Lidovky.cz

Made in China? To bude spolehlivé a nijak laciné.

  12:56

Čínští producenti by se měli zaměřit na export nejspolehlivějších produktů nikoliv těch nejlevnějších, jako doposud.

Bůh stvořil nebesa a zemi a zbytek je stvořen v Číně, tvrdí jeden slogan. Jenže symbolem značky Made in China je levný šunt. Tuto vžitou představu, která je dnes, přiznejme, někdy spíše přežitkem, chtějí čínské podniky změnit. Dle poradců se musejí více zaměřit na budování svého image v zahraničí. Přetrvávající averze vůči čínskému zboží v cizině je problémem hlavně pro firmy, které působí na globálních trzích.

Společnosti se vypořádávají s nelichotivou nálepkou Made in China různě. Uveďme například firmu Haier, která vyrábí elektroniku a domácí spotřebiče, jež se prodávají i v České republice. Financial Times upozorňují na zajímavou skutečnost – většina zahraničních zákazníků Haieru neví, že jde o čínskou firmu. „Nikdy to nepopíráme, ale ani to nezdůrazňujeme,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu AFP Li Pchan, výkonný ředitel zahraniční divize Haieru.

Většina přístrojů určených na zahraniční trhy byla zaměřena na nízkopříjmové skupiny zákazníků

Andrew Phillips, viceprezident pekingské pobočky poradenské společnosti Gartner, řekl pro China Daily, že dříve se čínské firmy snažily získat na rozvinutých trzích co největší podíl a cíle dosahovaly exportem zboží za co nejnižší cenu. Tuto strategii čínští producenti úplně neopustili. Vezměme si třeba mobilní telefony. Čína je jejich největším světovým producentem. V loňském roce vyvezla přes miliardu mobilních přístrojů.  

Jenže většina přístrojů určených na zahraniční trhy byla zaměřena na nízkopříjmové skupiny zákazníků. „Mnoho čínských výrobců činí vědomé rozhodnutí a vybírají cenově nejkonkurenčnější produkty na vývoz,“ cituje China Daily Phillipse s tím, že se tak děje i v případě, že společnosti mají ve svých portfoliích lepší a dražší výrobky. Ty pak paradoxně nabízejí v Číně.

Řešení? Aby se čínských výrobcům podařilo překonat vžité předsudky zahraničních zákazníků, Phillips radí, aby na export vybrali své nejspolehlivější produkty, a nikoliv ty nejlevnější jako doposud. Jejich novým sloganem by se měla stát hodnota za peníze.

Najdeme již výrobce, kteří se touto strategií řídí. Například Huawei nebo ZTE. Tyto firmy se snaží svými mobily konkurovat chytrým telefonům od Applu či Samsungu. Změnit image značky Made in China však není rozhodně krátkodobá záležitostí. „Nebude to sprint, nýbrž maraton,“ upozorňuje list China Daily.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.