Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Lháři v potravinářském průmyslu odhaleni

  14:24

Německou spotřebitelskou organizaci Foodwatch letos nejvíc šokovaly dětské instantní čaje, jež jsou běžně dostupné i v Česku.

Lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty. V Německu se Usainům Boltům potravinářského průmyslu již tradičně do cesty postavila spotřebitelská organizace Foodwatch. Tento týden zveřejnila svůj každoroční žebříček největších marketingových lží. Zvítězily dětské instantní čaje společnosti Hipp, jež jsou běžně dostupné i v České republice.

Na jejich etiketě je napsané: „Nápoj v prášku je osvěžující aromatický nápoj ovocné chuti, díky které je oblíbený u kojenců, malých dětí i dětí školního věku. Je doslazen a obohacen o vitamin C. Slouží k uhašení žízně.“ Problém je v tom, že 200 mililitrů takto připraveného nápoje obsahuje 7,6 gramu cukru – 2,5 kostky. Takový nápoj by malé děti v podstatě vůbec neměly pít.

Instantní čaje tvrdě kritizují zubaři, protože zejména při používání láhve s dudlíkem mohou poškodit zuby. Na to výrobce dokonce sám upozorňuje na etiketě: „Tento nápoj obsahuje sacharidy, které při častém používání láhve s dudlíkem mohou způsobit poškození zubů (vznik zubního kazu).“

V Německu původně Hipp doporučoval instantní čaje pro děti od osmi měsíců, nakonec ale byl donucen doporučení změnit na jeden rok. Společnost tím chce dle vlastních slov zabránit „dramatickému poškození zubů“. Chrup německých dětí si určitě odpočine. Na zubech českých dětí však společnosti Hipp zřejmě příliš nezáleží. U nás totiž čaj doporučuje již od čtyř měsíců!

Dle německého ministerstva zdravotnictví by malé děti měly hasit především vodou, protože instantní čaje společnosti Hipp prý spíše připomínají cukrovinky. Proto již během května odstartovala organizace Foodwatch protestní petici, kterou podepsalo víc než deset tisíc nespokojených spotřebitelů. Následně společnost Hipp ohlásila, že do konce roku 2012 nahradí aktuální nabídku neslazenými produkty.

Letošní volby o největšího lháře potravinářského průmyslu se zúčastnilo víc než 130 tisíc lidí. Mezi favority na první místo se objevil také margarín Becel pro.activ, který společnost Unilever v Česku prodává pod názvem Flora pro.activ. Mezi vítěze minulých ročníků patřil mimo jiné i nápoj Actimel od Danone anebo Kinder mléčný řez společnosti Ferrero.