Letiště Václava Havla chce investovat do rozvoje více než 56 miliard

Česká vláda chce udělat z pražského letiště jedno z nejlepších na světě. Proto ministerstvo financí jako vlastník Letiště Václava Havla schválilo první z řady investic, jež by měly zvednout jeho kapacitu. Za 16 miliard bude rozšířen druhý terminál. Další projekty včetně nové přistávací dráhy se budou schvalovat až podle vývoje trhu.

Roman Šitner 25.11.2019
Letiště Václava Havla. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letiště Václava Havla. | foto:  František Vlček, MAFRA
Letiště Václava Havla.

Na pražském letišti vznikají stále častěji dlouhé fronty. Letové dráhy i terminály už jsou za hranou své kapacity. Aby se to změnilo, chce Letiště Václava Havla investovat více než 56 miliard korun. Ty by měly zvednout kapacitu ze současných zhruba 17 milionů cestujících ročně na 30 milionů. Tolik se jich očekává v roce 2035. Ministerstvo financí jako vlastník letiště ve středu 13 listopadu schválilo první z řady investic. Za 16 miliard se rozšíří druhý terminál. Další projekty včetně nové přistávací dráhy se budou schvalovat až podle vývoje trhu.

Premiér Andrej Babiš (ANO) přislíbil, že v době rozšíření letiště bude v provozu i železnice do centra, která má přijít na 44 miliard korun. V plánu je rok 2028. Česká vláda chce udělat z pražského letiště jedno z nejlepších na světě. „Chceme, aby jelo v čele pelotonu, ne jen pasivně reagovalo na trendy v okolních zemích,“ popisovala rozhodnutí na tiskové konferenci ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Třicet milionů cestujících ročně

Šéf letiště Václav Řehoř vládu ke schválení projektu přesvědčil i tím, že všechna srovnatelná letiště v regionu střední Evropy výrazně investují do rozvoje. Ve Vídni, Budapešti a Mnichově se rozšiřují. V Berlíně a Varšavě budou letiště nová. Další linky především z Asie či Ameriky získává ten, kdo nabídne nejlepší podmínky. Řada turistů země střední Evropy totiž objíždí vlakem či autobusem, a použije jen jedno letiště v regionu. Vzhledem k tomu, že rozvoj pražského letiště vyjde na desítky miliard, byl rozdělen na etapy, které se mohou uskutečnit postupně, a každou další lze odložit.

Výhledově by měla kapacita vzrůst na 30 milionů cestujících ročně. Nyní má teoretickou kapacitu 15,5 milionu, po probíhajících úpravách 17 milionů. Navzdory tomu letištěm letos projde téměř 18 milionů lidí. Za hranou jsou i současné možnosti autobusové dopravy z letiště.

Schillerová proto schválila pouze prvních 16 miliard korun na rozšíření kapacity terminálů. Vše by si letiště mělo platit ze svých zdrojů, ročně vydělá zhruba pět miliard. Pro státní rozpočet to proto žádné výdaje neznamená. Zatím neschválená výstavba nové přistávací dráhy by ale podle plánu měla probíhat souběžně se schváleným rozšířením terminálu, tedy v letech 2025 až 2028. „Pro novou dráhu už máme 90 procent pozemků a čekáme na územní rozhodnutí,“ popisuje situaci Řehoř. Stavba se ale uskuteční, jen pokud budou výhledy letecké dopravy nadále pozitivní.

Další rozšiřování terminálů se očekává až po roce 2029. Výhledově by měla kapacita vzrůst na 30 milionů cestujících ročně. Nyní má teoretickou kapacitu 15,5 milionu, po probíhajících úpravách 17 milionů. Navzdory tomu letištěm letos projde téměř 18 milionů lidí. Za hranou jsou i současné možnosti autobusové dopravy z letiště. Premiér Andrej Babiš dal šéfovi Správy železniční dopravní cesty Jiřímu Svobodovi za úkol, aby se nestalo, že se letiště rozšíří a několik desetiletí slibované vlakové spojení s centrem města stále nebude.

Turisté jako základ byznysu

V projektu, který by podle Babiše měl přijít na 44 miliard korun, ale stále nejsou dořešené tunely Prahou 6. Jiří Svoboda uvedl, že v roce 2028 sice „nebude hotovo, ale bude zprovozněno“. Je proto možné, že vlaky – pokud vyjedou – budou jezdit jen v omezeném režimu. Narychlo se proto vymýšlí dočasná řešení, než bude zprovozněna železnice. V uplynulých měsících se uvažovalo o výstavbě trolejbusové trati za miliardu korun. Občas se objeví i plány na tramvaj či prodloužení linky metra. Skutečnost, že letištěm prochází více lidí, než by mělo, snižuje celkový komfort cestujících.

Základ byznysu pražského letiště dělají turisté, především ti, kteří míří do centra Prahy a dalších zajímavých míst střední Evropy. Právě kvůli nim proto letecké společnosti zavádějí nové linky. Ty pak mohou používat i čeští turisté v opačném směru nebo obchodní cestující. Pro rozvoj firmy je proto důležitá propagace Česka v zahraničí.

Autobusy jsou plné, bezpečnostní kontrola trvá delší dobu a na pasovém oddělení se stále častěji tvoří dlouhé fronty. V nejatraktivnějších časech už není ani prostor pro další letadla. Obtížně se proto lákají nové aerolinie. Základ byznysu pražského letiště dělají turisté, především ti, kteří míří do centra Prahy a dalších zajímavých míst střední Evropy. Právě kvůli nim proto letecké společnosti zavádějí nové linky. Ty pak mohou používat i čeští turisté v opačném směru nebo obchodní cestující. Pro rozvoj firmy je proto důležitá propagace Česka v zahraničí.

Na tiskové konferenci zazněl dotaz, zda vláda zvážila nevýhody rostoucího turistického ruchu. Řada metropolí se snaží počty návštěvníku redukovat. Podle odpovědi premiéra Babiše a ministryně Schillerové se ale vláda touto otázkou nezabývala. Rozvoj letiště podporují zejména proto, že by každý další milion nových cestujících měl vytvořit tři tisíce nových pracovních míst, což pomůže růstu české ekonomiky.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.