Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Letadla budou muset více hledět na spotřebu

Evropa

  10:34

Od příštího roku budou muset být na lety po Evropě i z Evropy a zpět vypisovány emisní povolenky. Do roku 2020 budou převážně zdarma.

Ani dopravní letadla se nevyhnou trendu zmenšovat spotřebu pohonných hmot a hledat vhodná bioplaiva. foto: © Christine NegroniČeská pozice

Za poslední desetiletí se emise z letecké dopravy téměř zdvojnásobily. Odhaduje se, že stroj, který letí z Bruselu do New Yorku a zpět, vyprodukuje přibližně 800 kilogramů oxidu uhličitého na jednoho cestujícího. Z letecké dopravy pochází zhruba deset procent všech emisí skleníkových plynů, na něž se vztahuje evropský systém sledování těchto zplodin. Během roku 2010 monitorovaly letecké společnosti nalétané vzdálenosti, počet přepravených cestujících i objem přepraveného zboží. Na základě těchto údajů podalo více než 900 leteckých společností žádost o přidělení bezplatných povolenek. Jsou mezi nimi všechny letecké firmy, které provozují pravidelné lety z Evropy a zpět.

V dubnu 2013 budou muset letecké společnosti poprvé předložit povolenky na emise pocházející z letů do Evropské unie a nazpět, které se uskutečnily během roku 2012. Podobně jako průmyslová zařízení obdrží letecké společnosti většinu povolenek zdarma.

Začlenění letecké dopravy do evropského systému sledování emisí by nemělo mít významný vliv na ceny letenek. Za předpokladu, že by hodnota bezplatných povolenek nebyla přenesena na cestující, a s ohledem na současné ceny uhlíku by se skutečné náklady na letenku pro transatlantický let zvýšily o méně než dvě eura. Cestující by nepochybně unesli i to, pokud by se letecké společnosti zhlédly v praktikách společnosti ČEZ a účtovaly – navzdory přidělování povolenek zdarma – jejich tržní cenu. V takovém případě by letenka mohla zdražit přibližně o 12 eur (300 Kč).

Modernizuj letadla nebo dokupuj povolenky

Klíčem pro přidělování bezplatných povolenek na emise skleníkových plynů pro více než 900 provozovatelů letadel budou takzvané referenční hodnoty, které právě zveřejnila Evropská komise. S jejich pomocí si letecké společnosti spočítají přesný počet povolenek, které každoročně obdrží do roku 2020 zdarma.

Zaváděcí referenční hodnota pro rok 2012 byla stanovena 0,6797 povolenky na tisíc takzvaných tunokilometrů, na další léta do konce roku 2020 je hodnota trochu nižší – 0,6422 povolenky na tunokilometr. V roce 2012 bude provozovatelům letadel přiděleno zdarma 85 procent povolenek, v období od 2013 do 2020 „jen“ 82 procent povolenek. Zbývajících 15 procent povolenek v každém období bude vydraženo a tři procenta budou v letech 2013–2020 vyčleněna do zvláštní rezervy pro nové účastníky trhu a rychle rostoucí letecké společnosti.

I bezplatně přidělované povolenky mají velikou hodnotu. Při současných tržních cenách by během příštích deseti let představovaly více než 20 miliard eur.

Evropská komisařka pro oblast klimatické změny Connie Hedegaardová to komentovala: „S těmito potenciálními příjmy by letecké společnosti mohly investovat do modernizace svého letového parku, zlepšení účinnosti pohonných hmot a používání nefosilních leteckých paliv. Ačkoli by EU upřednostňovala opatření na celosvětové úrovni, nemůžeme obhájit skutečnost, že odvětví letectví není schopno dosáhnout dohody na mezinárodní úrovni. Z tohoto důvodu se EU v roce 2008 rozhodla být v této záležitosti o krok kupředu,“ řekla Hedegaardová.

Bezplatné povolenky budou každému provozovateli letadla formálně přidělovat členské státy, které vynásobí referenční hodnotu údajem o tunokilometrech každého provozovatele letadla z roku 2010. Členské státy mají povinnost určit jednotlivé příděly do tří měsíců od zveřejnění rozhodnutí o referenčních hodnotách.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...