Na českém trhu s ojetými auty stále vedou naftové motory

Tuzemský trh s ojetými auty je přehledný. Podle statistik společnosti Cebia Češi stále preferují auta se vznětovým motorem. V první polovině letošního roku si takový vůz pořídilo více než 52 procent kupujících, přestože stojí v průměru až o 40 tisíc více, než je průměrná cena všech v Česku prodávaných ojetin – skoro 300 tisíc korun.

Ojeté auto. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ojeté auto. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Ojeté auto. Ilustrační foto.

Velkým tématem v automobilovém světě je v poslední době růst popularity vozů SUV a zároveň pokles obliby vznětových (dieselových) motorů. A to se promítá i do trhu s ojetinami. Ten český má ale větší setrvačnost, globálním trendům se přizpůsobuje pomaleji. Podle statistik společnosti Cebia Češi stále preferují auta se vznětovým motorem. V první polovině letošního roku si takový vůz pořídilo více než 52 procent kupujících, přestože stojí v průměru až o 40 tisíc více, než je průměrná cena všech v Česku prodávaných ojetin – skoro 300 tisíc korun.

Meziročně však diesely ztratily sedm procentních bodů podílu a pokles bude zřejmě ještě nějakou dobu pokračovat. Ukazují to mimo jiné i statistiky největší české sítě autobazarů AAA Auto. Podle nich se totiž letos v létě zvýšil zájem o auta s benzinovým motorem – tvořila už 52 procent prodaných vozů v této síti. Změny ovšem souvisejí i s tím, že v létě si motoristé častěji kupují zábavná auta jako kupé, sportovní modely či kabriolety, která bývají vybavena benzinovým agregátem. Podíl na změně má ale i celková nabídka, především u mladých ojetin totiž podíl dieselů výrazně klesá.

Mírný nárůst

U řady především menších modelů výrobci v uplynulých letech nabídku dieselů „ořezali“, takže nejsou dostupné ani ojeté. Obecně ovšem platí, že zájem o diesely zůstává veliký – vyhovují především řidičům, kteří potřebují úsporný vůz na delší trasy. Naopak stále velmi nízký je zájem o auta s alternativními pohony. Mezi nimi vedou ta na zkapalněný ropný plyn LPG a stlačený zemní plyn CNG; ale dohromady netvoří ani dvě procenta trhu s ojetinami. Ojeté elektromobily jsou na trhu spíše ojedinělou záležitostí, a pokud nejde o zánovní vozy, netěší se důvěře zákazníků.

Za prvních devět měsíců roku 2019 se do Česka dle Svazu dovozců automobilů (SDA) dovezlo téměř 136 tisíc ojetých automobilů, což představuje proti loňsku mírný nárůst zhruba o 600 aut. Co se celého českého trhu týče, například průzkumy společnosti Cebia ukazují, že podíl ojetých aut domácího původu je mírně nadpoloviční.

Za prvních devět měsíců roku 2019 se do Česka dle Svazu dovozců automobilů (SDA) dovezlo téměř 136 tisíc ojetých automobilů, což představuje proti loňsku mírný nárůst zhruba o 600 aut. Co se celého českého trhu týče, například průzkumy společnosti Cebia ukazují, že podíl ojetých aut domácího původu je mírně nadpoloviční – za první polovinu letošního roku bylo asi 52 procent všech prodaných ojetin. Tento hlad po starších vozech je dán tím, že v Česku si drtivá většina motoristů nová auta nekupuje; je to především záležitost firem, které tvoří nadpoloviční většinu kupců nových aut.

Tato firemní auta jsou poté, co ve firmě doslouží, typickým artiklem na českém trhu ojetin. Podle průzkumu agentury Behavio pro společnost Driveto volí ojetá auta téměř dvě třetiny českých motoristů. Konkrétně je to 63 procent, dalších 12 procent řidičů pak v průzkumu uvedlo, že si pořídili zánovní předváděcí auto. I to je dle klasických statistik ojetinou, takže auta takzvaně z druhé ruky dle průzkumu kupují tři čtvrtiny soukromých majitelů. Stálice českého trhu s ojetými auty jsou ale dlouho téměř neměnné.

V první desítce nejprodávanějších ojetin v síti AAA Auto se prakticky mění jen pořadí, sestava zůstává téměř stejná. První tři příčky tedy stabilně „okupují“ modely Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat. Na čtvrté místo se však propracovala Škoda Rapid, která zaznamenala v uplynulých měsících výrazný nárůst obliby. Je to dáno tím, že výroba modelu skončila, takže lidé, kteří ocení jeho kvality, se rychle přeorientovali na trh s použitými vozy.

Vyšší průměrná cena

Jelikož je rapid stále vcelku mladým modelem, není levný. Průměrná cena se dle údajů sítě autobazarů pohybuje na úrovni 271 650 korun. To je nad průměrem trhu, který vyplývá ze statistik společnosti Cebia. Podle ní byla v prvním pololetí letošního roku průměrná cena v Česku prodaného ojetého auta 227 900 korun. Naftová auta měla v průměru o 40 tisíc korun vyšší cenu. Jednak proto, že bývají dražší i jako nová, jednak jde často o vozy z vyšších tříd, zatímco mezi benzinovými vozy jsou více zastoupena auta menších velikostí.

Podle společnosti Cebia byla v prvním pololetí letošního roku průměrná cena v Česku prodaného ojetého auta 227 900 korun. Naftová auta měla v průměru o 40 tisíc korun vyšší cenu. Jednak proto, že bývají dražší i jako nová, jednak jde často o vozy z vyšších tříd, zatímco mezi benzinovými vozy jsou více zastoupena auta menších velikostí.

Co se prodejních cen týče, je podle Cebie trh rozdělen na čtyři obdobné díly, i když možná trochu překvapivě roste podíl nejdražších ojetin s cenou více než 300 tisíc korun. Ty si meziročně polepšily o čtyři procentní body a v první polovině roku tvořily 29 procent trhu. Tento nárůst je dán děním na trhu s novými auty – ta zdražují, takže rostou ceny i zánovních ojetin. Ty se ale pro mnohé zákazníky staly jedinou finančně dostupnou možností, jak získat relativně „nový“ vůz.

I když roste zájem o zánovní vozy, jež často kupují i zákazníci, kteří by třeba ještě před rokem či dvěma uvažovali o novém autě, na průměrném stáří prodaných ojetin se zatím nic nemění. Za prvních devět měsíců letošního roku bylo průměrné stáří do Česka dovezené ojetiny 10,3 roku. Ojetá auta z dovozu mladší než tři roky tvoří podle statistik SDA jen trochu přes sedm procent trhu. Naopak nejoblíbenější „věkovou kategorií“ mezi dováženými auty jsou ta stará deset až 15 let, která tvoří něco přes třetinu trhu.

Následují vozy staré pět až deset let s podílem přes 28 procent, 18 procent je dokonce starších než 15 let. Obliba starších vozů znamená, že český vozový park nemládne. Zatímco jedni za tím vidí stále nedostatečnou kupní sílu českých motoristů, druhým výkladem může být pragmatismus. Deset let staré auto, tedy vůz z roku 2009, je totiž dnes stále vcelku moderní vůz, který přitom postrádá spoustu elektronických „vymožeností“, jež mohou časem vyžadovat složitý a drahý servis.

Tachometry se stáčejí dál

Koupě ojetého auta bývá často přirovnávána k loterii, narazit na bezproblémový prověřený vůz nemusí být snadné. Před rokem měla situaci ve prospěch spotřebitelů vylepšit novela zákona, která zavádí vysoké pokuty za takzvané stáčení tachometrů. To ovšem nadále zůstává velkým problémem. Podle průzkumu agentury Behavio pro společnost Driveto považují zájemci jasnou minulost auta za klíčový faktor nákupu zhruba v polovině případů. Důležitá je pak jistota o minulosti pro dalších 41 procent zájemců o ojetiny.

Navzdory tomu na trhu najdeme řadu vozů s minulostí nejasnou, či dokonce zatajenou. I taková auta pak často najdou majitele, z nichž mnozí nekalé jednání neodhalí. „Loni dosáhl počet prodaných ojetin přibližně 765 tisíc, průměrná cena za ojeté auto činila 228 tisíc korun. Hodnota trhu prodávaných ojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám korun,“ vypočítal předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník. Z této částky ale podle něho asi deset miliard korun připadá na podvody s přetáčením tachometrů, což znamená, že tento nešvar je v Česku stále běžný.

Zhruba třetina ojetin

Navzdory tomu, že od loňského 1. října platí zákon, který za nelegální změnu údaje na tachometru umožňuje uložit pokutu až půl milionu korun a který komplikuje i získání STK autům se stočeným tachometrem. Pokud totiž koupí zákazník vůz se stočeným tachometrem a na STK následně zjistí, že vůz vykazuje nižší kilometrový nájezd než při poslední kontrole, bude nový majitel vyzván k doložení výměny tachometru. Pokud o této výměně doklad neexistuje, vůz nelze dále provozovat.

To znamená, že se stáčení tachometrů o něco více týká aut dovezených ze zahraničí, u kterých předchozí záznam na české STK neexistuje. Prodávající zatím neodrazuje ani fakt, že se zatajením faktu, že má vůz stočený tachometr, dopouštějí trestného činu podvodu.

„Proti stáčení tachometrů i zatajování havárií lze bojovat prověřováním historie ojetých vozů ještě před jejich koupí. Systém Autotracer, který k prověření historie ojetých aut slouží, obsahuje více než miliardu dat, od října je navíc jeho součástí výrazně více dat k autům dovezeným ze zahraničí. Jde o data od pojišťoven zejména ze západní Evropy,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje. Přesto zatím prověřování není stoprocentní a kupující musejí být obezřetní.

Cebia uvádí, že stočený tachometr má zhruba třetina ojetin určených k prodeji. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla podle jejích statistik v první polovině letošního roku 154 tisíc kilometrů. Měla by však být vyšší, podle odhadů Cebie asi 180 tisíc kilometrů. Auto se stočeným tachometrem je pro prodávajícího velmi výnosným zbožím. V podstatě jednoduchým zásahem totiž prodejce výrazně zvýší hodnotu vozu.

Zdražení

Cebia uvádí, že auto se stočeným tachometrem bývá o 20 i více procent dražší, než kolik by stálo, kdyby tachometr ukazoval skutečný počet ujetých kilometrů. Záleží však na konkrétním modelu a na tom, o kolik ho podvodníci „omladí“. Třeba u pět let starého malého auta, které bylo stočeno o sto tisíc kilometrů, může cena tímto zásahem stoupnout asi o třetinu. To ovšem nejsou jediné náklady navíc, které kupujícího čekají. Auto se stočeným tachometrem bude typicky v horším stavu, než ukazatel „slibuje“, takže v následujících letech bude nutné více investovat do oprav.

Z celkových výdajů na takový ojetý vůz tak mohou náklady spojené se stočením tachometru představovat i polovinu. Cebia také na svém webu uvádí odstrašující příklad stáčení, které se jí podařilo při prověrkách odhalit. Například rekordmanem mezi vozy Škoda je fabia z roku 2006. Klasický hatchback s motorem 1,2 litru o výkonu 40 kW najezdil od své registrace v květnu 2006 zhruba do závěru roku 2013 pro mnohé neuvěřitelných 749 400 kilometrů. Jenže o dva roky později se objevil v systému Autotracer s nájezdem 194 261 kilometrů.

Podobně například octavia z roku 2005 najezdila do roku 2010 zhruba 565 tisíc kilometrů, v roce 2013 ale zázračně omládla s nájezdem 112 tisíc kilometrů. V hitparádě nejsou výjimkou ani auta s několikanásobnou úpravou tachometru. Například Ford Transit z roku 2006 najezdil do roku 2009 429 987 kilometrů, pak ale hned omládl na 166 500 kilometrů. Pak do roku 2012 stav narostl na 261 451 kilometrů, aby se v systému auto v roce 2015 objevilo s údajem 86 424 najetých kilometrů.

Odborníci z Cebie se pozastavují také nad dalším zatajováním stavu vozu. Podle údajů firmy 99 procent inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované, škodní událost ale přitom podle nich prodělala čtvrtina vozů ve věku do pěti let; u aut ve věku do deseti let je to 60 procent vozů. V tomto případě ovšem jde o situaci, kdy si často prodávající neuvědomují, že třeba i výměna prasklého čelního skla nebo oprava oděrek z parkoviště je škodní událost, takže se ukáže v systému pojišťoven.

Většina hodnoty se ztrácí u prvního majitele

Za první tři roky ztratí nový vůz v průměru 33 procent hodnoty. Vyplývá to z dat společnosti Mototechna, která patří do skupiny autobazarů AAA Auto a specializuje se na prodej zánovních vozů. Může se tedy zdát, že každý rok auto ztratí zhruba deset procent hodnoty, ale mechanismus funguje jinak. U většiny vozů je ztráta nerovnoměrná, největší pokles nastává v prvních letech, pak se zpomaluje.

Zánovní ojetiny jsou tedy ideální volbou pro zákazníky, kteří chtějí na svém autě co nejméně prodělat. U tříletého auta dojde k zásadní ztrátě hodnoty, následujících několik let provozu je pokles pomalejší a po opětovném prodeji na takovém autě jeho druhý majitel tratí méně než majitel první. Pokles hodnoty ovšem není u všech modelů stejný.

„Třeba u tříleté Dacie Duster, což je v našich podmínkách jedno z nejžádanějších SUV, se ztráta hodnoty proti novému autu pohybuje okolo 20 procent. Oproti tomu modely vyšší střední třídy od výrobců takzvané ‚velké trojky‘ dokážou ztratit i přes 50 procent,“ vypočítává Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto. Velkou trojkou je v tomto případě trojice německých prémiových automobilek Audi, BMW a MercedesBenz.

Ztráta v prvních letech

Právě auta těchto značek vévodí žebříčku Mototechny s nejvyšším poklesem hodnoty po třech letech. Audi A5 a Mercedes-Benz třídy E přijdou po této době o rekordních 53 procent původní hodnoty. Nový majitel tedy auto kupuje za méně než polovinu ceny, kterou za vůz dal majitel první. O moc lépe si nevedou ani vozy BMW řady 5 (51procentní pokles) a Audi A6, u kterého spadne cena na polovinu. Překvapením je, že stejný pokles čeká i Peugeot 508, který stojí mimo prémiový segment.

Jenže i ten patří k dražším autům, v nabídce Peugeotu nejdražším, a spadá do segmentu tradičních modelů střední třídy, jejichž popularita obecně výrazně klesá. Navíc mezi těmito vozy klade důraz na styl, zatímco zákazníci většinou preferují praktičnost. Taková kombinace vlastností naznačuje, že u daného vozu může zásadně poklesnout hodnota: nepraktické, méně oblíbené a původně docela drahé auto ztrácí na ceně více než praktický a u zákazníků oblíbený vůz, ideálně ještě z některé z nižších kategorií. Auta, která patří ve svých třídách k levnějším, totiž ztrácejí na ceně méně.

Ukazují to i vozy v tuzemsku nejoblíbenější značky Škoda. Podle Mototechny ztratí za tři roky v závislosti na modelu od 25 do 37 procent hodnoty. Nejlépe si v tomto případě vede model Rapid, který byl coby nový cenově dostupný, praktický a šlo o obecně oblíbený model. Naopak nejvyšší ztráta hodnoty se týká špičkového modelu značky, jako je Superb. Ten po třech letech ztratí 35 procent hodnoty.

„Příklad superbu dokládá, že čím dražší a luxusnější auto zákazník pořizuje, tím více na něm během prvních let provozu tratí. U zánovních aut totiž o největší část hodnoty přichází už první majitel,“ doplňuje Petr Vaněček. Žebříčku aut s nejnižší ztrátou hodnoty pak vévodí možná překvapivě malá SUV. Kromě Dacie Duster se mohou poklesem hodnoty „jen“ o 21 procent pochlubit i modely Suzuki Vitara a Jeep Renegade, jen o procento rychlejší pokles čeká Renault Captur.

Tyto vozy patří mezi cenově dostupná SUV, Duster a Captur jsou nejprodávanějšími vozy segmentu. Vitara těží ze spolehlivé image a vůz Renegade je možná překvapením – ukazuje, že i emoce mohou hrát důležitou roli. Čtveřici modelů v žebříčku doplňuje Toyota Yaris, která ztrácí 24 procent hodnoty.

Jak se při koupi ojetiny nenapálit

  • Základní radou při koupi ojetého auta je zjistit si o voze maximum informací a rozhodovat se v klidu. Impulzivní koupě vozu, který jste si důkladně neprověřili, nemusí dopadnout dobře, riziko je v takovém případě vysoké.
  • V první řadě je třeba prověřit VIN (vehicle identification number – identifikační číslo vozidla) v některé z internetových databází. Tato kontrola odhalí základní problémy – od možnosti, že jde o kradený vůz, přes stočený tachometr až po zatajené havárie. Míst, kde je možné automobil prověřit, je víc než dost. Patří mezi ně například weby www.kontrolatachometru.cz, www.cebia.cz, www.vincheck.cz a řada dalších.
  • Vůz zkontrolujte ve více databázích, nesrovnalosti v jednotlivých výsledcích velí k větší podezřívavosti. Obecně platí, že při koupi ojetého auta byste měli být ostražití, každá nestandardní záležitost by pro vás měla být varováním.
  • VIN si zkontrolujte ještě před návštěvou prodejce. Jeho neochota sériové číslo sdělit by opět měla vést k větší podezřívavosti. Ačkoli u mnohých prodejců je to často především taktika, jak kupujícího nalákat k návštěvě a následně nějak „ukecat“, než snaha krýt závažné problémy.
  • Při prohlídce vozu totiž prodávající kupujícího snáze přesvědčí, že ten či onen problém není vážný. V tom se ale nenechte zviklat. Auto naopak důkladně prohlédněte. Stav interiéru by měl odpovídat počtu kilometrů udanému na tachometru. Zvnějšku hledejte stopy vážnějších havárií jako třeba nepasující díly karoserie.
  • Prověřte míru koroze na místech, jako jsou prahy či lemy blatníků. Předem si na internetu o voze zjistěte jeho slabá místa a ta také prověřte. Zaměřte se na úniky provozních kapalin, třeba oleje z motoru či převodovky, hodně prozradí i stav oleje.
  • Ideální je vzít si s sebou na prohlídku odborníka nebo po domluvě s prodávajícím nechat vůz prohlédnout ve vámi vybraném servisu.
  • Při zkušební jízdě často hodně prozradí už chod motoru za studena, pokud prodávající auto před jízdou zahřál, je to opět důvod zbystřit.
  • Obecně vybírejte auta z co nejširší nabídky, nebojte se porovnat ceny a nabídky v celé Evropě.