Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Moos: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces

  9:24
Národní vlakový dopravce zastavil před důležitou výhybkou. RegioJet a další soukromníci mu už dlouhý čas přebírají tratě – a ČD se brání. „Novými vlaky i moderním prodejem jízdenek,“ říká Petr Moos, šéf dozorčí rady Českých drah.

Petr Moos. foto: Reprofoto

Nakupujeme vlaky, které budou představovat o dva řády vyšší komfort. Železniční síť je ale v Česku velmi rozsáhlá a obnova vozového parku ČD potrvá delší dobu, říká v rozhovoru Petr Moos.

LIDOVÉ NOVINY: V únoru se pro cestující udála velká změna. Cena jízdenek není pevně daná. Podobně jako u letenek nebo soukromé konkurence, kdy ve špičce je jízdenka dražší než třeba v jednu odpoledne. Co si o tom myslíte?

MOOS: Je to součást nové obchodní politiky. České dráhy tak reagují na skutečnost, že někdy jsou jejich spoje přeplněné. Je to regulace, která je ve světě používaná a jeví se jako rozumná. Coby dozorčí rada ji schvalujeme.

LIDOVÉ NOVINY: Problém nebyl jen v přeplněných vlacích. Často se stávalo, že cestování přímým spojem do určitého místa bylo výrazně dražší než cesta do stejného místa s přestupem – na dvě jízdenky. I to má nový typ jízdného řešit, že?

MOOS: Přesně tak. S tím, jak se vyvíjí náš tarifní model, se upravují i pro cestující nepochopitelné situace. To je podle mě pozitivní.

LIDOVÉ NOVINY: ČD jsou v nové situaci. Na konci roku jim končí smlouvy s kraji na dotované regionální spoje a musí o ně tvrdě bojovat. Část linek už soukromá konkurence získala. Co vy na to?

S tím, jak se vyvíjí náš tarifní model, se upravují i pro cestující nepochopitelné situace. To je podle mě pozitivní.

MOOS: Statistika výsledků jednání s kraji ještě není uzavřená a podle mě jsou zatím úspěšná. I kvůli tomu, že na rozdíl od přicházející konkurence nabízí ČD výhodu síťovosti. Tedy napojení na další tratě a páteřní linky.

LIDOVÉ NOVINY: Ale část spojů už RegioJet či Leo Express získaly…

MOOS: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces, který je zákonitě v pořádku. Evropská komise ale nechala pro národní dopravce – u nás, v Německu nebo v Rakousku – přechodné období, aby se na plnou liberalizaci náležitě připravili (do konce roku 2023 mohou vlády či kraje podepsat s dopravcem smlouvu bez výběrového řízení, nejvýše na deset let – pozn. red.). Obchodně i technologicky, tedy například nákupem nových souprav, opravárenskými kapacitami a podobně. Tohle časové období chtějí ČD vyčerpat do posledního roku, aby byly konkurenceschopné.

LIDOVÉ NOVINY: Přechodné období ale objednavatelé využít nemusí, což se týká i prodlužování dosavadních dlouholetých smluv ČD. Jaké ztráty jsou přijatelné?

MOOS: Nějaké ztráty čekáme, ty s liberalizací přicházejí. Nemáme pochopitelně radost z toho, že jsme například přišli o dvě tratě v Ústeckém kraji. Na druhou stranu nás to vede k tomu, že hledáme možnosti, jak nabídku v ostatních krajích učinit atraktivnější.

LIDOVÉ NOVINY: Jak?

Nějaké ztráty čekáme, ty s liberalizací přicházejí. Nemáme pochopitelně radost z toho, že jsme například přišli o dvě tratě v Ústeckém kraji. Na druhou stranu nás to vede k tomu, že hledáme možnosti, jak nabídku v ostatních krajích učinit atraktivnější.

MOOS: Například tím, že nakupujeme nové vlaky – elektrické i dieselové –, které budou představovat ve srovnání s dneškem o dva řády vyšší komfort pro cestující. Zároveň platí, že železniční síť je v Česku velmi rozsáhlá a obnova vozového parku ČD potrvá delší dobu. Každopádně věřím, že kraje tento vývoj ocení.

LIDOVÉ NOVINY: V jakých krajích vás u kvality vlaků nejvíc tlačí bota?

MOOS: Je to naprosto různé. Některé kraje mají dokonce svá vozidla a pronajímají nám je. Jsme zároveň natolik dynamičtí, že jsme schopni své kapacity přesouvat.

LIDOVÉ NOVINY: Za vlaky platíte zejména penězi získanými prostřednictvím dluhopisů. Nyní nastává období, kdy je třeba vyjednat nové obligace, s jejichž pomocí ČD v červenci splatí dřívější emisi v hodnotě osmi miliard korun. Jak jste v přípravě daleko?

MOOS: Jsme celkem v bezpečné pozici. Co se týká financování dluhopisů, budeme muset využít překlenovací období. Máme ale dostatečně dobrý rating – a roli hraje i rating našeho státu (rating odráží pověst subjektu jako dlužníka a může zajistit levnější úroky; ČD využívají služeb renomované agentury Moody’s – pozn. red.).

LIDOVÉ NOVINY: V roce 2016 podnikl bývalý šéf ČD Pavel Krtek takzvanou roadshow za významnými investory, kteří dluhopisy ČD nakupují. Byl v Curychu či v Londýně. Co lze čekat letos?

MOOS: Využijeme modelů, které bezpečně probíhají. Co se týká nákupů vozidel, jednáme o finančních nástrojích, abychom na ně mohli získat co nejlevnější úvěry.

LIDOVÉ NOVINY: Když se vrátíme k případné ztrátě části vlakových tratí: bylo by ve hře i propouštění?

Jsme celkem v bezpečné pozici. Co se týká financování dluhopisů, budeme muset využít překlenovací období. Máme ale dostatečně dobrý rating – a roli hraje i rating našeho státu,

MOOS: Hovořili jsme o tom. Národní dopravce má povinnost držet strategické zálohy pro případ neštěstí a tak dále. Náklady na ně jsme vyčíslili a představili ministerstvu dopravy. Tlak konkurence nás vede ke změně manažerského stylu, aby byla firma dynamičtější.

LIDOVÉ NOVINY: Ale k tomu propouštění: odbory znepokojuje, že v krajích neobhajujete všechny pozice.

MOOS: O těchto otázkách jsme s odboráři jednali. Dostali ujištění, že vedení firmy dělá, co je v jeho silách, aby udrželo zaměstnanost. Ale ne umělou. Chceme, aby se určité profese přesouvaly na místa, kde je koncentrace práce větší, aby byli opravdu všichni zaměstnanci dobře využiti.

LIDOVÉ NOVINY: Máte řadu dceřiných firem, jejichž byznys není spojen s posláním ČD – vozit lidi. Padají úvahy o prodeji, říká to i šéf drah Miroslav Kupec. Jde třeba o nákladní ČD Cargo. Co si o jejich budoucnosti myslíte?

MOOS: Rozhodně máme zájem o lepší synergii mezi mateřskou společností a ČD Cargem. Abychom mohli sdílet lokomotivy nebo pracovní síly. Nemáme ještě stanovený formát, jak to udělat, hledáme ho spolu s ministerstvem dopravy.

LIDOVÉ NOVINY: Je třeba o zmíněné ČD Cargo na trhu zájem?

MOOS: Nabídek je víc, je zájem, ale nechci o tom mluvit. Není to na pořadu dne, neplánujeme se ČD Carga zbavit. Jsme rádi za potenciální synergii s mateřskou společností, o níž jsem mluvil.

LIDOVÉ NOVINY: Pak je tu ČD Telematika, nenápadná společnost spravující rozsáhlou síť internetových kabelů podél tratí. Třetinový podíl patří skupině PPF, která zároveň vlastní konkurenta ČD Telematiky, firmu CETIN. Složitá situace, viďte?

Nabídek je víc, je zájem, ale nechci o tom mluvit. Není to na pořadu dne, neplánujeme se ČD Carga zbavit. Jsme rádi za potenciální synergii s mateřskou společností, o níž jsem mluvil.

MOOS: ČD Telematika disponuje infrastrukturou, která je a bude pro stát naprosto zásadní. Přenosové kapacity optických kabelů, které máme položené podél tratí, jsou majetkem, který nabude na významu, až bude Česko zavádět internet věcí (datové propojení „chytrých“ přístrojů – pozn. red.) a v lepším módu bude fungovat také e-government. Přes naši síť potečou masivní datové toky, poptávka bude obrovská.

LIDOVÉ NOVINY: Případný prodej PPF, která by o odkup zbytku jistě měla zájem, tedy není namístě?

MOOS: ČD Telematika musí hlavně zůstat v rukou státu. Tato jednání už jsou spíš na úrovni ministerstva a vlády. Jako dozorčí rada se k nim nemůžeme vyjadřovat.

LIDOVÉ NOVINY: Z různých důvodů mají ČD napjaté vztahy se Škodou Transportation, klíčovým dodavatelem vlaků. Soudíte se s nimi, reklamujete pozdní dodávky atd. Jak situaci vnímáte?

MOOS: Snažíme se najít pragmatické řešení a nějaké už se rýsuje. Naši partneři se snaží najít vstřícné řešení. Jednání běží, nemůžu se k nim vyjadřovat, nejsou uzavřená.

LIDOVÉ NOVINY: Je ve hře i stažení žaloby? Napadáte rozhodnutí v arbitrážním sporu o dodávku lokomotiv, který vás donutil Škodě zaplatit 1,2 miliardy korun…

MOOS: Ani to nemůžu komentovat.

Petr Moos (73)

Dozorčí radu Českých drah řídí od července 2018.

Je známým dopravním expertem. Od roku 1997 je profesorem v oboru elektronika a sdělovací technika. Učí na ČVUT, několik let byl děkanem Fakulty dopravní.

V roce 1998 byl ministrem dopravy v úřednické vládě premiéra Josefa Tošovského.

Působil v takzvaném řídícím výboru, který měl pomoci s přípravou dokumentace pro zatím poslední zakázku na mýto.

V roce 2015 dostal od prezidenta Miloše Zemana medaili Za zásluhy.

Autor: