Diskuze
Masaryk byl spíše světoobčanem
Děkujeme za pochopení.
K Masarykovu evropanství (3)
... Světoobčanem byl Masaryk v tom smyslu, že
nevyvyšoval evropskou civilizaci nad ostatní, ale všude hledal společné rysy
universálního humanismu. Jeho světoobčanství je třeba rozumět ve smyslu tohoto západního
universalismu, jak jej chápal evropský člověk teprve po první světové válce,
kdy se zdálo, že demokracie vítězí celosvětově. Na mimoevropský svět se díval
očima Evropana 19. a první poloviny 20. století. Masaryk byl člověk agory (demokracie),
racionality a mravně pojatého náboženství. Evropanství mu bylo zápasem o normy
pravdy, práva a spravedlnosti, osobní svobody, odpovědnosti za svět a lásky k
bližnímu. V tomto duchu byl Masaryk niterně anticko-křesťansko-osvícenským
Evropanem.
K Masarykovu evropanství (2)
... V Hovorech s TGM Čapek připisuje Masarykovi tato slova: „Já jsem svým vzděláním
vědomě Evropan, chci tím říci, že mně kultura evropská a americká duchovně
stačí. Východní filosofie a literatury znám velmi málo a z druhé ruky, protože nemám východních řečí; kultura Indie, Číny,
Japonska je mně nedostupná. Jsem hodně skeptický k těm hlasům, které je vynášejí a
vyvyšují nad
kulturu evropskou; vím, že by
se mně mohlo namítnout,
že tady mluvím jako
slepý o barvách. A jako Evropan jsem západník – to říkám vůči těm slavofilům,
co v Rusku a Slovanstvu vidí něco nadevropského. Nejlepší Rusové byli také západníky!“ ...
K Masarykovu evropanství (1)
Masaryk se sám považoval za Evropana. Hodnotově
byl zcela ukotven v evropské (západní) kultuře. Jeho europeismus se snad
nejvíce projevuje v díle „Moderní člověk a náboženství“, kde se TGM opírá o
díla západních autorů. Podobně ve své analýze Ruska hodnotí ruské autory ve
vztahu k západním hodnotám. Jak říká J. L. Hromádka: Masaryk je naším největším
Evropanem, otevíral nám okna do Evropy a o Evropu zápasil. ...
S81t76a68n54i35s10l97a65v 71T60o25m44á59š
Masarykova rudá stopa
Kdyby Masaryk nebyl proti zákazu KSČ, nebyl by Gotttwald vyhrál v r.46 volby a vše bylo jinak až do dnešních dnů
Tatana
Masaryk byl svobodný zednář, který viděl, co chtěl
Absolutně přehlédl rozpor mezi situací v Anglii a ve Francii a jejich koloniích. Ve své naivitě se domníval, že oni nás vidí jako sobě rovné a ne jako rovné obyvatelstvu kolonií. Oni v něm viděli nástroj k rozbití Rakouska-Uherska, posloužil.
To, že rozbil stát, který potřeboval vnitřní reformu a měl panovníka /Karla/, který ji chtěl provést, z nás udělalo hadr, se kterým si mocní 100 let vytírají p.