety stíhačky F-15 v barvách NASA, které měly ověřit některé konstrukční prvky Aerionu. Podle nejnovějších zpráv má firma již padesát objednávek. „Aerion SBJ přilákal zhruba padesátku zájemců spolu se složenými zálohami na letoun za 80 milionů dolarů. Navzdory nedávným ekonomickým otřesům zůstala čtyřmiliardová kniha objednávek poměrně nenarušená,“ stojí v tiskové zprávě zatím skoro neznámé firmy, jež má psát dějiny civilního letectví.

1,6 Machu s revolučním křídlem

Je snad koncept Aerion podvod, pomyslné „letadlo“? Nebo jde o šílenství nadšenců z garážové, respektive hangárové firmy? Zdá se, že ne. Aerion Corporation sídlí v nevadském Renu. Roku 2002 ji založily tři významné osobnosti. Jméno první: Richard R. Tracy, konstruktér s doktorátem z univerzity CalTech v oboru nadzvukové aeronautiky, jenž má za sebou vznik bezpilotního prostředku Global Hawk i řadu grantů vojenské výzkumné divize DARPA. Jméno druhé: Brian E. Barents, někdejší ředitel firem Learjet (dnes již patří Bombardieru) a Galaxy Aerospace, jež produkovaly vlastní byznys-jety. A jméno třetí: Robert Bass, investor a mecenáš, jenž je podle časopisu Forbes jedním z nejbohatších Američanů.

Supertryskáče se zaměří na ropné šejky a finančníkyJejich společnou vizí je vznik supertryskáče, jenž se má zaměřit na soukromý sektor, ropné šejky, finančníky i státníky. „Podaří se to!“ řekl loni v říjnu magazínu Aviation Week viceprezident Barents. Do vývoje údajně revolučního stroje bylo nainvestováno přes dvě miliardy dolarů; a minimálně ještě jedna miliarda bude potřeba... Trumfem má být takzvané laminar airflow křídlo, jež je Tracyho dílo a oproti delta křídlům, jaké známe z Concordu, umožňuje ekonomičtější provoz. Šetřit se má i díky letové hladině 51 tisíc stop, aby při maximální rychlosti 1,6 Machu nedocházelo k přílišnému namáhání materiálů.

Ekonomický provoz zajistí dvojice motorů Pratt & Whitney JT8D, tudíž by náklady na námořní míli neměly přesáhnout deset dolarů (při nadzvukové rychlosti) a jedenáct dolarů (při podzvukové). „Letoun jsme navrhli tak, aby splňoval požadavky trhu. Z pohledu provozu a údržby bude Aerion srovnatelný s jakýmkoli jiným byznys-jetem,“ tvrdí vývojář Tracy. Dle analytické firmy Conklin & de Decker dosahují „konkurenti“ Bombardier Global Express XRS či Gulfstream G550 nákladů 10,06 respektive 8,94 dolarů na námořní míli.

Nový úkol i pro právníky

Velkou stopku na nebesích budou mít ale letouny SBJ kvůli zákazu nadzvukových letů nad některými státy. Třeba v USA jí smějí létat jen vojenské stíhačky. V americkém vzdušném prostoru tak bude moci Aerion létat pouze rychlostí 0,98 Machu, ovšem nad řidčeji obydlenými regiony s větší benevolencí ke zvukovému třesku, jako jsou Sibiř, Čína, Kanada či Austrálie, je počítáno s rychlostí 1,1 Machu. Svou maximálku ve výši 1,6 násobku rychlosti zvuku tedy může stroj uplatnit pouze nad oceány.

Jaké šance má nadzvukové létání v Česku? „Supersonický let civilního letadla v českém vzdušném prostoru současné právní předpisy v letectví umožňují. Ve chvíli, kdy vznikne reálný požadavek na supersonické lety ze strany leteckých dopravců, jsme s ohledem na zákaznický princip schopni jejich praktické provádění zajistit,“ uvedl loni pro týdeník Euro Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu. Experti očekávají i legislativní úpravy ohledně minimálních výšek či tratí; experimenty mají vést k tiššímu provozu – zvukový třesk by byl v dnešní době problémem. Nad tím bádají v rámci základního výzkumu také inženýři firmy Gulfstream. „Dokud se ale omezení nadzvukového létání nad pevninou nezmění, není podle nás v oblasti SBJ žádný skutečný byznys,“ říká Robert Baugniet, ředitel komunikace společnosti Gulfstream, která má s podnikatelskými tryskáči letité zkušenosti.

Vážné klání o míhání mraků

Tím to alePotřebují i ti nejmocnější miliardáři v době telekonferencí létat rychleji než zvuk? nekončí. Nehledě na legislativní či technické obtíže (původně měl prototyp létat již nyní) čekají nadzvukové létání další překážky. Zásluhou ekonomik jako Čína, Rusko či Brazílie chtěl sice Aerion během první dekády prodat 300 svých jetů, turbulentní doba však luxusním stíhačkám příliš nepřeje. Otázkou také je, zda i ti nejmocnější miliardáři či nejbohatší Arabové potřebují v době telekonferencí létat rychleji než zvuk.

Pro nového supersonického premianta je tu ještě jedna bariéra; nikoliv zvuková, ale ekologická: „Letouny typu Aerion pro osm až tucet pasažérů mohou narazit na ostrý odpor u zelených aktivistů v Evropě kvůli své uhlíkové stopě. Při letu dvakrát rychlejším než 0,8 Machu u současných byznys-jetů spotřebují nové stroje na vzdálenost 4000 námořních mil skoro stejně paliva jako 19-místné letouny,“ předvídá časopis Aviation Week. Zvítězí nakonec v souboji o míhající se oblaka technický pokrok, nebo zelená zodpovědnost?

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!