Lidovky.cz

Na stanicích měření emisí automobilů je složitější podvádět

Výfukové plyny. foto: Shutterstock

S prvním lednem letošního roku začali kontroloři pořizovat fotodokumentaci měření a odesílat ji do databáze ministerstva dopravy. Tady se snímky a výsledky kontroly ukládají.
  10:15

Obejít zákon o emisích je od Nového roku složitější. Spolu s prvním lednem totiž začali kontroloři pořizovat fotodokumentaci měření a odesílat ji do databáze ministerstva dopravy. Tady se snímky a výsledky kontroly ukládají. „Už nebude možné, aby vozidlo, které stanici vůbec nenavštíví, dostalo protokol o úspěšné kontrole. Zároveň se zúží prostor pro to, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jinou, kde se mu to podaří. V protokolech totiž budou zaznamenávány časy a doba kontrol,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Odhadem jezdí po českých silnicích až desetina aut, která měla zůstat v garáži. Neměla totiž kontrolami projít. Navzdory tomu dostala příslušná razítka. Mechanici vyfotí vůz zepředu a zezadu, a musejí také zaznamenat výrobní štítek, tachometr a VIN kód, což je identifikační číslo vozidla platné mezinárodně. Stejný systém začal platit už loni na Stanicích technické kontroly (STK). Na STK přinesla novinka delší fronty. Dle mechaniků totiž fotografování zdržuje. Na několika stanicích proto prodlužovali otvírací dobu, ale i zdražovali. Lze očekávat, že podobně tomu bude i u emisí.

Dražší řidičský průkaz

Stanice, které chtějí nadále emise měřit, se musejí přihlásit do registru. Seznam je vyvěšen na stránkách ministerstva dopravy. Původně měla novinka platit už od prosince, nakonec byla ale o měsíc odložena kvůli problémům s registracemi i systémem samotným. Řidiči se od začátku letošního roku musejí vyrovnat i s dalšími inovacemi. Snazší bude zažádání o řidičský průkaz či jeho výměna, rozšíří se počet úseků dálnic, kde nebude platit povinnost mít dálniční známku, a nová auta na trhu budou muset mít ve výbavě systém eCall, který sám přivolá v případě nehody pomoc.

Lidé zaplatí víc za řidičský průkaz. Vydání podraží z nynějších 50 na dvě stě korun. Změna platí i pro mezinárodní řidičský průkaz. Na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností si lidé mohou nechat udělat také výpis bodů.

U řidičských průkazů nově odpadnou dvě povinnosti. Loňský rok byl na vyřizování řidičáku obzvlášť náročný. Platnost průkazu skončila rekordnímu počtu lidí – osmi stům tisíc. Výměna navíc nebyla nic záviděníhodného. Pro nový doklad museli lidé na úřad v místě svého trvalého bydliště. A cestou se ještě museli nechat vyfotografovat. Od letošního roku je to jednodušší. S prázdninovým prvním červencem bude k vyřízení řidičského průkazu stačit dojít na jakýkoliv úřad s rozšířenou působností. Těm, kdo mají trvalé bydliště jinde, než kde žijí, tím odpadne složité cestování.

Stejně jako hledání fotolabu, fotografii pořídí úředník na místě digitálně. Lidé však za průkaz zaplatí víc. Vydání podraží z nynějších 50 na dvě stě korun. Změna platí i pro mezinárodní řidičský průkaz. Na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností si lidé mohou nechat udělat také výpis bodů. Někteří řidiči zaplatí letos víc i za povinné ručení. Zdražení se dotkne především nejrizikovějších skupin, například řidičů tahačů či autobusů, ale i mladých šoférů do 25 let. Důvodem zdražování je stále více pojištěných aut, vyšší pojistná plnění i dražší náhradní díly a práce v autoservisech.

Stejná cena dálniční známky

Novou výbavu musejí mít všechny modely osobních a lehkých užitkových aut uvedené na trh po 31. březnu 2018 bez ohledu na typ nebo cenu. A to systém eCall, který při nehodě sám automaticky zavolá na tísňovou linku 112. Povinnost schválil Evropský parlament už v dubnu 2015, v praxi se však objeví až letos. Od systému si Evropská unie slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod o deset procent, tedy až 2500 lidských životů v evropské osmadvacítce. Do budoucna se mluví o stejné povinnosti také pro nákladní automobily.

U dálničních známek se změní jako každý rok grafika, budou mít lepší ochranné prvky, cena zůstane stejná. Roční známka pro osobní auta bude opět stát 1500 korun.

Také rok 2018 by měl být v dopravě stavební. Ministerstvo dopravy má v plánu dokončit třináct velkých silničních staveb. Patří mezi ně další úseky dálnice D1, která se modernizuje, nebo úsek D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí. Začít by měla také výstavba dálnice D35 v Pardubickém kraji. Dohromady stát počítá letos se stavbou až 150 kilometrů dálnic a silnic prvních tříd. Otázkou je, nakolik se podaří předsevzetí ministerstva dopravy vyplnit. Řada naplánovaných úseků totiž dosud nemá ani stavební povolení a vedou se o ně spory.

Například stavba části D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, s jejímž zahájením se letos počítá, je nejistá kvůli žalobě sdružení Děti Země. Od Nového roku přibyly úseky dálnic kolem měst, na které se nebude vztahovat dálniční poplatek. Nově mezi ně patří D3 kolem Veselí nad Lužnicí, D6 mezi Chebem a Karlovými Vary, D55 kolem Otrokovic, D52 u Pohořelic či D46 u Hněvotína. U dálničních známek se změní jako každý rok grafika, budou mít lepší ochranné prvky, cena zůstane stejná. Roční známka pro osobní auta bude opět stát 1500 korun.

Co se letos změní v dopravě

Od 1. ledna

  • Na stanicích měření emisí se nově pořizuje fotodokumentace auta zepředu a zezadu, fotí se také výrobní štítek, tachometr a VIN kód, tedy mezinárodní identifikační číslo vozidla.
  • Rozšířil se počet úseků dálnic, kde není povinná dálniční známka. Jde o D3 kolem Veselí nad Lužnicí, D6 mezi Chebem a Karlovými Vary, D55 kolem Otrokovic, D52 u Pohořelic či D46 u Hněvotína.
  • Některým rizikovějším skupinám řidičů zdražilo povinné ručení.

Od 1. dubna

  • Modely aut uvedené na trh po 31. březnu budou muset mí ve výbavě systém eCall, který při nehodě sám zavolá na tísňovou linku.

Od 1. července

  • Vyřídit řidičský průkaz bude jednodušší. Nově si o něj budou moci lidé zažádat či ho vyměnit na každém úřadu obce s rozšířenou působností a nebude potřeba vlastní papírová fotografie.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.