Lidovky.cz

Motorpal čelí podezření z karuselových podvodů

Soud - ilustrační fotografie foto: Shutterstock

Podle kontrolorů se jeden z největších zaměstnavatelů na Vysočině, který poměrně úspěšně bojuje s insolvencí, mohl zapojit do karuselového schématu.
  15:13

Společnost Motorpal, která dodává vstřikovací systémy pro dieselové motory hned do několika zemí Evropy i mimo ni, už delší dobu bojuje s insolvencí, a to poměrně úspěšně. Zaměstnavatel více než 1300 lidí v Jihlavě i v celém kraji Vysočina si zajistil financování a soud mu povolil reorganizaci. Teď ale přišla poměrně zásadní rána. Podle finančního úřadu totiž Motorpal mohl být zapojen do schématu, který je mediálně známý pod pojmem „karuselové obchody“ a slouží k únikům na dani z přidané hodnoty.

Vozíky na Slovensko

„U žalovaného bylo zjištěno, že v letech 2012, 2013, 2014 a 2015 nakupuje na území ČR a dále prodává do jiného členského státu EU vysokozdvižné vozíky,“ uvádí pracovníci jihlavského finančního úřadu v poměrně rozsáhlém materiálu, který zaslali v rámci insolvenčního řízení Krajskému soudu v Brně. Podle nich už je sama o sobě tato skutečnost podezřelá. Motorpal se totiž oficiálně podobnými obchody vůbec nezabývá. „Je nutné uvést, že obchody s uvedenou komoditou jsou předmětem prověřování v souvislosti s možnými karuselovými podvody na DPH,“ uvádí se v materiálu. A tak se už na přelomu loňského a letošního roku kontroloři rozhodli podívat se jihlavskému výrobci pod pokličku.

„Je nutné uvést, že obchody s uvedenou komoditou jsou předmětem prověřování v souvislosti s možnými karuselovými podvody na DPH.“

Zjištění, ke kterým v následujících měsících došli, znějí závažně. Motorpal v uvedených letech nakupoval nákladní vozíky u českých firem Balkancar CZ a Forklift CZ. Obě vlastnil litoměřický podnikatel Jaromír Mareš, k jehož osobě se ještě dostaneme. Podstatné je, že Motorpal vozíky dále přeprodával na Slovensko, a to společnosti MAN-TECH Slovakia. A jejím jednatelem nebyl nikdo jiný, než ten samý Jaromír Mareš.

Pracovníci finančního úřadu si předvolali k výslechu několik zaměstnanců Motorpalu a prošli si jeho účetnictví. Podle údajů v jejich zprávě společnost neprokázala, že vozíky skutečně na Slovensko vyvezla. „Toto dodání ani objektivně prokázat nemohla, protože podle všech indicií k tomuto dodání vůbec nedošlo,“ uzavírají kontroloři. Obchody tak dle nich mohly být jen čistě virtuální, což je obvyklé schéma sloužící k daňovým únikům. Jihlavské společnosti, už tak utrápené dluhy přesahující miliardu korun, poté vyměřili dodatečnou daň ve výši 50 milionů korun. Zda závažná zjištění vyústí v šetření policie, není možné zjistit. Finanční úřad nechtěl pro LN svůj postup v kauze Motorpal dále komentovat s odkazem na zákonem danou mlčenlivost.

Žádný podvod

Jihlavský výrobce odmítá jakékoliv pochybení. „Z údajů zveřejněných v insolvenčním rejstříku nevyplývá nic, co by mělo spojovat Motorpal s transakcemi, které by měly být označeny za karuselové podvody. A tím spíše skutečnosti, které by naznačovaly, že Motorpal je z těchto obchodů podezírán,“ říká mediální zástupce společnosti Karel Samec. Podle něj bude firma i nadále poskytovat součinnost příslušným orgánům v dané věci.

Kauza Motorpal se letmo dotýká i jeho insolvenčního správce Lee Loudy, který nyní ze stejné pozice dohlíží i na krachující ostravskou firmu OKD.

Je nutné dodat, že ve společnosti se počátkem letošního roku kompletně vyměnilo vedení a v rámci soudem schválené reorganizace má v blízké budoucnosti dojít i k výměně majitele. Stoprocentním vlastníkem by se měla stát firma MotoCapital, za níž stojí podnikatel Gregorz Hóta. Transakce, které jihlavský výrobce uzavřel v minulých letech, tak se současnou podobou firmy nemusejí mít nic společného. Hóta, který se chystá společnost plně ovládnout, působil donedávna jako její menšinový akcionář a dle informací MF Dnes jí ještě před vyhlášením úpadku půjčil 108 milionů korun. Podnikatel, který přinejmenším v minulosti patřil do okruhu blízkých spolupracovníků uhlobarona Pavla Tykače, se na veřejnosti příliš neukazuje.

Stejně tak nebylo možné spojit se s litoměřickým podnikatelem Jaromírem Marešem, k němuž měly ony údajně imaginární vysokozdvižné vozíky směřovat.

V úvodu týdne měl vypnutý telefon a na zaslaný dotaz nereagoval. Mareš byl ještě nedávno politicky aktivní v Litoměřicích, kde držel křeslo městského zastupitele. Je zároveň členem správní rady Nadačního fondu Kalich, který založil exministr obrany Alexandr Vondra.

Kauza Motorpal se letmo dotýká i jeho insolvenčního správce Lee Loudy, který nyní ze stejné pozice dohlíží i na krachující ostravskou firmu OKD. Louda se přiklonil na stranu Motorpalu a pohledávku finančního úřadu na 50 milionů korun odmítl.

Co je karuselový podvod

V roce 2013 dosáhla v Česku výše ztráty na podvodech s daněmi odhadem 396 miliard korun, přičemž karuselové podvody tvoří údajně třetinu této ztráty. Karuselových schémat přitom existují desítky.

Zjednodušeně jde o snahu zkrátit stát na dani z přidané hodnoty (DPH) s pomocí řetězce přeprodejů, z nichž přinejmenším jeden míří přes hranice států EU. Ve vůbec nejefektivnější podobě zboží neexistuje, jeden z prodejců jeho prodej jen nahlásí a chce po státu vrátit DPH.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.