Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Ministerstvo školství: Zánik vědeckých center zatím nehrozí

Jsou některá ze 48 výzkumných center, jež vznikla za 40 miliard korun v Česku a vyvíjejí nanotechnologie, lasery či léčiva, riziková? Jsou ohrožena tak, že by mohla i zaniknout? Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) chce podrobnější údaje o jejich stavu a financování provozu – zejména po roce 2020, kdy bude omezený přístup k fondům EU.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A. Stiess

15. 3. 2018 20:10
MŠMT LŽE

Ministerstvo školství lže - možná nikoliv záměrně, ale lže. Nejspíš proto, že nikdo na školství není sběhlý ve finančním řízení.

Je to prapodivné, ale ve školství se (zhruba řečeno) nemusí vytvářet odpisy, resp. fond reprodukce, takže NIKDO v rámci studií udržitelnosti center nepožadoval prokázání schopnosti reprodukce investiční majetku. Takže například IT4I v Ostravě = 1,8 miliardy Kč investovalo miliardu do IT technologií, což by normálně vedená firma měla za cca 4 roky obnovit. Ostravská univerzita si ovšem prostředky na reprodukci této investice, ve výši cca 250 mega/ročně nevytváří. Postupuje podle zcela nesmyslné vyhlášky, která, ve svém důsledku, znamená fatální ohrožení všech center.

Ale zjevně to nikomu nevadí.

0 0
možnosti

16. 3. 2018 6:50
Re: MŠMT LŽE

Fond rozvoje investičního majetku univerzity vytvářejí. Jeho využívání se ale řídí nikoliv potřebami firmy, ale mechanismem, kterému se říká "tragédie obecní pastviny".

Každý výzkumník se snaží na svou práci získávat prostředky z grantů. Ty bývají jak investiční, tak neinvestiční. Vědci, kteří získávají investiční granty, většinou nebývají titíž, kteří mají hodně studentů a přinášejí peníze z hlavní činnosti. Ti druzí mají ale hlavní slovo v akademických senátech. Takže na jedné straně vědci stále shánějí peníze na přístroje a na druhé straně se z odpisů opravují koleje, staví se menzy a posluchárny pro stále větší počty studentů oborů jako rekreologie a pedagogika volného času. Tak se došlo do situace, že univerzita by všechny prostředky, které přišly, dala do fondu oprav, a ještě by byla účetně ve ztrátě.

Zpočátku se to řešilo tak, že univerzity měly absurdně dlouhé odpisové plány a oprašovaly se i dávno neaktuální přístroje. Pak už ani toto nevycházelo a MŠMT muselo univerzitám um

0 0
možnosti

A. Stiess

14. 3. 2018 13:16
Článek o ničem

Nějak jsem nepochopil smysl článku - přehled center, dostupný na mnoha dalších webech, bez sebemenší analýzy.

Přitom každému, kdo se jen trochu vyzná ve financích je zřejmé, že centra - od samého počátku - nebyla postavena jako ufinancovatelná. Na tento problém bylo "zaděláno" již v samotných projektech - nikdo nepočítal s reprodukcí investičního majetku - a což je horší - NIKDO to od předkladatelů nepožadoval.

0 0
možnosti

15. 3. 2018 6:58
Re: Článek o ničem

Ve skutečnosti je to ještě horší: Přestože počet vědců stoupá, personální kapacita dělat vědu klesá. Máme staré i nové vědecké infrastruktury, ale počet studentů středních škol klesá a klesá i jejich zájem dělat výzkum. Už na začátku největší talenty odcházejí jinam než do přírodovědných oborů, a i ti, kdo je nakonec vystudují, mají mnoho lépe placených, ba i odborně zajímavějších, možností.

Nejsme v tom sami. Jak trefně upozornil profesor Slavíček zde https://vedavyzkum.cz/blogy-a-rozhovory/nazory-a-komentare/veda-a-pravidla-jejiho-rizeni-ii , již v 60. letech minulého století se říkalo, že při současném tempu nárůstu počtu vědců za čas bude více vědců než lidí. Nová centra vzniknou, musí se naplnit a přislíbit zásadní přínosy pro lidstvo.

Řešením pro ČR by bylo na úkor infrastruktur nových zavřít ty staré. A přesunout tam peníze. I tak bude věda v nich dělaná relativně mnohem horší, než ta z 60. let minulého století. Zato protitulovanost a propublikovanost národa vzroste a v žebří

0 0
možnosti