Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Muž, který objevil termín supermodelka

  15:07
Před 20 lety zemřel jeden z nejvýznamnějších návrhářů 20. století. Gianni Versace vynikal extravagancí a propojením módy se showbyznysem. V červenci 1997 jej u dveří jeho domu v Miami zastřelil sériový vrah.

Model podtrhující křivky. (Versace) foto: Reuters

Psala se devadesátá léta a v módním průmyslu se objevil termín supermodelka. Mola tehdy patřila modelkám jako Cindy Crawfordová, Linda Evangelista, Claudia Schifferová nebo Naomi Campbellová. Jedním z prvních návrhářů, který z těchto obyčejných hubených dívek vytvořil hvězdy obrázkových časopisů, byl Gianni Versace. Jeho estetika byla sebevědomá. Velké plochy zářivých barev doplňovaly křiklavé vzory, zlaté knoflíky i řetězy.

„Porozumět mu znamená znát italskou historii,“ říká dnes o návrháři módní teoretička Jana Máchalová. „Pracoval s ní jako s múzou – s Etrusky, renesancí, antikou i barokem. Neměl žádné zábrany – halenku s byzantskou madonou zkombinoval s rockerskou bundou, rokokovou sukni zase s džínovou košilí.“

Versaceho inspirací byly především historické zdroje. K jeho stálým zaměstnancům tak kromě krejčích a střihačů patřil i knihovník, který pečoval o několik designérových knihoven.

Svou kariéru začal Versace v roce 1972, v době pletené a tvídové módy školaček s podkolenkami, kdy ženy v domácnosti objevily kalhoty se zvonovými nohavicemi. Narodil se v době, kdy jeho matka ve svém studiu již zaměstnávala přes čtyřicet švadlen. Z rodinné krejčovské dílny se později dostal do módních ateliérů v Milánu a začal tvořit vlastní kolekce, v nichž propojoval italské baroko s moderním popem. V roce 1978 mu se založením jeho vlastní značky pomohl bratr Santo a sestra Donatella.

Síla celebrit

„Gianni Versace módu změnil. Mnoho návrhářů módů mění, ale ne jako Versace,“ píše Jess Cartnerová Morleyová v listu New York Times. Na mysli má jeho propojení módního světa s celebritami a popkulturou.

Šéfredaktorka amerického magazínu Vogue Anna Wintourová o Versacem kdysi prohlásila, že byl první, kdo pochopil sílu celebrit sedících na přehlídkách v prvních řadách, ideálně usazených tak, aby je mohly zachytit objektivy fotografů, a dostat je tak spolu se jménem Versace do magazínů.

Stejně jako jeho modelům nechyběla lehká vulgárnost a provokativnost, neobešly se jeho reklamy bez erotického podtextu ani slavných tváří. Pózoval pro něj Prince i nahý Jon Bon Jovi.

Stejně jako jeho modelům nechyběla lehká vulgárnost a provokativnost, neobešly se jeho reklamy bez erotického podtextu ani slavných tváří. Pózoval pro něj Prince i nahý Jon Bon Jovi. Versaceho propagační fotografie byly plné nejslavnějších modelek své doby s odhalenými svalnatými muži v pózách připomínajících Michelangelovy malby ze Sixtinské kaple. Ještě více než umělecká póza hrály důležitou roli v jeho kampaních úsměv a zábava. Stejně jako byl Versace geniální v navrhování vyzývavých a provokativních modelů, dokázal vytvořit kostýmy pro baletky i operní pěvce nebo hvězdy červených koberců.

Některé z jeho rób patří k nejslavnějším šatům v dějinách módy. Jako třeba černé šaty s hlubokým výstřihem, které byly po stranách spojeny zlatými řetízky – dnes se modelu přezdívá That dress (Ty šaty). Z neznámé Elizabeth Hurleyové, tehdejší přítelkyně Hugha Granta, udělaly hvězdu.

Dnes bychom je mohli přirovnat k zářivě růžové róbě od Natali Ruden, kterou si letos oblékla Jitka Čvančarová na karlovarském filmovém festivalu. Podle samotného tvůrce byl inspirací pro vytvoření slavných hedvábných šatů tradiční oděv indických žen – sárí. Versaceho varianta byla ale nakonec ušita z mnohem menšího množství látky.

K Versaceho zákaznicím patřily popové hvězdy, ale i aristokratky a zbohatlíci. Nebyl to nikdo jiný než právě Versace, kdo ovlivnil šatník princezny Diany po rozchodu s princem Charlesem. První šaty, které pro ni vytvořil, byly splývavá bleděmodrá róba se třpytivými aplikacemi. V roce 1991 v nich princeznu vyfotil slavný fotograf Patrick Demarchelier a magazín Harper’s Bazaar snímek použil na titulní stranu po Dianině smrti. Přede dvěma lety byly šaty vydraženy za 200 tisíc dolarů.

Od podbřišku ke Googlu

Stejně jako třpyt a lesk modelů patří ke značce Versace i tragický příběh jejího zakladatele. 15. července 1997 se ve věku padesáti let stal náhodnou obětí sériového vraha. Versace byl dvakrát střelen do hlavy u dveří svého domu v Miami, když se vracel z nedaleké trafiky. Útočníkem byl 25letý Andrew Cunanan, který od dubna 1997 zavraždil další čtyři muže. Svůj život ukončil sebevraždou jen pár dní po zabití návrháře. Jeho motiv je dodnes neznámý.

Po návrháři zbylo podnikání v hodnotě 807 milionů dolarů a se 130 obchody po celém světě.

Po návrháři tehdy zbylo podnikání v hodnotě 807 milionů dolarů a se 130 obchody po celém světě. Ani po smrti svého zakladatele nepostrádá Versace na významu. Zelené šaty Jennifer Lopezové s výstřihem končícím na podbřišku vzbudily v roce 2000 u veřejnosti takový zájem, že podle softwarového inženýra a byznysmena Erica Schmidta vedly společnost Google k vytvoření vyhledávače obrázkových dat.

Po Versaceho smrti převzala post kreativního ředitele jeho sestra Donatella. Módní dům stále pracuje se svou pověstí luxusní a odvážné značky. Otázkou však je, nakolik je inovativní a nakolik čerpá z dědictví svého zakladatele. I dnes ovšem platí, že k nošení oblečení od Versaceho musí mít majitel notnou dávku vkusu, aby se pestrá kombinace vzorů nestala kýčem.

Gianni Versace

Stejnojmenný módní dům založil v roce 1978. Dnes je luxusní značka s hlavou Medúzy v logu tvůrce konfekčních oděvů, prestižních kolekcí haute couture i majitelem sítě hotelů. Loni utržila 669 milionů eur (17,6 miliardy korun). Po celém světě společnost Versace provozuje přes 200 butiků. Největší obchodní potenciál pro ni představuje asijský trh, následují Severní Amerika a Evropa.

Rodina Versacových dnes ovládá 80 procent firmy, menšinovým vlastníkem je od roku 2014 investiční fond Blackstone.