Rákosníčkův rybník Brčálník býval po ránu ponořený do mlhy husté tak, že by se dala krájet. Podobně – a to nejen po ránu – vypadá sponzoring Strany práv občanů – Zemanovci (SPOZ) po tom, co se deník MF Dnes vydal před pár týdny na investigativní výlet po drobných sponzorech strany, jejímž čestným kaprálem je prezidentský kandidát Miloš Zeman.
A ejhle, MFD zjistila, že čtyři dárci – uvedení ve výroční zprávě strany z roku 2010 – o žádném sponzoringu nevědí. Zemanovci sice tvrdí, že všichni zmiňovaní dárci podepsali řádnou darovací smlouvu a u dvou (ze čtyř) z nich strana disponuje prohlášením, že dary straně poskytli. MF Dnes však předložila audio nahrávky, na kterých zmiňovaní dárci redaktorovi deníku řekli, že o žádném dárcovství SPOZ nemají „ahnung“.
Jedna ze stran sporu tedy lže a celá kauza dosti brzdí i Zemana v prezidentské kampani coby čestného předsedu SPOZ (o nezájmu Zemana o financování vlastní kampaně a strany jsme nedávno publikovali článek Kdy si Zeman přestane hrát na rockera a začne se zajímat o sponzoring?).
Páteční MF Dnes se v článku Strana Miloše Zemana uvádí falešné sponzory vydala po stopách drobných sponzorů (straně darovali desetitisícové částky) SPOZ z roku 2010. MFD zjistila, že někteří z nich, kteří byli uvedeni na oficiálním stranickém seznamu sponzorů, ve skutečnosti vůbec nevědí, že by kdy SPOZ poslali jakékoliv peníze. „Tak o tom nic nevím. To musí bejt nějakej omyl,“ řekl například důchodce Jaroslav Modřický, který měl dle seznamu straně v roce 2010 poskytnout dar 15 tisíc korun. Deník usoudil, že strana má financování v nepořádku, a vznesl provokativní otázku: „Kryje Zemanův tým mecenáše, který nechce být na veřejnosti vidět?“
Otevírá se prostor pro spekulace: Zatlačili Zemanovci na dárce, kteří před novinářem popřeli sponzoring SPOZ, aby nyní svůj názor obměnili a vymluvili se na momentální ztrátu vědomí? Nebo jde o mediální kampaň proti Zemanovi? Těžko říci. Nahrávky MF Dnes však hovoří poměrně jasně a Zemanovci zatím předložili pouze prohlášení dvou ze čtyř lidí, které deník „načapal“.
Nakonec poznámka k Zemanově „transparentnímu volebnímu účtu“ pro prezidentskou kampaň. Server Novinky.cz v pondělí uvedl, že dle předsedy SPOZ Vratislava Mynáře zatím výdaje na kampaň nepřekročily částku 20 milionů korun. Takové peníze se ale na volebním účtu neprotočily – nyní na něm Zeman má pouze 1 231 096,74 koruny. Do podání oficiální kandidatury (6. listopadu) nemuseli uchazeči o Hrad finance do té doby v kampani „projedené“ přiznávat (záleželo jen na jejich rozhodnutí), odtud zřejmě ten nepoměr mezi slovy předsedy Mynáře a reálným stavem účtu. Ten se sice oficiálně zove „transparentní“, o financování prezidentské kampaně Miloše Zemana však totéž bohužel říci nelze.