Stolní počítače se dlouho potýkaly s poklesem či stagnací trhu, uživatelé houfně kupovali chytré telefony s čím dál většími displeji a obyčejné počítače v oblibě zaostávaly. Jenže nucená změna ke konzumaci obsahu i práci z domova znamená, že se loni trend obrátil. Jen ve třetím čtvrtletí, které už bylo z hlediska propadů stabilizační, se prodeje mobilních telefonů dle analytické společnosti Gartner propadly o 8,7 procenta, v první polovině roku byl propad více než 20procentní.
U počítačů byl trend opačný a ve třetím čtvrtletí 2020 získala tato kategorie dle Gartneru o 3,6 procenta více zákazníků než ve stejném období před rokem. Podle analytiků šlo o nejvyšší poptávku po PC za uplynulých pět let a někde zaznamenaly počítače největší úspěch za deset let. Počítače jsou oblíbené jako univerzální zábavní centra a růst popularity se týká jak notebooků, tak stolních PC či obdobných zařízení.
Urychlení dlouhodobého trendu
Zatímco notebooky se staly symbolem práce i vzdělávání z domova, stolní PC jsou stále častěji používané jako herní a zábavní centra. Notebook totiž dává určitou svobodu se s prací či učením „zavřít“ do libovolné místnosti nebo třeba konzultovat domácí úkoly s rodiči v obýváku, zatímco výuka probíhá v dětském pokoji. Stolní PC nebo různá PC nahrazující částečně herní konzole (typicky připojená k televizoru v obýváku) přinášejí vysoký výkon za přijatelnější peníze.
Členové domácnosti se také stále častěji baví sami u vlastních obrazovek – ať jde o displej mobilního telefonu, tabletu, notebooku či PC. Přitom televizní obrazovka zůstává oblíbeným místem, jen čím dál častěji slouží kromě sledování běžného vysílání jako další displej pro individuální domácí zábavu. Jde o dlouhodobý trend, který opatření proti šíření koronaviru v uplynulém roce urychlila. |
Tento trend zesílil se současným vzestupem společnosti AMD, která je největším konkurentem Intelu v oblasti procesorů pro osobní počítače. AMD s procesory Ryzen zaznamenalo úspěchy už v loňském roce a letošní v rámci veletrhu CES představené novinky konkurenční Intel v mnohém překonávají. Při koupi nového počítače se proto o volbě procesoru této alternativní značky vyplatí přemýšlet. Vedle výrobců počítačů těží z již rok trvající situace také výrobci obrazovek.
Tradiční sledování televize zůstává v Česku široce rozšířené a téměř roční koronavirová pandemie tomu velmi pomohla. Že lidé často uzavřeni doma bez možnosti společenského vyžití televizní vysílání sledují častěji, loni několikrát ukázaly průzkumy sledovanosti Nielsen Admosphere. Roste však i popularita dalších způsobů zábavy, jako je sledování streamovaných služeb od YouTube přes Netflix a Amazon Prime až třeba po „herní“ Twitch, a počítačových her.
Členové domácnosti se také stále častěji baví sami u vlastních obrazovek – ať jde o displej mobilního telefonu, tabletu, notebooku či PC. Přitom televizní obrazovka zůstává oblíbeným místem, jen čím dál častěji slouží kromě sledování běžného vysílání jako další displej pro individuální domácí zábavu. Jde o dlouhodobý trend, který opatření proti šíření koronaviru v uplynulém roce urychlila. A řada novinek z technologického světa, jež přišly na trh koncem loňského roku nebo se objevují počátkem roku 2021, tento fakt reflektuje.
Zcela onlinový veletrh CES
Technika i služby pro domácí zábavu se dramaticky nemění, ale evoluce počítá stále více s různými způsoby a místy využití. Domácnost proto nemusí mít jen jedno zábavní centrum, které by rozptýlení poskytovalo. Moderní televizory umožňují připojit různá zařízení, takže kromě set-top-boxu čím dál častěji spolupracují s herními konzolemi, počítači nebo s mobilními telefony či tablety. A často bezdrátově díky funkcím, jako je Apple AirPlay, Google Chromecast nebo WiDi (Wireless Display).
Univerzalita a schopnost bezdrátového propojení je pro nové televizory nutností. Jak ukázal nedávný, tentokrát zcela onlinový veletrh CES u televizorů se například trochu zastavil dramatický růst úhlopříček a rozlišení z minulých let. Výrobci v prosazování standardu 8K nebo obřích obrazovek polevili možná i proto, že se obávají, že by si tuto techniku nemohly domácnosti v aktuální situaci dopřát. Na druhou stranu se mohou soustředit na doladění důležitých funkcí.
Jak ukázal nedávný, tentokrát zcela onlinový veletrh CES u televizorů se například trochu zastavil dramatický růst úhlopříček a rozlišení z minulých let. Výrobci v prosazování standardu 8K nebo obřích obrazovek polevili možná i proto, že se obávají, že by si tuto techniku nemohly domácnosti v aktuální situaci dopřát. |
CES přinesl záplavu nových televizorů, přičemž důraz většina novinek klade především na zlepšení kvality obrazu (trendem jsou OLED a microLED obrazovky), konektivitu a chytré funkce s propojením na populární služby poskytující obsah. Jednou ze specifických technických novinek je změna u operačního systému u Googlu. Systém Android TV, který používají například televizory značek Sony, TCL nebo Philips, nahrazuje nový systém Google TV.
Ten má nové uživatelské rozhraní a přehlednější sekci s aplikacemi, přičemž instalovat jde i dřívější Android TV aplikace. Tato spíše kosmetická změna ukazuje vývoj v této oblasti. Činí se i výrobci mobilů, kteří se v uplynulých letech vezli na vlně obliby chytrých telefonů a pro které se najednou staly PC či televizory nečekanými konkurenty. Velké značky jako Apple či Samsung se zatím do experimentů příliš nepouštějí, ale třeba méně známá čínská TCL (u nás jsou oblíbené její televizory) to zkouší s několika netradičními produkty.
Firma připravila neobvyklý tablet, který postrádá podsvícení displeje. Cílem je nabídnout řešení, které méně unavuje oči při dlouhodobém čtení textu nebo sledování videa. Firma také chystá brýle, které nositeli nadále umožní sledovat okolí, ale při pohledu vpřed skrze ně se mu před zrakem zjeví virtuální obří obrazovka.
NovinkyTCL 20 5G
Samsung Galaxy S21
Binatone MaskFone
Acer Chromebook Spin 512
Dell Videoconferencing Monitor
Samsung Galaxy Buds Pro
AMD Ryzen 5000
Nvidia RTX 3060ti
LG C1 OLED TV
Atari VCS
Asus ROG Strix SCAR 17
Google Stadia
|
Rok 5G a ohebných displejůS mobilními novinkami se hned zkraje roku roztrhl pytel, na příznivější ceny si ale musíme počkat. Trh s chytrými telefony se loni sice trochu zadrhl, ale letos by si to jejich výrobci chtěli vynahradit. Proto servírují novinky už v úvodu roku, i když některé inovace přijdou až později v druhém pololetí. Těšit se můžeme i na cenově dostupné smartphony s podporou 5G nebo stále velmi drahé modely s ohebnými displeji. Leden je díky tradičnímu veletrhu CES většinou docela bohatý na mobilní novinky, ale nikoli v podání největších značek – ty si typicky své nové telefony nechávají až na pozdější termíny. Letošní rok je v tomto ohledu výjimečný, v rámci virtuálního CES představila některé nové modely smartphonů v podstatě jen čínská TCL a LG ukázalo ve videu koncept telefonu s rolovacím displejem (u firmy se spekuluje, že z trhu mobilních telefonů odejde). Zato Samsung, který většinou uvádí novinky špičkové modelové řady Galaxy S až v únoru či březnu, si tentokrát pospíšil a nové modely představil v rámci vlastní online tiskové konference už 14. ledna. Ihned odstartoval i předobjednávky a první přístroje Galaxy S21už putují k zákazníkům. Zlepšování praktičnosti Trojice nových Samsungů Galaxy S21 (S21, S21+ a S21 Ultra) nepatří k revolučním novinkám, přináší v podstatě to, co se očekávalo. Pro někoho může být překvapením ústup od displejů se zahnutím přes boční hrany u dvou menších modelů, pro Galaxy S měl v uplynulých letech tradiční zahnutý displej jen model Ultra. Samsung se u letošních modelů vydal spíše cestou zlepšování praktičnosti než některých trochu pomíjivých detailů, a byť sklízí kritiku za ústupky (jako absenci slotu na paměťové karty nebo po vzoru Applu chybějící nabíječku v balení), první zkušenosti s novinkami ukazují, že jde o velmi povedené smartphony, které oproti loňským modelům učinily solidní krok kupředu. Týká se to především nejvyššího typu z modelové řady, S21 Ultra má opět výrazně vylepšený fotoaparát a Samsung se s jeho fungováním tentokrát popral mnohem lépe než u předchůdce S20 Ultra. Letošní špičkové samsungy pak budou konkurencí pro loni představené iPhony 12, ale s jednou výjimkou. Samsung totiž nepřipravil přímého soupeře pro malý iPhone 12 mini, tady budou muset alternativu hledat zákazníci jinde. Možná uspějí u Sony, které bylo dříve tradičním výrobcem kompaktních špičkových telefonů, ale v poslední době se od této cesty odchýlilo. Firma ale zatím navzdory tradici představování novinek zkraje roku nové modely neukázala a o přípravách nového malého smartphonu se jen spekuluje. S novinkami na trh míří i řada čínských výrobců, Xiaomi zvládlo od Nového roku představit už tři nové modely, Oppo a Vivo, o jejichž vstupu na český trh se dlouho spekuluje, mají sedm novinek a značka Realme ze stejného koncernu, která už v Česku působí, stihla ukázat dva nové dostupnější modely a představí špičkový typ pro letošní rok i další novinky. Podpora 5G sítí Společným znakem řady novinek i nižší střední třídy je podpora 5G sítí, jež byla loni u smartphonů poměrně vzácná a uživatelé si za ni museli značně připlácet. Ne že by to v Česku bylo důležité, aspoň trochu zajímavé 5G pokrytí tu nebudeme mít dříve než za rok či za dva. Nicméně pro technické nadšence nebo ty, kdo si kupují smartphone na delší dobu než jen jeden rok, může být přítomnost 5G v pořízeném novém telefonu důležitá. Zatím 5G telefony prolomily cenovou hladinu osm tisíc korun (TCL 20 5G bude stát asi pod osm tisíc, Realme 7 5G vyjde na 7499, Xiaomi Redmi 9T asi na 6499 korun), ale v druhé polovině roku můžeme očekávat, že se objeví první 5G smartphony, které nebudou stát více než pět tisíc korun. Zatím jich nebude záplava, nicméně z 5G se stává cenově dostupná technologie, za niž si nebudou muset zákazníci připlácet. Za co si stále lidé připlatí, budou smartphony s ohebnými displeji. Loni bylo novinek v této oblasti jen několik, letos by měla být nabídka bohatší. Jistotou je dvojice, ale spíš trojice ohebných modelů od Samsungu a přidat by se měly i další značky. Netrpělivě se čeká, kdy do této sféry vstoupí Xiaomi, pokračovat bude Motorola a přijít by měly i novinky čínského TCL. Ten už nějakou dobu slibuje, že takový smartphone uvede, až to bude cenově dávat smysl: když cena klesne okolo 20 tisíc korun. |
Rouška jako handsfree a další vychytávkyLetošní virtuální veletrh CES byl v mnohém netradiční, ale jistotou zůstalo široké spektrum novinek. Kromě klasických kategorií mobilů či televizorů se předváděla všemožná chytrá zařízení, která ulehčují život v době pandemie. Mnohé letos představené elektronické novinky se přizpůsobují aktuálnímu pandemickému dění. Veletrh CES to ukázal naplno a některé nové produkty přinášejí funkce, jež bychom asi jinak nečekali. Například gigant Dell ukázal počítačové monitory specificky vybavené pro práci z domova včetně videokonferencí – série monitorů má nejen vestavěné reproduktory, mikrofon a vysouvací kameru, ale i speciální tlačítko na spuštění jedné z nejvyužívanějších aplikací pro videokonference, Microsoft Teams. Chytré masky Nebýt pandemie, takový produkt by asi (zatím) nevznikl. Totéž platí pro speciální chytré masky a respirátory, které uživatelům nabídnou mnohem víc než jen ochranu proti šíření virů. Mezi novinkami z CES jsme takové roušky napočítali nejméně čtyři, i když jen dvě mají podobu skutečného produktu. Cenově dostupnější je řešení MaskFone za zhruba 50 dolarů, jež přináší roušku s výměnnými filtry a sluchátka s mikrofonem, které lze přes Bluetooth propojit s mobilním telefonem. Může se to zdát jako hloupost, ale telefonní hovory s rouškou už nemusejí znít nesrozumitelně. Ovládat lze pomocí masky i hlasové asistenty od Googlu a Amazonu. To maska Airpop Active+ Halo s trojnásobnou cenou sluchátka nemá, zato slibuje perfektní filtraci a sledování kvality vzduchu i dýchání nositele přes aplikaci v mobilu. Maska pohlídá i životnost filtru – 40 hodin aktivního používání. Koncept podobné roušky ukázal ve své prezentaci i elektronický gigant LG, který ji zařadil do své bohaté modelové řady čističek vzduchu PuriCare. Maska nese název LG PuriCare Wearable Air Purifier a má dvojici filtrů, které mají zachytit 99,95 procenta virů, bakterií a alergenů. Vestavná baterie dokáže filtrovací mechanismus pohánět dvě až osm hodin. Chytrou masku ukázala i společnost Razer, známá především hráčům počítačových her. Její rouška je průhledná, má přídavné LED osvětlení a obsahuje systém na zesílení hlasu nositele, takže by mělo být opět lépe rozumět jeho řeči. Přizpůsobování pandemii Starost o zdraví uživatele se projevuje třeba i v oblasti běžné nositelné elektroniky. Více výrobců představuje v poslední době chytré hodinky a fitness náramky s funkcí sledování tepové frekvence, teď se k nim zařadila například i známá značka módních hodinek Skagen. Její Jorn Hybrid HR mají tradiční minimalistický design a zaujmou e-ink displejem s minimální spotřebou energie, díky kterému vydrží na jedno nabití dva týdny v provozu. Firmy se také snaží vypořádat s faktem, že řada činností je teď lidem zapovězena nebo se jejich provozování zkomplikovalo. Výlety do přírody jsou sice žádoucí a zahradničení za koronaviru asi nic nebrání, navzdory tomu zažívají boom technická řešení pro domácí pěstování plodin – výrobci se soustřeďují třeba na bylinky či rajčata. Firma Gardyn nabízí asi 1,5 metru vysoké pěstební rámy, ve kterých lze vypěstovat všelicos. Chytrá elektronika hlídá osvit rostlin, zalévání a předpřipravené substráty s rostlinkami zajistí adekvátní živiny. Nejde však o levnou záležitost, na domácím trhu v USA začínají ceny kousek za hranicí 20 tisíc korun za jeden. Pandemii se ale přizpůsobují například i automobilky, na jejichž prodeje má krize výrazné dopady. Stále více se dívají do budoucnosti, která je dle nich elektrická a digitální. Koncern GM v rámci své velké tiskové konference představil i novou značku BrightDrop, jež za pomoci specifických elektromobilů a vozítek obstará logistiku a s ní spojené služby. BMW a Mercedes slibují chytřejší palubní systémy, německá Sono Motors zase dostupný elektromobil (25 500 eur) se solárním dobíjením. |
Novinky míří do Česka často se zpožděnímJednu věc pandemie koronaviru ani v oblasti elektroniky nemění. Nadále platí, že český trh je vzhledem ke své velikosti i specifické jazykové bariéře pro mnohé výrobce a prodejce elektroniky nezajímavý a nedůležitý. Mnohé novinky, které se již v zahraničí začínají prodávat, nebo aspoň znají datum uvedení či cenu, se k nám proto dostanou s velkým zpožděním nebo nedorazí vůbec. Dobře na tom v tomto případě jsou především zájemci o nové chytré telefony, nadnárodní značky mají už dlouho zavedený systém distribuce a v Česku i svá zastoupení, takže se sem novinky dostávají rychle. Důkazem je spuštění prodeje nových iPhonů v závěru loňského roku nebo start prodeje Samsungů Galaxy S21, kdy čeští zákazníci nejsou oproti těm zahraničním z hlediska dostupnosti znevýhodněni. Hodně se snaží i čínské značky, což má jiné důvody – chtějí obsadit pozice, které kvůli americkému embargu ztrácí Huawei. Navíc menší čínské značky čelí doma drtivé konkurenci Huaweie, a tak se snaží prosadit i jinde. Proto i u nich často míří do Česka nové modely krátce po představení. Výjimkou je jen již několikrát zmiňované TCL, jež tradičně s uváděním novinek na český trh nespěchá. Firma nepůsobí v tahu na zákazníka stejně agilním a agresivním dojmem jako třeba Xiaomi nebo Realme. Také fanoušci menších výrobců, jako je LG, Sony či Nokia, většinou na novinky čekají. Podobně si často musejí počkat zákazníci u některých značek a typů televizorů, počítačů, monitorů i další elektroniky, a to i u velkých značek. Někdy je na vině zpožděná dostupnost novinek v Evropě (třeba ty od Aceru zamíří do Evropské unie až v březnu), jindy nemá třeba místní zastoupení zájem dovézt některé drahé modely nebo na ně kvůli malému odběru nedostane „kvótu“ od centrály. Nejkomplikovanější je dostupnost elektroniky od malých výrobců a startupů. Tyto firmy čekají na zájem nezávislých distributorů, případně nabídnou přímé dodání ze zahraničí, ale často za cenu vysokého poštovného a cla i DPH. Distributoři to sice zvládnou levněji, ale otázkou je, zda se jim dovoz vámi vysněného kousku elektroniky vyplatí. |