Máte otázku? Quora má odpověď

Je start-up Quora.com natolik převratnou službou, aby změnil budoucnost blogování, nebo se zařadí spíš mezi splasklé technologické bubliny?

Petr Olmer 7.2.2011
Server Quora.com čeká světlá budoucnost, nebo pád to temného zapomnění. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Server Quora.com čeká světlá budoucnost, nebo pád to temného zapomnění. | foto: Česká pozice
Server Quora.com čeká světlá budoucnost, nebo pád to temného zapomnění.

Server Mashable jej zařadil do seznamu deseti webů, které se vyplatí v roce 2011 sledovat. TechCrunch o něm píše několik článků týdně a před pár dny mu udělil cenu Crunchie za nejlepší nový start-up roku 2010. Bloger Robert Scoble jej považuje za největší inovaci ve vytváření obsahu za posledních deset let. Vivek Wadhwa je přesvědčen, že bublina brzy splaskne. Má i svou parodii Cwora od Toma Scotta. Web Quora je prostě v kurzu. Proč?

Ta návykovost

Princip Quory tkví v jednoduchém systému otázek a odpovědí. Vy se zeptáte, ostatní uživatelé vám odpovědí. Proč ale Quora přitahuje tolik zájmu? Nejde jen o koncept otázek a odpovědí, to už známe třeba z Yahoo! Answers. Hlavním tahákem Quory je, že se jí podařilo šikovně skloubit výhody Facebooku, Twitteru, Diggu, Wikipedie nebo třeba Aardvarku.

Quora je start-up ze Silicon Valley. Založili ho v červnu 2009 bývalí zaměstnanci Facebooku (včetně technologického ředitele Adama D’Angela), v privátní beta verzi je od ledna 2010. Již vloni v březnu získala investici od společnosti Benchmark Capital v odhadované výši jedenácti milionů dolarů, čímž byla Quora ohodnocena na 86 milionů dolarů.V prosinci server hlásil už 164 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně a do léta jich očekává půl milionu.

Bloger Paul Ford přemýšlí o médiích jako o odpovědích na různé otázky. Například na otázku „Jak si můžu zpestřit jízdu autem?“ je odpovědí rádio. Web se tváří tak trochu jako televize, trochu jako noviny, trochu jako knížka nebo trochu jako rádio. Podle Forda je ale stěžejní otázkou webu „Proč se mě nikdo nezeptal?“ A Quora na tuto otázku odpovídá vrchovatě.

Quora vám dává pocit, že na vašem názoru záleží

Pokud byste totiž na Quoru chodili jenom tehdy, když máte otázku, systém by brzy zašel na úbytě: jen by se v něm hromadily nezodpovězené dotazy. Síla Quory je v tom, že je návyková. Dává vám pocit, že na vašem názoru záleží. Už není pravda, že se vás nikdo nezeptal. Zeptal – a když je vaše odpověď dobrá, brzy to poznáte.

Kouzlo integrace

Stejně jako na Twitteru můžete na Quoře sledovat ostatní uživatele. Nemusí to být jen vaši přátelé, ale obecně lidé, jejichž názory vás zajímají.

Stejně jako na Aardvarku můžete sledovat témata. Nebo jen jednotlivé otázky.

Stejně jako na Diggu můžete hlasovat, jak se vám líbí jednotlivé odpovědi.

Stejně jako na Facebooku máte k dispozici „zeď“, ze které zjišťujete, co se právě kde děje. Vidíte nové otázky ve sledovaných tématech, vidíte otázky, které sledují ti, jež sledujete vy. Vidíte, kdo se kde ptá, odpovídá, hlasuje, to vše kontextově propojené. Nemůžete si pomoci: z dvaceti otázek, které na své zdi vidíte, si jich naprostou většinu máte chuť přečíst a aspoň na čtvrtinu byste sami rádi odpověděli.

Proto Quora nepůsobí zmatečně. Cítíte se tu jako doma, v kroužku zajímavých lidí, kteří si povídají o věcech, jež vás baví.

Budoucnost blogování...

Tím ale výčet funkcí Quory nekončí. Pokud už má otázka dost odpovědí, můžete se stát editorem a místo vlastní odpovědí napsat shrnutí existujících odpovědí. Může to být spousta práce, ale vaše shrnutí bude vidět hned nahoře. Můžete k cizí otázce doplnit vysvětlení, aby se na ni ostatním snáze odpovídalo. Můžete autorovi otázky nebo odpovědi navrhnout změnu ve formulaci či přiřadit otázku k jiným tématům (kterých může být více). Můžete jít i o jednu úroveň výš a diskutovat o otázce podobně, jako se diskutuje na Wikipedii.

Má daný člověk k tématu co říct? Palec nahoru.

Ve vlastním profilu se můžete na jednom řádku stručně popsat. Quora tomu říká životopis, protože tuhle řádku můžete mít jinou pro každé téma, které sledujete. Je to další ukázka správně aplikovaného kontextu: pokud totiž odpovídáte na otázku, objeví se u vašeho jména řádka z příslušného tématu. Uživatelé této funkce často využívají, aby vysvětlili, jaká je jejich kvalifikace v daném oboru. I zde funguje sociální aspekt: pokud si myslíte, že daný člověk má k tématu co říct, můžete mu zde dát palec nahoru.

Uživatelé Quory pomalu vytvářejí bázi znalostí a již dnes se stává, že otázka, na kterou chcete znát odpověď, v Quoře už je – i s odpovědí. A už dnes se ty odpovědi objevují, když vyhledáváte na Googlu.

Robert Scoble říká, že už si nemusí vést blog, protože jeho profilová stránka na Quoře přesně vystihuje, co jej zajímá. Jaká témata sleduje, na jaké otázky odpovídá, na co se ptá, s jakými názory souhlasí. Lidé jako Shervin Pishevar, Mark Suster nebo James Hritz věří, že Quora je budoucností blogování.

... nebo nemístný optimismus?

Tak proč Vivek Wadhwa tvrdí, že je to celé jenom humbuk, bublina, která brzy splaskne? Wadhwa říká, že Quora může fungovat jako privátní klub, ale těžko pro širokou veřejnost. Že s přílivem nových uživatelů se Quora promění z distingovaného klubu v anonymní diskusi 4. cenové skupiny. Že se stane rájem spammerů.

Proč by se měli všichni hrnout zrovna na Quoru?

Wadhwa si myslí, že Quora nemá sílu Facebooku ani Twitteru, že se nemůže stát obecným nástrojem, protože je to platforma, která nepřekračuje žánrové hranice. (Většina otázek na Quoře je dnes z oblasti IT.) Místo toho budou podle něj růst podobné služby, které jsou tématicky zaměřené: pro lidi hledající právní pomoc, pro programátory, pro studenty, a že navíc budou často lokální: indické a čínské. Proč si elita Silicon Valley myslí, že se všichni nahrnou zrovna na Quoru? ptá se Vivek Wadhwa.

Vadim Lavrusik z Mashable zase upozorňuje, že Quora nemůže být nikdy tak velká jako třeba Twitter, protože je zaměřena jen na otázky a odpovědi. Nemá obecný publikační potenciál, nemůžete si na ní jen tak povzdechnout nebo se pochlubit. A varuje, že pořád ještě může být Quora snadno převálcovaná službami jako Yahoo! Answers nebo Facebook Questions.

Quora je teprve na začátku a může stejně dobře kopírovat životní cyklus Facebooku jako sociální sítě Googlu Orkut. Zakladatelé Quory jsou si podle svých vyjádření dobře vědomi Skylly a Charybdy, mezi kterými musí proplout. To ale neříká nic o tom, zda se jim to opravdu podaří.