Ceska Pozice

Mýtná šlamastyka. Kapsch má stále šanci

V lednu 2020 má provoz mýtného systému přejít z firmy Kapsch na CzechToll ze skupiny PPF, teď však celou záležitost zproblematizoval soud. Případ totiž vrátil antimonopolnímu úřadu. Mýtné se proto opět zadrhává a Kapsch bude všemi prostředky usilovat o to, aby smlouva s novým poskytovatelem neplatila.

Roman Šitner 22.7.2019
Loga společnosti Kapsch na budově jejího sídla v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Loga společnosti Kapsch na budově jejího sídla v Praze. | foto:  Michal Šula, MAFRA
Loga společnosti Kapsch na budově jejího sídla v Praze.

Už v lednu má provoz mýtného systému přejít z firmy Kapsch na CzechToll ze skupiny PPF. Krajský soud v Brně ale 11. července případ vrátil antimonopolnímu úřadu. Ten bude muset znovu posuzovat námitky nynějšího provozovatele proti nové smlouvě. Peripetie s pokračováním výběru mýtného tak zdaleka nekončí. Kapsch všemi prostředky usiluje o to, aby smlouva s novým poskytovatelem neplatila.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výsledek soudu nic neznamená a přípravy na spuštění nového mýtného systému pokračují. Proti rozhodnutí soudu podá kasační stížnost. Tento krok plánuje i antimonopolní úřad. V tiskové zprávě uvedl, že si za svým předchozím rozhodnutím stojí.

Ministr Kremlík nechal již dříve vypracovat seznam možných rizik, pokud by nakonec Kapsch ve sporech uspěl. Zda se podle něj postupuje, ale mluvčí úřadu nekomentoval. „Pro samotnou přípravu spuštění mýtného systému od prosince letošního roku se nic nemění, smlouva s novým provozovatelem stále platí,“ uvedl za resort František Jemelka.

Stále ovšem hrozí, že smlouva s konsorciem CzechToll a SkyToll platit přestane a ministerstvo bude muset hledat nové řešení. Případné zrušení smlouvy by přitom celou anabázi s výběrem mýtného dál zkomplikovalo. Přitom Kapsch nejspíš bude pokračovat ve snaze smlouvu nebo tendr, který jí předcházel, zpochybnit. „Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl ten návrh žalobce (Kapsche) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva (s CzechTollem) byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ vyložil svůj vlastní rozsudek soudce David Raus.

„Pokud dojde ke zrušení již uzavřené smlouvy a vláda znovu bez soutěže prodlouží kontrakt firmě Kapsch, budeme vymáhat způsobenou škodu,“ varovala Jitka Tkadlecová, mluvčí skupiny PPF Petra Kellnera, pod níž CzechToll spadá. To pro stát znamená další riziko.

Kdo je levnější?

Kapsch rozhodnutí vítá, byť nečeká, že by to automaticky znamenalo jeho vítězství. „Obáváme se, že antimonopolní úřad nebude pravomocné soudní rozhodnutí respektovat a bude obstruovat, podobně jako v případě předchozího rozsudku brněnského krajského soudu,“ uvedl včera David Šimoník, mluvčí Kapsche.

I když v soutěži nabídl nižší cenu CzechToll, firmy se dál přou, kdo je vlastně levnější. Kapsch totiž po skončení soutěže svůj požadavek snížil a tvrdí, že by byl nakonec výhodnější.

Podle Kapsche musí nyní Úřad na ochranu hospodářské soutěže buď smlouvu s CzechTollem zneplatnit, nebo vysvětlit, proč mohla být například kvůli veřejnému zájmu podepsána. Právníci Kapsche soudí, že stát v žádné nouzové situaci, že by smlouvu musel rychle podepsat, nebyl.

„Stát vlastní plně funkční mýtný systém schopný vybírat mýto i po skončení roku 2019, a neexistuje tak žádná varianta, že by došlo k přerušení výběru mýta,“ podotýká Šimoník.

I když v soutěži nabídl nižší cenu CzechToll, firmy se dál přou, kdo je vlastně levnější. Kapsch totiž po skončení soutěže svůj požadavek snížil a tvrdí, že by byl nakonec výhodnější. CzechToll zase upozorňuje, že vysoutěžená cena 10,8 miliardy korun obsahuje i položky, které se nemusí realizovat, a samotná cena za provoz systému na dalších deset let je 7,2 miliardy, takže je stále levnější než nová nabídka od Kapsche.

Čekání na další soudy

Další spory se vedou i o to, jak cenu ovlivní plánované zpoplatnění silnic první třídy. I když původně zaznívalo, že se na nich mýtné platit nebude, tyto silnice byly součástí výběrového řízení. Kapsch si proto stěžuje, že stát v tendru požadoval něco, co si vlastně nepřeje – právě díky tomu ale měla výhodu satelitní technologie, a ne mýtné brány, které Kapsch provozuje.

Další spory se vedou i o to, jak cenu ovlivní plánované zpoplatnění silnic první třídy. I když původně zaznívalo, že se na nich mýtné platit nebude, tyto silnice byly součástí výběrového řízení.

Ministerstvo poté změnilo rétoriku a zpoplatnění silnic začalo navzdory předchozím slibům připravovat. Spekuluje se o tom, že je to kvůli obavám ze žalob Kapsche.

Předpokládá se ovšem, že právní spory kolem mýtného budou pokračovat. Kapsch v další stížnosti čeká na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Na ten se obrátil antimonopolní úřad i ministerstvo dopravy poté, co v květnu Krajský soud v Brně uzavření smlouvy s CzechTollem zpochybnil.

Spory o mýto

  • V roce 2005 vyhrála rakouská firma Kapsch soutěž na provoz mýtného systému s cenou 22 miliard korun. Tendr budil pochybnosti, protože levnější nabídky byly vyřazeny; šetřením se ale nezjistilo žádné pochybení.

  • Nová vláda se cenu pokusila srazit, ale výsledné dodatky přinesly Kapschi další výhody. Smlouva měla vypršet na konci roku 2016. Jenže ministři dopravy s novým tendrem otáleli, a tak byla smlouva s Kapschem v časové tísni prodloužena bez soutěže o tři roky.

  • Nová soutěž na dalších deset let měla dát šanci i konkurenci Kapsche. Proto se naplánovalo zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

  • V tendru loni na jaře zvítězilo konsorcium firem Czechtoll (PPF) a Skytoll, Kapsch se nyní snaží výsledek zpochybňovat.

Roman Šitner
zpět na článek


© 2019 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.