Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Miliony z jízdenek pražské MHD pro „piráty“ z Karibiku

  12:45

Z každé jízdenky pražského dopravního podniku putuje 17 haléřů firmě Cokeville Assets z Panenských ostrovů.

Z každé jízdenky Dopravního podniku hl. m. Prahy putuje 17 haléřů na konto firmy sídlící na Panenských ostrovech. Údajně jde o odměnu takzvanému zprostředkovateli, firmě Cokeville Assets, která před čtyřmi lety společnosti Neograph pomohla k zisku zakázky pražského dopravního podniku. Spolupráce mezi Neographem a Cokeville Assets byla navázána v roce 2008 a každý rok na Panenské ostrovy dopluje zhruba sedm milionů korun. Dokazuje to smlouva, kterou mají k dispozici Reportéři ČT. (Jak navíc Česká televize upozorňuje, zakázka byla přidělana bez výběrového řízení, což dopravnímu podniku umožnila výjimka v zákoně o zadávání veřejných zakázek.)Obchodní ředitel firmy Neograph přiznává, že do Karibiku putovaly desítky milionů korun

Dopravní podnik hlavního města podle Parlamentních listů platí společnosti Neograph 37 haléřů za jízdenku. Z dokumentu, který mají Reportéři k dispozici, vyplývá, že společnost Neograph posílá z každé jízdenky pražské MHD 17 haléřů společnosti Cokeville Assets. „Mohu potvrdit, že ze strany naší společnosti došlo k využití služeb třetí strany v rámci zajištění kontaktu na Dopravní podnik v rámci získání této zakázky,“ uvedl pro ČT zástupce firmy Neograph. Obchodní ředitel firmy Vladimír Sitta potvrdil, že do karibské firmy putovalo řádově několik desítek milionů korun.

Reportéři ČT s firmou Cokeville Assets spojují Petra Kmetě, jehož kancelář má údajně totožnou adresu s advokátní kanceláří Šachta & Partners, jež pro pražský dopravní podnik připravuje některé smlouvy. Zástupce kanceláře Marek Stubley uvedl, že firma pro dopravní podnik v roce 2007 zpracovávala stanovisko ohledně způsobů zadání veřejné zakázky a poté kancelář připravovala návrh smlouvy dopravního podniku s firmou Neograph.

Inkriminovaná smlouva je nepřípustná pro pražského primátora Bohuslava Svobodu. „Takováto smlouva je podle mě pro státní podnik neakceptovatelná, primárně jde o to, že tato provizní smlouva jakoby o sto procent navyšuje cenu jízdenky, tedy produkt, který nakupují občané.“ Ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák k „průšvihu“ s jízdenkami sdělill toto: „Já tvrdím, tato smlouva nemá s DP nic společného. To je zásadní moje vyjádření.“

Jak vypovědět nevýhodnou smlouvu?

Šéf dopravního podniku pro server iDnes.cz dále uvedl, že chce smlouvu vypovědět. „Chci ji vypovědět obecně kvůli vztahu s Neographem a problémům, které nám kvůli nim vznikají. Chci jejich stanovisko, co se to vlastně děje,“ sdělil Dvořák, který kromě současného problému s Panenskými ostrovy narážel i na kauzu s falešnými jízdenkami. Problémem však prý je, že ve smlouvě mezi dopravním podnikem a Neographem je stanoveno, že po vypovězení smlouvy musí podnik od této firmy odebírat jízdenky ještě čtyři roky! Podle Dvořáka by však bylo možné vypovědět smlouvu na základě změny odbavovacího systému, například formou zavedení turniketů.

Zásadní otázkou je, kdo ve skutečnosti inkasuje peníze zaslané firmě Cokeville Assets z Panenských ostrovů. To nevíme. Zatím se musíme smířit se závěrem, že jde o další pražskou náhodu a peníze zřejmě inkasují neznámí „piráti“ z Karibiku.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!