Musím končit, jsem v metru. O volání z tunelů pražské podzemky můžeme dál jen snít.

V barcelonském metru si zavoláte i za jízdy. Proč to nejde v Česku? Dle mobilních operátorů kvůli stamilionovým počátečním investicím.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Začalo to výletem kolegy z ČESKÉ POZICE do Barcelony. Po návratu se rozohnil: „Barcelonské metro je komplet pokryté signálem mobilních operátorů. Jak to, že se nedá volat v tunelech metra v Praze? Máme jedny z nejdražších tarifů v Evropě, to nás mají nadnárodní operátoři za opice?“

Je český zákazník skutečně na okraji zájmu Telefóniky, T-Mobilu i Vodafonu? Vysvětlení pro absenci signálu po celé délce všech tří tras pražského metra je mnohem prozaičtější: instalace potřebných technologií by operátory vyšla příliš draho, na stamiliony korun. Adekvátní byznys z toho nejspíš nekouká, více než milion cestujících pražským metrem denně pro operátory nepředstavuje ani dostatečný marketingový potenciál. Regulátor je k pokrytí tunelů tlačit nemůže. A chceme ho vůbec my, cestující? Z miniankety ČESKÉ POZICE vyplývá, že ano. Když to jde i v běloruském Minsku...

O třináct let dříve...

Myšlenka pokrýt tunely pražského metra GSM signálem není žádné novum. Ze strany operátorů se v minulosti uskutečnilo několik měření. Jedním z nich byla pilotní instalace vyzařovacího kabelu mezi stanicemi Muzeum C a I. P. Pavlova již v roce 1999. Během ní byly kromě zmiňovaného tunelu pokryty signálem GSM 900MHz ještě nástupiště, vestibuly a spojovací chodby stanic I. P. Pavlova, Muzeum C, Muzeum A, Můstek B a Můstek A. Toto vůbec první zavedení GSM signálu do pražského metra posloužilo jednak operátorům, kteří se učili, jak nejefektivněji pokrývat podzemní prostory, a rovněž pražskému dopravnímu podniku, který si ověřil, že signály systémů GSM negativně neovlivňují jeho radiová zařízení.

Jenže investice na pokrytí tunelů vyzařovacím kabelem vycházely a stále vycházejí neúměrně vysoké (dle odhadu mobilních operátorů v řádu stamilionů korun). Operátoři společně ověřovali rovněž možnost pokrývat tunely anténami, což by vycházelo jako výrazně levnější varianta. Měření ale prokázala, že se jimi dají pokrývat jen kratší tunely, a proto by výsledné řešení muselo kombinovat pokrývání anténami i vyzařovacími kabely a úspory v investicích by nebyly tak výrazné.

A situace dnes?

Před dvěma lety dokončili čeští mobilní operátoři kompletní pokrytí všech stanic metra, které zajišťují společně a na základě dohody s dopravním podnikem o pronájmu potřebných prostor. ČESKÁ POZICE oslovila všechny tři operátory působící na českém trhu – Telefóniku 02, T-Mobile a Vodafone – s několika dotazy: Je pro ně aktuální i pokrytí tunelů metra mobilním signálem a co mu případně brání? Byli by ochotni jít do pokrytí sami například proto, že by získali marketingovou výhodu oproti konkurenci? Existuje vůbec ze strany jejich zákazníků po této službě poptávka?

  • Telefónica O2 (odpovídá tiskový mluvčí Hany Farghali): „V současné době jsme výrazně investovali do pokrytí všech stanic metra mobilním signálem. Použité řešení pro pokrývání metra je šité na míru GSM, teoreticky je tedy možné pokrýt tunely technologií GSM, GPRS, EDGE. Pokrytí signálem 3G by znamenalo vybudovat úplně nový systém na zelené louce, investice by pak ale byly mnohem vyšší než jen na instalování vyzařovacích kabelů, popřípadě antén do tunelů. V současné době je pro nás prioritní pokrytí dalších velkých měst 3G signálem. Aktuálně Telefónica O2 pokrývá signálem 3G zhruba 73 procent populace.“
  • T-Mobile (odpovídá tiskový mluvčí Jiří Janeček): „Neustále sledujeme možnosti, jak vylepšit pokrytí, tunely pražského metra nevyjímaje. Pokrytí tunelů metra brání zejména vysoká hlučnost pražského metra a ekonomická návratnost této investice. Náklady by se pohybovaly hrubým odhadem ve stovkách milionů korun. Zároveň je otázkou, zda by pokrytí tunelů bylo z pohledu zákazníka dostatečným motivem pro volbu operátora. Nehledě na kvalitu služby, což by zejména v případě volání bylo velmi problematické. Žádný průzkum zaměřený na toto téma jsme zatím nerealizovali.“
  • Vodafone (odpovídá tisková mluvčí Alžběta Houzarová): „V minulosti jsme testovali dvě možnosti pokrytí tunelů metra. Test prostřednictvím antén nezaručil dostatečnou kvalitu signálu uvnitř vozů, proto je nutné v těchto místech využít vysokofrekvenční kabely. Náklady na tuto technologii a její instalaci na desítky kilometrů soustavy pražského metra se pohybují v řádech stovek milionů. Za podobné peníze přineseme rychlý mobilní internet do mnoha dalších obcí v České republice, což je pro nás momentálně priorita.“

Zajímalo nás rovněž, jak se k potenciálnímu zvýšení komfortu cestujících staví Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Byl by ochoten se na případné investici do pokrytí signálem i po celé délce tunelů metra podílet? Registruje DPP poptávku po této službě? (Jen na okraj: pražské metro odbaví během pracovního dne kolem 1,2 milionu cestujících.)

  • Pražský dopravní podnik (odpovídá Aneta Řehková z tiskového oddělení): „Pokrytí všech stanic zajišťuje sdružení operátorů, které za umístění technologií ve stanicích metra platí DPP nájem. Instalace technologií pro pokrytí mezistaničních úseků metra signálem GSM je finančně velmi náročná a DPP o realizaci na vlastní náklady neuvažuje. Je ale připraven jednat o ní s operátory, kteří z pokrytí GSM profitují, a pro realizaci projektů jim dát standardní podmínky pro umístění zařízení v prostorách metra. V současné době však žádná taková jednání neprobíhají. Průzkumy spokojenosti cestujících v tomto směru DPP neprovádí, priority komfortu cestujících jsou stanoveny pomocí standardů kvality a jsou certifikovány.“

Operátoři se do metra nehrnou, od dopravního podniku iniciativu čekat zřejmě nelze, co na to regulátor? Je ve smlouvách operátorů s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) zahrnuta povinnost pokrýt signálem i tunely pražského metra? Může vůbec ČTÚ toto pokrytí vyžadovat? Lze se takového ustanovení dočkat třeba v rámci podmínek na letošní rok chystané aukce volných kmitočtů?

  • ČTÚ (odpovídá tiskový mluvčí František Malina): „Ve smlouvách s operátory taková podmínka stanovena není. Vyžadovat pokrytí tunelů metra nemůžeme, v tomto případě jde především o dohodu operátorů s provozovatelem metra. V rámci aukce o ničem takovém neuvažujeme, jejím hlavním cílem je zajistit dostupnost mobilního internetu především ve venkovských oblastech. Tomu budou odpovídat i připravované podmínky, respektive rozvojová kritéria.“
Proč ne třeba wi-fi?

Postrádají mobilní signál v pražském metru čtenáři ČESKÉ POZICE? V minianketě na Facebooku odpovědělo 172 respondentů: z nich 62 procent signál postrádá, 34 procent nikoliv a pro čtyři procenta není tato otázka podstatná. Pro dokreslení vybíráme několik komentářů.

  • Hans Sprungfeld: Problém to není, alespoň je tam klid.
  • Michal Zwinger: Určitě to problém je. Když jsem bydlel v německém Düsseldorfu, nejdříve jsem se dost divil, že si lidé v metru pohodlně vyřizují hovory a nerušeně brouzdají po internetu. Rychle jsem si ale na metro plně pokryté signálem zvykl a v Praze ho teď opět postrádám – omlouvat, že musím končit, protože přijelo metro, nemoci odeslat SMS zprávu či si pohodlně stáhnout e-maily je přece v dnešní době zbytečné omezení... A určitě by to nerušilo, vždyť ani tramvaje nehlučí nepřetržitě desítkami telefonujících lidí – důležité je ale mít možnost ten neodkladný či několikasekundový hovor přijmout.
  • Petr Major: Podle mě by tam být měl – je dost otravné, když člověk chce poslat SMS a musí se ,trefit‘ do správného okamžiku ve stanici. Nemám v mobilu internet, ale dovedu si představit, že jeho uživatelé, cestující například z Nových Butovic na Černý Most, musejí být absencí signálu dost otráveni. A to ani nemluvím o případné nutnosti nouzového volání, ať už v případě zdravotních problémů člověka, kdy jde o minuty, nebo při eventuální nehodě. Řekl bych, že instalace vysílačů by neměl být technický, ani nikterak velký finanční problém (názor laika).
  • David Klima: Nemusím přeci pořád telefonovat. Z pohledu bezpečnosti jsou důležitější jiné prvky, které nejsou na tomto (naštěstí) závislé.
  • Ave Shuvani: A to mně signál chybí – netelefonuju, ale potřebuju internetové připojení. Za půl hodiny se dá udělat docela dost věcí, ne jen sedět a čumět.
  • Jiří Ženatý: Když může být mobilní signál a wi-fi v minském metru v Bělorusku...
  • Martin Štěch: Stačila by wi-fi ;)

Nebylo by variantou místo signálu mobilních operátorů zavést do tunelů metra internet? Prostřednictvím třeba Martinem Štěchem zmíněného wi-fi připojení?

V případě wi-fi by se všichni operátoři museli dělit o jedno pásmo„Muselo by být použito podobné řešení, jaké poskytuje zdarma ve svých autobusech například Student Agency,“ uvedl pro ČESKOU POZICI expert na problematiku internetu Jiří Peterka. Zároveň ale upozorňuje, že i tak je třeba přivést signál do soupravy zvenčí. „Tudíž by bylo třeba pokrýt tunely metra, kde je problém například se zatáčkami, musely by se instalovat opakovače. Proto tam také není signál GSM, něco by to stálo. Výrazně dražší než pokrýt signálem GSM by wi-fi nebyla, otázka je, kdo by to tam dával?“ ptá se Peterka.

U GSM signálu stačí jedno zařízení pro všechny tři operátory, každý se z jedné „krabičky“ naladí na jinou frekvenci. V případě wi-fi by se však museli dělit o jedno pásmo. A Peterka se ptá: „Kdo by síť obsluhoval? A k čemu by to bylo?“ Ano, z mobilů lze prostřednictvím internetového protokolu VOIP volat i přes wi-fi, k tomu je ale třeba pokročilejší znalost ovládání telefonu. Zatím by to proto byla služba jen pro omezený počet uživatelů, a nikoliv pro masu.

Španělé se maj, že se dovolaj

Ze snění o mobilní telefonii v pražském podzemí se vraťme do reality na začátek příběhu, do katalánské metropole Barcelony. V tamním metru, které denně odbaví zhruba 1,7 milionu cestujících, začalo pokrývání mobilním signálem v roce 2005 díky dohodě mezi tamním dopravním podnikem TMB a operátory Telefónica (pod značkou Movistar), Vodafone a Amena (v roce 2006 ji pohltil francouzský Orange), k nimž se později přidal Yoigo. V první fázi bylo pokryto 22 stanic v centru Barcelony a tunely mezi nimi. O prvotní investici ve výši 22,5 milionu eur (více než 650 milionů korun v tehdejším kurzu) se dělili všichni operátoři, pro šíření signálu využívají jak antény, tak vyzařovací kabely. V současnosti zavádějí do metra i pokrytí moderní sítí 3G pro rychlé datové přenosy.

Madrid a Barcelona pokrývají i tunely metra, obě města ale mají rozdílný byznys modelZůstaneme-li ve Španělsku, pozadu nezůstává ani metro v hlavním městě Madridu, jímž denně cestuje na 2,2 milionu lidí. Tam probíhá pokrytí metra včetně tunelů rovněž anténami ve stanicích a kabely v tunelech, nicméně na základě odlišného byznys modelu než v Barceloně. „Instalaci provádí Metrocall, což je joint venture mezi společnostmi Tecnocom a Metro de Madrid,“ uvedla pro ČESKOU POZICI Adela Matamaresová z Metro de Madrid. Již v roce 1999 byla mobilním signálem pokryta kompletní linka metra na letiště, od roku 2006 jsou postupně pokrývány i stanice a tunely mezi nimi v rámci linek v metropoli. V první fázi v letech 2005 až 2007 se počítalo s pokrytím úseků s největší hustotou cestujících a s investicemi ve výši 16 milionů eur (téměř 500 milionů korun dle tehdejšího kurzu). Druhá fáze počítala s kompletním pokrytím téměř 250 kilometrů tratí.

„Aktuální plány pro tento a následující rok zahrnují kompletní pokrytí středu města, takzvané zóny Madrid Capital. Další rozšiřování, kdy se signál i do tunelů zavádí postupně mezi stanicemi, které jsou již pokryté, probíhá vždy po dohodě s operátory. Ti platí měsíční poplatky za využívání infrastruktury,“ dodává Matamaresová.

Nejsme sami

Nejen na Pyrenejském poloostrově nemusejí cestující přerušovat v metru hovor při odjezdu soupravy ze stanice. Jak již zmínili účastníci ankety ČESKÉ POZICE na Facebooku, kompletní pokrytí metra funguje například v Minsku či Düsseldorfu, totéž platí pro Singapur, v tokijském metru dokonce chystají pokrytí nejmodernější sítí 4G, která již funguje například v metru v korejském Soulu.

Abychom ale nebyli nespravedliví, Praha na tom se svým pokrytím „pouze“ všech stanic metra není až tak špatně. Například v New Yorku teprve loni na podzim zahájili operátoři T-Mobile a AT&T pilotní projekt pokrytí šesti stanic v Manhattanu. Na všech 277 stanicích již staletého metra, které denně přepraví více než čtyři miliony cestujících, by měl být mobilní signál k dispozici do roku 2016. Ovšem nikoliv tunelech.

Plány na poskytnutí mobilního signálu v metru již během letošní letní olympiády naopak pohořely v LondýněPlány na poskytnutí mobilního signálu v metru již během letošní letní olympiády naopak loni zcela pohořely v Londýně. Čínský Huawei se sice dohodl s britskými operátory, že analyzuje možnosti pokrytí stařičké londýnské „tube“. Operátoři Vodafone, O2, Everything Everywhere a Three údajně do projektu investovali několik milionů liber a Huawei nabídl vložit část potřebných technologií, jenže se ukázalo, že instalace antén by byla příliš drahá. A do olympiády by se nestihla.

Můžeme jen spekulovat, zda svou roli nesehrály také obavy o bezpečnost návštěvníků Londýna během olympijských her. Po teroristickém útoku na londýnské metro v červenci 2005 a s vidinou možnosti odpálit případnou bombu na dálku prostřednictvím mobilního telefonu by se nebylo co divit. Tamní operátoři nicméně ve společném prohlášení k loňskému krachu olympijského snu o pokrytí metra uvedli: „Budeme i nadále pokračovat v analýze dalších možností, abychom mohli službu poskytnout později.“ Stejně tak prý pokračují plány na pokrytí londýnského metra prostřednictvím internetové sítě wi-fi. Dočkáme se dřív v Praze?