Ceska Pozice

Množství listovních zásilek klesá. I kvůli elektronické komunikaci

Česká pošta oznámila od února zdražení. Nové ceny se budou týkat doručení dopisů a pohledů do následujícího dne. Důvodem je každoroční desetiprocentní pokles objemu listovních zásilek. Ve „vánoční komunikaci“ dnes dominují zdravice a přáníčka elektronická. Vedou esemesky s veršíčkem a novoročenky s rodinnou fotkou zasílané e-mailem.

Pohlednice (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pohlednice (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
Pohlednice (ilustrační foto).

Počet tradičních pohlednic každoročně klesá o desetinu. Potvrdil to i Ivo Vysoudil, mluvčí České pošty: „Množství listovních zásilek každoročně klesá, což souvisí s čím dál rozšířenější formou elektronické komunikace. Počty doručovaných klasických pohlednic narůstají v období léta, kdy se většina z nás chce pochlubit obrázkem z dovolenkové destinace svým příbuzným a známým, a kromě letních měsíců jsou to i některé státní svátky, především Vánoce a Velikonoce.“

Menší zájem o pohlednice či jiná vánoční přání potvrdily i trafikanti. „Pohledy si kupují především starší lidé. Dříve je brali třeba po deseti, dnes už ale většinou po třech až pěti kusech,“ sdělil LN pan Jiří z trafiky u metra Lužiny v Praze. Paní Irena, která prodává tiskoviny v Příbrami, navíc poukázala na cenu posílání pohledů: „Ani se nedivím, že je lidé už tolik neposílají. Vezměte si, že za pohled zaplatíte v průměru tři až pět korun, plus za známku devatenáct. Posílat pohledy všem známým a rodině? To by stálo babičku či dědečka jmění. Papírová přáníčka budou brzy luxusní záležitostí.“

Staré a nové

Česká pošta navíc oznámila, že od února chystá zdražení. Nové ceny se budou týkat doručení dopisů a pohledů do druhého dne. Dosud to bylo standardní službou pro všechny za stejnou cenu, nově si zákazníci připlatí sedm korun. „Prémiový“ dopis či pohled do 50 gramů bude od února stát 26 korun. Důvodem je každoroční desetiprocentní pokles objemu listovních zásilek. „Naopak náklady spojené s doručováním rostou. Pokud by Česká pošta nepřikročila ke změnám, musela by navyšovat ceny všech listovních zásilek,“ sdělil Petr Cinkl, ředitel divize poštovní provoz a logistika.

Pro ty, co chtějí skloubit staré s novým, je k mání Pohlednice Online. Jde o čtyři roky starou aplikaci České pošty, která umožňuje vytvoření a odeslání tradiční papírové pohlednice webem, mobilním telefonem nebo tabletem. Výhodou je vlastní motiv, nejčastěji fotka.

Ve „vánoční komunikaci“ dnes dominují zdravice a přáníčka elektronická. Vedou esemesky s veršíčkem a novoročenky s rodinnou fotkou zasílané e-mailem. Podle 23letého studenta Milana je to osobnější, a především se nezatěžuje životní prostředí. „Už tak se ve světě hodně plýtvá. Nebudu to podporovat. Stejně pohled či péefko každý vyhodí, proto je lepší, když to zmizí někde v počítačovém koši než na přeplněné skládce,“ řekl student pražské VŠE.

Pro ty, co chtějí skloubit staré s novým, je k mání Pohlednice Online. Jde o čtyři roky starou aplikaci České pošty, která umožňuje vytvoření a odeslání tradiční papírové pohlednice webem, mobilním telefonem nebo tabletem. Výhodou je vlastní motiv, nejčastěji fotka. „Odesilatelé si mohou zvolit velikost pohlednice ze tří formátů. Dlouhodobě nejoblíbenějším typem je A6. Vybrat si je možné i typ, velikost či barvu písma nebo třeba některý z rámečků,“ vysvětlil Vysoudil s tím, že pošta ji vytiskne a adresátovi doručí jako tradiční papírovou pohlednici. Stojí 25 až 29 korun dle velikosti.

„Obliba této aplikace neustále roste. V současnosti využívá Pohlednici Online zhruba čtvrt milionů aktivních uživatelů,“ dodal Vysoudil. Od zavedení této služby bylo odesláno více než 2,2 milionu kusů, za loňský prosinec, tedy vánoční čas, bezmála 100 tisíc kusů. „Prozatímní denní rekord si drží úterý 18. prosince 2018, kdy uživatelé v rámci jediného dne odeslali 11 679 Pohlednic Online,“ doplnil.

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.