Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ministerstvo dopravy podporuje transparentní veřejné zakázky. Opravdu?

  10:21

Resort dopravy má nová pravidla pro zakázky malého rozsahu. U velkých zakázek ale stále narazíme na řadu pochybností.

Jak to na té dopravě s tou transparentností myslí? Ministerstvo dopravy vydalo tiskovou zprávu, v jejímž titulku konstatuje, že podporuje transparentní veřejné zakázky. A ministr Pavel Dobeš (VV), aby nezůstalo jen u slovních proklamací, vydal metodický pokyn pro podřízené organizace ministerstva, jak mají postupovat při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu. Pravidla, která se budou týkat zakázek, jejichž předpokládaná hodnota přesáhne 250 tisíc korun, v případě stavebních prací pak půl milionu, začnou platit nejpozději 3. října.

Organizace budou mít povinnost zveřejnit výzvu k podání nabídek po dobu nejméně osmi pracovních dnů na svých webových stránkách a dále pak informace o zadávací dokumentaci, výběrové komisi, text uzavřené smlouvy a konečnou cenu zakázky. „K tomuto kroku jsem se rozhodl, protože věřím, že povede k větší transparentnosti při zadávání veřejných zakázek,“ zdůvodnil své rozhodnutí ministr dopravy.

Ještě méně hospodárně než za Řebíčka

Přílišný optimismu škodí a v případě vztahu resort dopravy versus veřejné zakázky to platí dvojnásobně. Minulý pátek server Aktualně.cz napsal, že ministr Dobeš sice vymohl ze státního rozpočtu mimořádný přídavek ve výši čtyř miliard korun na příští rok, skoro stejnou částku – tři a půl miliardy korun – prý ale ministerstvo dopravy stihlo ještě předtím utratit v předražených a sporných projektech.

U velkých dopravních zakázek se stále nacházejí důvody, proč transparentnost zdržuje

Aktuálně.cz uvedlo, že „při výběrových řízeních o čtyři nové stavby postupovali Dobešovi úředníci ještě méně hospodárně než v dobách ministra Aleše Řebíčka“. Vítězné nabídky byly v průměru o čtrnáct procent dražší než poptávková cena Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Všechny čtyři soutěže proběhly v takzvaném užším řízení.

Kromě toho byly na stavbách pražského okruhu a na výpadovce z Brna na Rajhrad přiděleny vícepráce přímo současným stavebníkům. Ministerstvo dopravy se hájí tím, že šlo o agendu z minulých let, kterou bylo třeba vyřídit. A užší výběrová řízení zdůvodňuje nutností rychle připravit nové investice, aby se utratily peníze od ministerstva financí.

Od 3. října budou zakázky malého rozsahu pod kontrolou – každý bude moci z internetu zjistit, zda doprava nehledá dodavatele kancelářských pomůcek nebo firmu na úklid. Škoda, že u těch velkých zakázek se stále nacházejí důvody, proč transparentnost zdržuje.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...