Na obzoru se rýsuje velký průšvih s „espézetkami“

Aktualizováno. Ministerstvo dopravy má problém: Slíbený tendr na dodavatele registračních značek se zatím nekoná a firmy hrozí trestním oznámením.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Aktualizováno o reakce ministerstva dopravy, které jsme obdrželi po vydání tohoto článku.

Ministerstvo dopravy bude pravděpodobně v brzké době čelit solidnímu maléru. Když totiž ČESKÁ POZICE v minulém týdnu upozornila na to, že se ve vší tichosti objevily nové registrační značky, začalo vyplouvat na povrch, že problém je podstatně komplikovanější a zaslouží si bližší prozkoumání.

Výroba registračních značek je solidní byznys, kterému se věnuje řada firem po celém světě. A právě těm značně vadí, že v Česku má na značky de facto monopol brněnská firma Hicon. Tento stav navíc trvá nepřetržitě již od roku 1994.

Tlak firem na ministerstvo dopravy eskaloval v dubnu letošního roku, kdy společnost Bamaz, která se rovněž věnuje výrobě značek, podala na ministerstvo dopravy trestní oznámení za podezření z korupce. Jenže dosud se nic nezměnilo, a tak se blíží skandál číslo dvě.

Kde je tendr?

Ačkoli ještě v květnu v reportáži České televize zástupci ministerstva dopravy slibovali, že tendr bude do dvou měsíců, máme polovinu září a tendr nikde. Pouze ve věstníku veřejných zakázek se objevily předběžné informace, že půjde o výběrové řízení za 900 milionů korun, aniž by ovšem bylo uvedeno, za jaký objem práce. Nicméně předběžné informace samy o sobě nic neznamenají.

Pokud se tendr na nového dodavatele značek do dvou týdnů neobjeví na jednání vlády, bude následovat další trestní oznámeníJednateli firmy Bamaz Zbyňku Pařízkovi proto došla trpělivost a dal ministerstvu dopravy od čtvrtka maximálně dva týdny na to, aby se tendr na nového dodavatele značek objevil na jednání vlády (před vyhlášením zakázky takovéhoto rozsahu je totiž potřeba souhlas kabinetu). Jinak prý bude následovat další trestní oznámení, tentokrát za porušování povinností při správě majetku.

Tento termín ministerstvo dopravy pravděpodobně stihne. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold ČESKÉ POZICI sdělil, že tendr bude připraven k projednání vládou na přelomu září a října. Nicméně s ohledem na složitost celého postupu zadávání veřejných zakázek se nedá čekat, že by šlo všechno hladce. Problémy navíc mohou přijít z více stran.

Aktualizace: Ministerstvo dopravy upřesnilo, že „výběrové řízení je koncipováno na dobu čtyř let se stanoveným orientačním počtem dodávaných tabulek registračních značek v počtu 5 750 000 kusů. V současnosti se připravuje finální návrh zadávací dokumentace k projednání ve vládě ČR“.

Nesmrtelný Hicon

Trestním oznámením z dubna se totiž zabývá policie a zatím není jasné, jak případ bude pokračovat. Podle neověřených informací ČESKÉ POZICE už v budově ministerstva dopravy, konkrétně na odboru 150, v této souvislosti zasahovala policie a odnesla si některé dokumenty.

Aktualizace: Tuto informaci ministerstvo popírá. „Na odboru 150 policie nezasahovala. Práci odboru se opakovaně pokouší v médiích diskreditovat některé subjekty, což může souviset s tím, že odbor kvůli zachování rovného přístupu nerozhoduje podle jejich představ či v jejich prospěch.“

Vztah ministerstva dopravy a firmy Hicon budí řadu podezření, a proto není zdaleka jisté, zda policie nepřijde s nějakým zásadním zjištěním, které by sice možná „pročistilo vody“ na ministerstvu, ale zároveň zkomplikovalo další osud očekávaného tendru.

Hicon si za skoro dvacet let, co je jediným dodavatelem, přišel řádově na miliardy korunVtip spočívá v tom, že ministerstvo dopravy mělo smlouvu s firmou Hicon ukončit už dávno a vypsat řádné výběrové řízení. Trochu problém je, že ministerstvo už před lety smlouvu označilo za důvěrnou, tudíž se k ní nelze dostat a informace přicházejí spíše z druhé ruky. Konkrétně měla být v roce 1994 podepsána s firmou Hicon smlouva o dílo na předem daný počet značek.

Tento počet měl být vyčerpán již v roce 2010, přičemž od té doby se smlouva systematicky nastavuje různými dodatky. Poslední zjištěná cena za značku činila 116 korun za kus, přičemž v minulosti byla i vyšší. Hicon si tak za skoro dvacet let, co je jediným dodavatelem, přišel řádově na miliardy korun (ročně firma dodává zhruba 1,5 milionu značek).

Aktualizace: Dle sdělení ministerstva dopravy „průměrná roční úhrada za výrobu tabulek registračních značek tvoří zhruba 260 milionů korun včetně DPH. Cena za jednu tabulku (ks) je 115,10 koruny bez DPH, za rozměr 520 x 110 milimetrů.“

A v tichosti přišly značky nové...

Další obrat, který byl i pro některé lidi z oboru žhavou novinkou, byla zpráva ČESKÉ POZICE o nových značkách, které začaly registry vozidel vydávat. Změna spočívá v použití jiné fólie, než byla ta dosud používaná od společnosti 3M, a s tím související změna ochranných prvků.

Změnu fólií ministerstvo dopravy odůvodnilo snahou o snížení ceny za značku. Jaká je současná cena, je však těžké zjistit.Přesněji řečeno, na nových značkách už není nenápadná propletená vlnovka a znak CZ ve čtverci viditelný jen pod určitým úhlem. Místo toho je jen CZ v oválu, které je dělané laserem a ochrana proti padělání značky je ve výsledku výrazně nižší, než byla u fólií 3M, které patří ke světové špičce. Novou fólii podle Zbyňka Pařízka z Bamazu vytváří firma Nippon Carbide Industries, která tím pádem působí jako subdodavatel Hiconu, případně tak funguje některý z jejích dealerů.

Změnu fólií ministerstvo dopravy odůvodnilo snahou o snížení ceny za značku. Jaká je současná cena, je však těžké zjistit. Jak již bylo řečeno, smlouva s Hiconem je v režimu důvěrné, a dozvědět se tudíž jakékoli podrobnosti je oficiálními cestami téměř nemožné. Hicon na otázky reaguje tím, že je třeba se obrátit na ministerstvo dopravy.

Aktualizace: V komunikaci s ministerstvem dopravy jsme se také tázali, zda je pravda, že s účinností novelizovaného silničního zákona, který zavádí mimo jiné takzvané značky na přání, se registrační poplatek zvyšuje z 800 na 1500 korun. Odpověď: „Novelizací zákona je poplatek rozdělen za provedení úkonu za registraci a za samotnou tabulku registrační značky. Za úkon 800 korun, za jednu tabulku registrační značky 200 korun. Za osobní automobil tedy správní poplatek činí 1200 korun. Jde o správní poplatek, který se stane příjmem obcí na výkon agendy. (ČR dosud měla v porovnání s okolními státy poplatek za registraci vozidla nízký.)“