Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Mobilním operátorům status quo vyhovuje. Babiš na ně chce přitlačit

Mobilní telefon. foto: Shutterstock

Údaje o cenách volání, které mobilní operátoři nedávno předložili Andreji Babišovi, předsedu vlády neuspokojily. Ten tak bude hledat další cesty, jak dosáhnout skutečného zlevnění tarifů v České republice. Možností má sice hned několik, ale jistý výsledek v tento okamžik neslibuje žádná z nich.
  14:45

Aktuální snaha předsedy vlády Andreje Babiše donutit operátory zveřejnit údaje o reálných cenách, za které Češi volají, je především hrou o politické body. Že jsou reálné ceny i výrazně nižší než ty ceníkové, je v Česku veřejným tajemstvím a snaha vlády i úřadů by měla vést k tomu, aby se tato propast uzavřela.

Data, která předminulý týden dodala Babišovi Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), nic nového neukazují. Především ale nejsou vůbec konkrétní, což premiéra rozzlobilo. APMS argumentuje, že vláda reálná data znát může, jelikož je má Český telekomunikační úřad (ČTÚ); ten je ale nesmí zveřejnit. A právě o to v této přestřelce jde: Babiš chce čísla ukázat veřejnosti, ale nemá jak.

Jenže čísla o průměrném obratu na zákazníka se na veřejnost občas dostanou a podle nich je jasné, že v Česku rozhodně ani neomezené tarify nestojí 700 korun, jak vyplývá z pohledu do ceníků operátorů. Takže něco je jasně špatně a je třeba vyvinout na operátory tlak, aby zlevnili. Se snahou o zveřejnění dat to ovšem souvisí jen okrajově.

Čtvrtý operátor

Cest, jak onen tlak vyvinout, je celá řada. Český trh je dnes příliš v rovnováze, což potvrdila i nedávná analýza ČTÚ. Podle ní operátoři sice nemají kartel, přesto ale jednají ve vzájemné shodě. Jednoduše mají všichni zájem na tom udržet aktuální ceny co nejdéle tam, kde jsou.

V Evropě ani v zámoří není moc hráčů, kteří by chtěli vsadit obrovské částky na to, že se jim podaří změnit malinký český trh a „ovládnout ho“. Přilákání čtvrtého operátora prostřednictvím aukce na frekvence pro 5G sítě je tak velmi nejisté.

Logickou a na první pohled ideální cestou se zdá být zvýšení konkurence, tedy přivedení čtvrtého operátora. Takový krok obvykle přináší zlevnění, jenže není vůbec jednoduchý. Čtvrtý operátor, jenž by nastoupil na už obsazený trh, by měl situaci velmi komplikovanou: stál by proti gigantům, kteří mají kompletní sítě, musel by investovat desítky miliard korun a zároveň by vedl cenovou válku.

V Evropě ani v zámoří není moc hráčů, kteří by chtěli vsadit obrovské částky na to, že se jim podaří změnit malinký český trh a „ovládnout ho“. Přilákání čtvrtého operátora prostřednictvím aukce na frekvence pro 5G sítě je tak velmi nejisté, a to i kdyby nový operátor měl vyhrazené pásmo a dostal celou řadu dalších výhod. Pomoci by mu sice mohla i Babišem navrhovaná rychlejší přenositelnost čísel, která ale sama o sobě na trhu nic nezmění.

Tvrdší regulace

Další snadnou cestou se zdá být regulace. Jenže ani ta není jistou spásou českých zákazníků. Nejprve ji musí posvětit Brusel a pak ji musí ČTÚ správně aplikovat. Jenže vzhledem k tomu, jak (ne)akční ČTÚ historicky je, lze jen stěží věřit tomu, že vše v tomto ohledu provede správně, včas a bez chyb. Je to vlastně regulátor, který svou dlouhodobou nečinností aktuální stav na českém trhu dovolil.

Další snadnou cestou se zdá být regulace. Jenže ani ta není jistou spásou českých zákazníků. Nejprve ji musí posvětit Brusel a pak ji musí ČTÚ správně aplikovat.

Navíc, ne každá regulace musí mít takový efekt, jaký se očekává, a nikdo neví, jaké negativní důsledky může přinést. To, že se operátoři mýlili v případě kritiky regulace k ukončení roamingu, ještě neznamená, že by i případná cenová regulace dopadla dobře.

Revoluce, nebo evoluce?

Zlevnění pro koncové zákazníky ale může přijít i jinak. Operátoři se k němu mohou jednoduše pod současným tlakem odhodlat sami. Jako se tomu stalo v roce 2013 s tehdejší „tarifní revolucí“, která přinesla ony neomezené tarify s cenou kolem 700 korun.

Moc se jim do toho nechce, ale když bude nejhůř, zvládnou to. Zlevnění přitom nemusí být dramatické, vždyť zákazníci si dnes často umí u operátora vyhádat podpultové ceny, u kterých neomezený tarif se zhruba pěti gigabajty dat vyjde třeba na 500, ale i na 400 korun.

Zlevnění pro koncové zákazníky ale může přijít i jinak. Operátoři se k němu mohou jednoduše pod současným tlakem odhodlat sami. Jako se tomu stalo v roce 2013 s tehdejší „tarifní revolucí“.

Navíc se může zdát, že právě podpultovými cenami operátoři často argumentují ve svých obhajobách „reálných“ cen. Jenže ono nejde o tyto podpultové nabídky. Reálné ceny totiž snižuje něco úplně jiného. Jsou to nabídky různých „šedých“ operátorů.

Ty jsou v podstatě dvojí: někdy třeba větší firma nakoupí pro své zaměstnance výhodně tarify a ty pak nabídne nejen pracovníkům, ale i jejich příbuzným a známým. Lidé tak získají výhodný tarif a velký operátor ostrouhá.

Drahá šedá zóna

Tuto strategii ovšem využívají některé firmy záměrně, domluví si v rámcové smlouvě výhodné a někdy až směšné ceny tarifů a ty pak přeprodávají, mají z toho vlastní živnost. A právě tyto praktiky operátorům vadí nejvíce.

Jedinou cestou by bylo, kdyby operátoři našli společnou řeč právě s vládou a s ČTÚ. A tato „tripartita“ by pak musela vymyslet, jak takové chování vymýtit.

Ano, tak trochu si to způsobili sami tím, že dlouhodobě drží ceny pro koncové zákazníky vysoko, zatímco firmám dokážou nabídnout tarify za hubičku; obzvlášť když firma slíbí odběr třeba stovek SIM karet. Jenže teď sami nemohou najít z tohoto průšvihu cestu ven. Poznat toho, kdo chce být přeprodejce, nemusí být jednoduché a v honbě obchodníků operátorů za novými zákazníky vlastně ani žádoucí.

Jedinou cestou by bylo, kdyby operátoři našli společnou řeč právě s vládou a s ČTÚ. A tato „tripartita“ by pak musela vymyslet, jak takové chování vymýtit. Potlačení nízkých cen „šedých“ tarifů by pak operátorům umožnilo zlevnit i ve skutečných veřejných cenících. Jenže zatím se nezdá, že by tyto tři strany dokázaly najít společnou řeč. Každý si vede svou, a tak je cesta ze „zabetonovaného“ mobilního trhu v Česku opravdu křivolaká.

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...