Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Liberalizace železnic prozatím skončila

  16:03

První veřejná zakázka na rychlíkové tratě bude nejspíš zrušena poté, co ministerstvo dopravy z tendru vyřadilo společnost Arriva. 

Historicky první tendr na rychlíkovou trať Olomouc–Krnov–Ostrava od začátku provázely problémy. Nejdříve si na něj stěžovaly České dráhy u antimonopolního úřadu, a ministerstvo dopravy (MD) tak nemohlo vyhlásit vítěze. Dráhy také zažalovaly ministerstvo, tedy svého zřizovatele, aby nezveřejňovalo výši dotací na tyto dotované trasy. Nyní MD kvůli nedostatkům vyřadilo z výběrového řízení společnost Arriva vlaky a mezi přihlášenými zůstal jen RegioJet Radima Jančury. Tendr se nejspíš bude muset zrušit,  a avizovaná liberalizace železnic tak bude muset počkat.

Společnost Arriva vlaky se sice proti vyřazení odvolá, nicméně podle neoficiálních informací má ministerstvo již jasno a očekává se, že odvolání nebude vyhověno. Podle MD společnost nesplnila podmínky nabídkového řízení tím, že nedoložila požadovaná osvědčení o vzdělání vedoucích zaměstnanců dopravce. „Přijde mi to naprosto účelové. Už dřívě jsme požadované informace doplňovali a přesto to ministerstvu nestačí,“ zlobil se ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter.

V tendru zatím zůstává poslední přihlášený, společnost RegioJet, která pozastavenou zakázku s největší pravděpodobností vyhrála. Majitel firmy Radim Jančura se také domnívá, že MD zakázku zrušilo naschvál, protože ve skutečnosti o žádnou liberalizaci železnic nestojí. „Argument o vzdělání zaměstnanců u společnosti Arriva je pouze zástupný. Arriva patří Německým drahám, což je největší železniční dopravce na světě. Je nesmysl, aby neměla dostatečně kvalifikovaný personál,“ řekl Jančura ČESKÉ POZICI.

Argument o vzdělání zaměstnanců u společnosti Arriva je pouze zástupný, ministerstvo zřejmě ve skutečnosti liberalizovat nechcePokud ministerstvo zakázku skutečně zruší, plán na liberalizaci železnic se s největší pravděpodobností minimálně o rok odloží. Zakázka by se totiž musela připravit a vypsat znovu, se všemi zákonem stanovenými lhůtami. Harmonogram, který počítal s postupnou liberalizací celkem 16 tratí do roku 2028, bude muset být přepracován. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že bez ohledu na výsledky prvního nabídkového řízení bude liberalizace dálkové železniční dopravy pokračovat dál a spekuce o účelovosti odmítá.

„Pro ministra dopravy Zbyňka Stanjuru je nadále liberalizace na železnici prioritou. Bude v tomto smyslu naplňovat zadání vlády a pokračovat v otevírání trhu dálkové železniční dopravy. Úkolem jeho úřadu bude nyní diskutovat se zúčastněnými partnery o případných úpravách časového plánu otevírání trhu. Ty v následujících měsících předloží vládě ke schválení,“ píše se v oficiálním prohlášení resortu.

Vydělat mohou České dráhy

České dráhy se tendru na provozování trasy Olomouc–Ostrava chtěly také zúčastnit. Jenže se jim nepodařilo v čase určeném ministerstvem na přípravu nabídek zajistit dodavatele vlaků. ČD se oproti soukromým dopravcům cítily znevýhodněny, protože se – na rozdíl od nich – musely řídit při vypisování tendrů na vlaky zákonem o veřejných zakázkách.

To byl také jeden z důvodů, proč ČD opakovaně podávaly proti podmínkám zakázky podnět k antimonopolnímu úřadu. Ten však rozhodl v jejich neprospěch. Do případného dalšího výběrového řízení se nyní budou moci dráhy přihlásit.

Podobným sporům mezi státním dopravcem, soukromníky a ministerstvem má zabránit právě připravovaný regulační úřad, který by měl nastavit rovné podmínky pro všechny účastníky řízení. ČESKÁ POZICE již dříve napsala, že tuto roli pravděpodobně převezme Energetický regulační úřad.  

Autor: