Lidovky.cz

Martin Dvořák: Nechápu, co je špatného na propojení politiky a byznysu

  12:50

Bývalý šéf si kauzu kolem pražského dopravního podniku vysvětluje „jako plán na jeho ovládnutí“. Je v pozadí hlavní sponzor strany TOP 09?

„Ptejme se, kdo vytvořil primátora Bohuslava Svobodu, kdo ho přivedl do politiky, komu naslouchá, kdo mu slouží a tak dále,“ naznačuje exředitel dopravního podniku. foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Bývalého šéfa pražského dopravního podniku (DPP), jehož odchodem z největší pražské městské firmy byl na konci loňského roku spuštěn divoký sled událostí, snad představovat netřeba. Situace v DPP zatím dospěla do fáze, kdy byla na Martina Dvořáka, další bývalé členy managementu společnosti a právníky ze spřízněné advokátní kanceláře MSB Legal (dříve Šachta & Partners) podána trestní oznámení a do společnosti před několika týdny vtrhla policie vyzvednout si možné důkazy.

Následující rozhovor vznikl na žádost ČESKÉ POZICE, nikoliv Martina Dvořáka. Zajímalo nás, jakým způsobem Dvořák o kauze dopravního podniku (která stále cloumá pražskou politikou) po několika měsících od jejího vypuknutí loni na podzim přemýšlí. Zároveň předem upozorňujeme, že jsme se ho nedotazovali na jednotlivé případy, které se nyní v podniku řeší – ty nechť řeší orgány činné v trestním řízení. Bývalý šéf DPP navíc svá stanoviska k různým kauzám, u kterých se objevuje jeho jméno, již médiím poskytl. Včetně ČESKÉ POZICE, která se situaci v pražském dopravním podniku věnuje průběžně.

Dvořák v rozhovoru rozvíjí myšlenku, že cílem současného vedení dopravního podniku a některých pražských politiků je snaha určité segmenty společnosti zprivatizovat. A nastiňuje, která finanční skupina má dle něj o tento byznys zájem. Bývalý šéf DPP také zmiňuje jednu věc, na niž jsme v pražských kuloárech už několikrát narazili: že by totiž oponenti pražského primátora brzy chtěli Bohuslava Svobodu „uvařit“ na údajném navýšení rozpočtu dostavby trasy metra „A“.

Jelikož jsou některá tvrzení Martina Dvořáka velmi adresná a poměrně ostrá, dotčené politiky a podnikatele jsme ještě před publikováním rozhovoru požádali o reakci. Doplňujeme ji vždy k příslušné části interview.

Kdo chce privatizovat dopravní podnik?

ČESKÁ POZICE: Jak si celou aféru pražského dopravního podniku vysvětlujete a interpretujete?

DVOŘÁK: Jako mimořádně propracovaný plán na ovládnutí firmy. Vysvětlete mi, jak se najednou mohlo stát, že někdo vytáhne sérii smluv, jejichž souhrnná hodnota není větší než pět až osm procent celkového obratu dopravního podniku? A ten někdo začne tvrdit neskutečné lži, že z firmy se každoročně vyvedla miliarda korun. Že podnik byl krmelec pro politiky. Že dopravní podnik řídila zločinecká struktura, jejíž součástí bylo až padesát lidí. Jsou to mediálně populární hesla, která se slepě papouškují a slepě pouštějí do éteru. Tato obrovská mediální nesmyslná masáž plní jediný cíl: totálně znevěrohodnit Martina Dvořáka a politiky a osoby, kteří s ním spolupracovali.

ČESKÁ POZICE: Jsou to populární záležitosti zřejmě z důvodu, že lidem se třeba nelíbí, že zakázky dostávají firmy sídlící od Karibiku po Hongkong, u nichž nevíme, kdo je vlastní… Co když je vlastní spříznění politici či podnikatelé, kteří o přidělování zakázek zároveň rozhodují? Proč nemohou zakázky vyhrávat firmy s jasnou a transparentní majetkovou strukturou?

„Podle mě by odstranění akcií na doručitele byla ,ptákovina‘, protože dané firmy by stejně vynalezly jiné ,fígly‘ jak strukturu zamaskovat.“DVOŘÁK: Jsem jednoznačně zastáncem českého průmyslu. Obrazně řečeno – co bych mohl, to bych „narval“ českým firmám. Ale nikdo nikdy nezkoumal, ani k tomu neměl sebemenší důvod, jaká je majetková struktura firem, které vyhrají veřejnou zakázku. Otázka na transparentní majetkové struktury je věcí zákonodárců.

Podle mě by odstranění akcií na doručitele byla „ptákovina“, protože dané firmy by stejně vynalezly jiné „fígly“, jak strukturu zamaskovat. Inu, dobře, tak ať mechanismus anonymních akcií zákonodárci odstraní. Zákon by ale musel specifikovat, co to znamená jasná majetková struktura, a myslím si, že správnou cestou by bylo, že firmy ucházející se o státní a komunální zakázky by měly splnit stanovená kritéria v oblasti identifikace majitelů.

ČESKÁ POZICE: Kdyby zakázky v pražském dopravním podniku nedostávaly firmy s nejasným vlastnictvím, možná byste mu teď ještě šéfoval.

DVOŘÁK: To máte pravdu. Určitě by tím zmizelo 90 procent spekulací, protože spekulace rovná se dnes problém. Spekulace jsou mediálně chytlavé. Navíc je tu obrovská poptávka po krvi a obětech protikorupčního boje. Problém je, že protikorupční boj vedou korupčníci – například Karel Randák nebo Karel Janeček –, kteří mají svou minulost, ve které není rozhodně vše zalité sluncem a savem, ale právě naopak.

ČESKÁ POZICE: Proč by to dělali?

DVOŘÁK: Dopravní podnik je firma, která za mého vedení prošla ekonomickou očistou, transformací, snížením nákladů ve všech aspektech. Kdybych byl velmi drzý, tak bych řekl, že firmu se podařilo transformovat do takové kondice, že je připravena de facto k privatizaci. Problém je, že privatizaci se nerozhodli udělat manažeři dopravního podniku, ani politici, ale naopak určité finanční a nátlakové skupiny.

„Privatizaci se nerozhodli udělat manažeři Dopravního podniku, ani politici, ale naopak určité finanční a nátlakové skupiny.“Samozřejmě, už naše vedení zvažovalo, že například trakci autobusů bychom mohli prodat. Nebo rozdělit podnik tak, že dopravní cesta metra a tramvaje by zůstala městu a provozní část by se privatizovala – to znamená privatizovat provoz tramvají, metra a autobusů. Takovou diskusi jsme vedli. Různé privatizační modely jsou ve světě běžně používány, zaujaly nás příklady ze Šanghaje či Hongkongu. Za dob minulého vedení jsme byli čas od času ekonomickými skupinami atakováni, abychom privatizovali kupříkladu část autobusů.

ČESKÁ POZICE: Jaké to byly skupiny?

DVOŘÁK: Není důvod je zmiňovat, vzhledem k tomu, že jejich zájem byl transparentní a dotazovaly se oficiálními cestami. Byly to jak finanční skupiny, tak zahraniční firmy z oboru.

ČESKÁ POZICE: Ptám se proto, že kdyby například finanční skupina X měla zájem o koupi, a vaše vedení jí v tom nechtělo vyhovět a třeba upřednostňovalo skupinu Y, tak skupina X mohla mít zájem na tom, aby vás ze společnosti vyštípala, a tím si otevřela vrátka k byznysu.

DVOŘÁK: Každý, kdo má přetlak miliard na účtu, přemýšlí, kam své zdroje investovat. Upřímně dneska takovým přetlakem na trhu disponuje poměrně málo finančních skupin. Na druhou stranu je problém, že už tady není moc příležitostí, kam investovat. Jedním z posledních segmentů, který není ještě pořádně obsazený, je veřejná doprava. A zde si myslím, že začíná příběh takzvané kauzy „Dopravní podnik“. Nemůžu nevidět některé shody okolností a náhod. Jistě víte, která finanční skupina byla hlavním sponzorem pražské TOP 09. (Jde o investiční skupinu BXR Group, kterou z 50 procent spoluvlastní miliardář Zdeněk Bakala – pozn. red.)

Loni v září významný politik pražské TOP 09 řekl, že dopravní podnik je v katastrofální finanční situaci, dokonce horší než po povodních (nejspíše jde o současného prvního náměstka primátora Tomáše Hudečka – pozn. red.). Tehdy mi spadla čelist: Jak takovou ptákovinu může někdo pustit z úst? Shodou okolností a náhod tuto mantru neustále opakovaly Hospodářské noviny, jejichž majitelem je shodou okolností jistá finanční skupina (vydavatelem listu je společnost Economia, jež patří do mediálního holdingu BXR Media Limited; skupina vlastní BXR Group – pozn. red.). Naprostým paradoxem bylo, že toto zaznělo v době, kdy byl dopravní podnik v naprosto nejlepší finanční kondici, v jaké kdy byl – jak z hlediska provozních výsledků, tak z hlediska likvidity.

Tiskový mluvčí skupiny BXR pro střední Evropu Petr Jonák v reakci pro ČESKOU POZICI uvedl: „Skupina BXR, mezi jejíž akcionáře patří i Zdeněk Bakala, tyto nesmyslné spekulace zaregistrovala a nepředpokládá, že by se jimi kdokoliv chtěl reálně zabývat. Pro pořádek však uvádíme, že skupina BXR ani žádný z jejích individuálních akcionářů nemají žádné obchodní zájmy na Dopravním podniku hlavního města Prahy, nikdy nezvažovali žádnou účast na jeho případné privatizaci a ani nejsou jakkoliv propojeni s bývalým ředitelem DPP Vladimírem Lichem.“

Tomáš Hudeček ČESKÉ POZICI v reakci na Dvořákovu konstrukci řekl, že je to naprostý nesmysl. Proti privatizaci DPP prý vystupoval jak za Dvořákova vedení, tak za vedení pozdějších šéfů firmy.

Dalším krokem bylo, že po mém odchodu přinutil primátor města mé nástupce v rozporu s právními stanovisky podepsat smlouvu s městem, která obrala DPP o čtyři miliardy korun, a tím katastrofálně zhoršila schopnost dopravního podniku dostát svým závazkům. Následoval jeden krok za druhým, který postupně znevěrohodňoval mě a celý dopravní podnik. No, a pak přišla kauza „lístky“, která odstartovala celý „proces“. Přitom lístky od firmy Neograph jsou o 24 procent levnější než lístky, které dopravní podnik nakupoval za předchozího vedení.

ČESKÁ POZICE: Naznačil jste, že o privatizaci částí dopravního podniku může usilovat silná finanční skupina. Co podle vás bude v DPP nyní následovat?

„Jak chcete tři až šest miliard korun splatit během jednoho roku? Můj odhad je, že letos na podzim dopravnímu podniku dojdou peníze.“DVOŘÁK: V minulých letech dalo město dopravnímu podniku pokyn nasmlouvat mnoho investičních závazků, jenomže v minulém a v tomto roce na to město nemělo dostatek peněz. Proto jsme s kolegy připravili takzvaný směnečný program s ČSOB a Českou spořitelnou v hodnotě šesti miliard korun. Zdůrazňuji, že jsme dosáhli na podmínky, že lepší neměl ani slovenský stát. Splatnost byla nastavena na deset let.

Primátor nás vyprovodil loni v říjnu na jednání jak malé kluky, že prý má lepší podmínky. Shodou okolností v únoru náš směnečný program přijal a nechal schválit bez změn – tedy až na jednu: že splatnost místo deseti let bude jeden rok. Opakuji jeden rok! Jak chcete tři až šest miliard korun splatit během jednoho roku? To přece není možné. Můj odhad je, že letos na podzim dopravnímu podniku dojdou peníze. Kdo se tady snaží zničit dopravní podnik? Dvořák, nebo ti, kteří dělají jeden krok za druhým, aby snížili jeho tržní hodnotu a dostali ho finančně do kolen? Jsou to zásahy do trupu firmy.

ČESKÁ POZICE: Kdo sedí v ponorce, která do dopravního podniku střílí torpéda?

„Tvrdím, že primátor a spol. mají jediný cíl: dostat dopravní podnik do situace, kdy bude muset požádat o ochranu před věřiteli.“DVOŘÁK: Odpovím otázkou. Proč přišel z ničeho nic zachránit dopravní podnik pan Lich, který má svou byznysovou historii spojenou s pány Tůmou (Zdeňkem Tůmou, pražským zastupitelem za TOP 09 a bývalým guvernérem ČNB – pozn. red.) a Bakalou? Tvrdím, že primátor a spol. mají jediný cíl: dostat dopravní podnik do situace, kdy bude muset požádat o ochranu před věřiteli. V tom okamžiku se rozehraje hra o záchranu dopravního podniku, jež bude interpretována způsobem, že situaci zavinilo minulé vedení a minulý primátor, kteří společnost rozkradli.

A tak jediná šance na záchranu firmy bude část podniku prodat. To se reálně může stát a všechny kroky managementu firmy k tomu zatím vedou. Musím se jenom frustrovaně smát lžím docenta Svobody, že pan Lich ušetřil miliardu korun, protože realita na základě účetních výkazů dopravního podniku je taková, že naopak navýšil provozní náklady o stovky milionů korun. Ale média opět zajímala pouze lež, nikoliv dokladovatelná fakta.

Primátor a Metrostav

ČESKÁ POZICE: Nechci s vámi probírat jednotlivé kauzy, kterým se média včetně ČESKÉ POZICE v minulých měsících hojně věnovala. Zajímá mě ale, jak si vysvětlujete, že ven unikly jen v zásadě menší zakázky? To bylo vše kolem dodávek souprav metra, nových tramvají či autobusů křišťálově čisté?

DVOŘÁK: Jasně. Proč se neřeší klíčové velké zakázky? Protože například tramvaje se koupily před mým nástupem. Slídilové hledali, hledali, až našli pseudospojení s jednou advokátní kanceláří, která pro nás pracovala (Šachta & Partners, nyní MSB Legal – pozn. red.). To stačilo k tomu, aby se roztočil šílený kolotoč, aniž by někdo posoudil, zda zakázky byly či nebyly výhodné pro společnost. Navíc musím připomenout onen mediální protikorupční mainstream, který oslavuje primátora Bohuslava Svobodu. Jemu je vše dovoleno, a kdo udělá krok proti němu, je hned označen za kmotra a kmotříčka. Je to neuvěřitelně pokrytecké a absurdní. Bohužel velká část lidí a novinářů tomu věří.

Například je naprosto zřejmé, že Svoboda a jeho hybatelé nadstandardně vycházejí vstříc firmám realizujícím tunel Blanka a metro A (jde především o firmu Metrostav – pozn. red.). Je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí se připravuje navýšení rozpočtu na linku metra A o dvě miliardy korun. Toto jsme kategoricky za mého vedení odmítli. Primátor mě obvinil, že jsem navýšení podepsal já, přitom mám k dispozici zápisy, že já jsem takovéto navýšení kategoricky zamítl. A světe div se, neuběhl ani rok, a takovéto navýšení bylo málem odvolaným vedením podepsáno. Jistě je jen „náhoda“, že poradce pana primátora Marek Hanč trávil v dopravním podniku téměř tři dny v týdnu a o tuto záležitost se mimořádně zajímal. Dále je jistě jen „náhoda“, že primátor v rozporu s právními stanovisky, která si nechal vypracovat, podepisuje navýšení rozpočtu tunelu Blanka jako by nic.

Na to pražský primátor Bohuslav Svoboda pro ČESKOU POZICI reagoval: „Kategoricky se musíme ohradit proti informaci, že primátor v rozporu s právními stanovisky, které si nechal vypracovat, podepisuje navýšení rozpočtu tunelu Blanka.“ (Kompletní reakci na Dvořákova slova o tunelu Blanka přikládáme zde v příloze PDF).

ČESKÁ POZICE: Nechce se mi věřit, že primátor Svoboda, který byl ještě před pár lety znám hlavně jako porodník, by si za zhruba dva roky byl schopen vytvořit takovou mocenskou strukturu kolem sebe, jakou popisujete.

„Ptejme se, kdo vytvořil primátora, kdo ho přivedl do politiky, komu naslouchá, kdo mu slouží a tak dále.“DVOŘÁK: Podívejte, moc chutná, je to afrodiziakum, z moci chcete vytěžit co nejvíce. Ptejme se, kdo vytvořil primátora, kdo ho přivedl do politiky, komu naslouchá, kdo mu slouží a tak dále.

ČESKÁ POZICE: Nápad na umístění Svobody na kandidátní listinu ODS pro minulé volby prý dostal Tomáš Hrdlička. I na základě toho, co jste naznačil směrem k podnikateli Bakalovi – máte pocit, že za celým vývojem v dopravním podniku stojí tandem Bakala-Hrdlička, který jako převodní páku pro své cíle využívá primátora Svobody?

DVOŘÁK: To nevím, to je potřeba ještě dodekonspirovat a dešifrovat. Myslím ale, že příběh, jak jsem ho popsal, má správné základy.

O českém Palermu

ČESKÁ POZICE: Týdeník Reflex nedávno publikoval článek České Palermo. Týkal se české mocenské pyramidy, v jejímž čele nestojí politici, ale pět hlavních kapitánů českého byznysu: Petr Kellner, Zdeněk Bakala, Andrej Babiš, Marek Dospiva a Karel Komárek. Ti prý mají k ruce překupníky s veřejnou mocí, jakési kmotry druhé kategorie. Tím je prý například Ivo Rittig, který je vzhledem k některým zakázkám v dopravním podniku spojován s vámi. Jste nebo byl jste součástí nějaké mocenské větve a působil jste v období, kdy jste stál v čele dopravního podniku, jako „převodová páka“ pana Rittiga?

DVOŘÁK: Za žádnou převodovou páku nějakých kmotrů ani kmotříčků se nepovažuji a nikdy jsem jí nebyl. Jinak ale se zmiňovaným konceptem takzvaných pěti mocných rodin v České republice zhruba souhlasím. Jen nechápu, co je špatného na propojení politiky a byznysu. Politici jsou kdekoliv na světě převodovou pákou klíčových hybatelů daných ekonomik. Diplomacie a zahraniční politika velmocí jako Rusko, Velká Británie či USA jsou z více než 90 procent determinovány ekonomickými a strategickými zájmy. Jenomže my Češi, když se sejde nějaký politik s podnikatelem, nebo když jede politik na zahraniční misi se skupinou podnikatelů, tak je z toho hned skandál a už se bouchá do bubnů. To je absurdita, vždyť si tím ničíme vlastní ekonomiku, protože neustále hledáme vnitřního nepřítele.

ČESKÁ POZICE: Propojení politiky a byznysu dává smysl, pokud má jasná pravidla a neslouží jen jako vysavač peněz pro vybrané jedince. Nedošlo to v Česku už do stadia, kdy je drtivá většina populace mimo hru? Že je tu jen pár desítek lidí, kteří jsou schopni využít mezer v zákonech či známostí s politiky? A ti ostatní ostrouhají, například že musejí platit vyšší daně, protože nějak se díry ve státním rozpočtu zalátat musejí?

DVOŘÁK: Přiznávám, že na toto nemám odpověď. Nevím, jestli to české propojení na lince byznys-politika je špatně nebo dobře. Samozřejmě v zájmu těch „vlivných“ musí být, že systém bude fungovat. Že například nebudou vysoké daně, aby firmy nemusely stěhovat své firmy do daňových rájů, a tak dále. Především, že kroky podnikatelů nepůjdou na úkor ostatních obyvatel.

ČESKÁ POZICE: Sám jste mluvil o tom, jak je moc opojná. Nehrozí, že když si ji pro sebe uzurpuje pár procent politiků a byznysmenů, že zapomenou konat nejen pro své zájmy, ale i pro „dobro“ zbytku populace?

„Zeman se vždycky uměl zastat svých lidí. Vezměte si Šloufa.“

DVOŘÁK: Je to tak, takové nebezpečí existuje. Je vlastně komické, že můžete mít jakékoliv volby, protože ve finále se nehraje na ideologii a programové přesvědčení, ale cílem je moc. Typickým příkladem jsou Věci veřejné, které obelhaly ve volbách do sněmovny přes půl milionu lidí. Na druhou stranu lidi naskočili na ten protikorupční mainstream, který se tehdy dostal do módy. Politické a ekonomické elity by si měly být vždy vědomy, jaké dopady mají jejich rozhodnutí, a pokud se podaří vytvořit ekonomicko-politický dlouhodobý konsenzus, tak se domnívám, že volby nebudou pouze prostředkem pro získání moci.

ČESKÁ POZICE: Nakonec obligátní otázka: Máte favorita prezidentské volby?

DVOŘÁK: Úplně se bojím říct jeho jméno, aby to pro něho nebyl polibek smrti. Ale dobrá: kandidátem číslo jedna je pro mě Miloš Zeman, a to přitom nejsem žádný fanoušek levice. Zeman je ale vzdělaná osobnost, mluví fakticky, dává jasná vyjádření a je schopný jít proti proudu. Navíc Zeman se vždycky uměl zastat svých lidí – vezměte si, jak média útočila na Šloufa. A Zeman při něm vždy stál.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.