Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Mero se dohodlo s Shellem na koupi podílu v ropovodu TAL

  14:14

Pokud o šestiprocentní podíl neprojeví zájem současní akcionáři, česká firma za něj zaplatí 15 milionů eur.

Ropovodem TAL proudí ropa z italského přístavu Terst, v německém Ingolstadtu na něj navazuje český ropovod IKL. foto: © ČTKČeská pozice

Společnosti Mero se po letech tvrdých jednání podařilo dohodnout se společností Shell odkoupení jejího podílu v ropovodu TAL, kterým proudí ropa z italského přístavu Terst a na nějž v německém Ingolstadtu navazuje český ropovod IKL. Podle informací ČESKÉ POZICE má Mero získat v ropovodu TAL šestiprocentní podíl za patnáct milionů eur (zhruba 370 milionů korun), pokud o něj neprojeví zájem nikdo z nynějších akcionářů, kteří mají předkupní právo.

Vyjednávání o koupi podílu v ropovodu TAL, který by měl zvýšit energetickou bezpečnost Česka, trvalo pět let. První zprávy o tomto záměru se dostaly do médií již v roce 2008. V loňském roce pak aktivita České republiky, respektive Mera zesílila. V únoru 2011 psala ČEKÁ POZICE o záměru společnosti Mero koupit „v TAL sedmi- až osmiprocentní podíl, což odpovídá podílu na množství ropy přepravené tímto ropovodem pro české rafinérie.“

V listopadu 2011 to oficiálně potvrdil generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček: „Naším dlouhodobým cílem je majetkově se podílet na společnosti TAL, protože tvoříme i poměrně významný podíl na přepravě všech přepravců ve společnosti TAL. Tato jednání (o získání majetkového podílu v TAL–pozn. red.) jsou vedena s prakticky všemi společníky této společnosti a dosud nejsou uzavřena.“ A letos v červenci tento záměr potvrdil i ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.

Přednostní právo

Jako podílník v TAL by Česká republika posílila svoji energetickou bezpečnost v oblasti zajištění dopravy ropy. V krizových chvílích, kdy by TAL kapacitně nezvládal požadavky na transport, bychom měli přednostní právo ropu touto rourou přepravit. Jinak totiž jakožto nevlastník a odběratel až na samém konci ropovodu taháme při všech jednáních za kratší konec provazu.

Akcionáři s podílem minimálně pěti procent mají nejen právo nominovat svého zástupce do řídícího výboru společnosti, ale především mají přednostní právo transportu své ropy. Investici patnácti milionů eur za šest procent akcií společnosti Transalpine Oelleitung, která vlastní a provozuje ropovod TAL, je třeba vnímat právě v tomto kontextu. 

Shell musí svůj podíl nabídnout za tutéž cenu ostatním sedmi akcionářům s přednostním právem odkupuDohoda o ceně, která se podle informací ČESKÉ POZICE rodila velmi komplikovaně mnoho měsíců, je sice základním předpokladem, aby Mero mohlo podíl od Shellu koupit, ale nikoliv předpokladem jediným. Shell totiž musí svůj podíl nabídnout za tutéž cenu ostatním sedmi stávajícím akcionářům ropovodu TAL, kteří mají na jeho odkoupení přednostní právo. Ti mají po obdržení nabídky třicet dnů na rozhodnutí.

Za společnost Mero s Shellem vyjednávali generální ředitel Jaroslav Pantůček a ředitel pro strategický rozvoj Libor Lukášek. Ani jeden z nich nechtěl informace ČESKÉ POZICE jakkoli komentovat. „Nemůžu vaše informace potvrdit, ani vyvrátit. V rámci negociačního procesu jsme vázáni velmi striktní mlčenlivostí,“ odpověděl Pantůček.

Ropovod TAL vede z italského Terstu do Německa a jeho vlastníky je osm ropných společností. Největší podíly mají OMV (25 procent), Shell (24 procent) a Exxon Mobil (16 procent).

Společnost MERO vlastní a spravuje české ropovody Družba a IKL a jejím jediným vlastníkem je prostřednictvím ministerstva financí český stát.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!