Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Krotitel dluhů Tomáš Prouza chce být ředitelem Národního divadla

  5:04

Mám ze státní i soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem vše potřebné v ND zvládnul, věří si Prouza.

Pokud se podaří dotáhnout transformaci Národního divadla do konce, bude to znamenat pro všechny kvalitní zaměstnance zlepšení jejich postavení, říká kandidát na ředitele ND Tomáš Prouza. foto: © ČTK, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Aktualizováno. Několikaměsíční zákulisní spekulace o tom, že o místo šéfa Národního divadla usiluje finančník Tomáš Prouza, se stala reálnou informací. ČESKÉ POZICI svůj seriózní zájem o exponovaný post v exkluzivním rozhovoru potvrdil sám Prouza, bývalý náměstek sociálnědemokratického ministra financí Bohuslava Sobotky, krotitel dluhů v pořadu České televize a donedávna i spolumajitel a člen vedení finančně-poradenské společnosti Partners.

„Po odchodu z Partners na podzim minulého roku jsem přemýšlel nad tím, že řízení ND by mohlo být přesně tou výzvou, která by mne zajímala,“ poodhaluje Prouza svou motivaci k řízení „Zlaté kapličky“. Seznam uchazečů o funkci ředitele Národního divadla bude znám nejdříve 12. dubna, kdy je konečný termín k podání přihlášek. A zatím je jasné pouze jméno jediného konkurenta Tomáše Prouzy, kterým je současný šéf ND Ondřej Černý.

Pokud by Prouza ve výběrovém řízení vyhlášeném ministerstvem kultury uspěl, což je podle zdrojů ČESKÉ POZICE docela dobře možné, stanul by v čele velké kulturní instituce – po Vladimíru Röselovi v Národní galerii – další finančník a manažer. Že by se rodil nový trend?

„Kdyby to byl trend, tak by to bylo myslím jen dobře – podle mě české kultuře nechybějí umělci, ale manažeři, kteří se dokážou starat o peníze, hladký chod organizace a motivaci lidí,“ souhlasí Prouza.

ČESKÁ POZICE: Jak se vlastně zrodil – možná pro někoho překvapivý – nápad přihlásit se do soutěže o ředitele Národního divadla?

PROUZA: Pečlivě jsem sledoval proces transformace ND a Státní opery praha (SOP) a dlouhodobě mě překvapovalo, jak manažersky nezvládnutý celý proces je. Přitom základní myšlenka – investujme do umělců a ne do zbytečných manažerů a vytvořme skutečně první národní scénu – by měla dávat smysl všem, kteří mají zájem provozovat umění na evropské a nikoliv lokální úrovni.

Součástí transformačního programu byla i informace o plánovaném vypsání výběrového řízení na ředitele, a proto jsem po odchodu z Partners na podzim minulého roku přemýšlel nad tím, že řízení ND by mohlo být přesně tou výzvou, která by mne zajímala. Jednak se domnívám, že mám ze státní i ze soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem potřebné změny v ND zvládnul, a jednak si myslím, že je nejvyšší čas dát do pořádku to, že umělci Národního divadla a Státní opery nemají dostatečně kvalitní zajištění financí, marketingu, prodeje a působení v zahraničí a že řada z nich již rezignovala na budoucnost. Navíc řízení takové instituce, jakou je Národní divadlo, potřebuje mix zkušeností ze státní i soukromé sféry.

ČESKÁ POZICE: Domníváte se, že pouhá ekonomická erudice, manažerské zkušenosti ze soukromé i státní sféry jsou dostatečným předpokladem pro kompetentní řízení Národního divadla?

PROUZA: Myslím si, že mám dostatek zkušeností v tom, jak vybudovat dobře fungující tým a jak jej řídit. Navíc ND disponuje spoustou kvalitních manažerů, na kterých se dá stavět, jen je potřeba tým doplnit a posílit. A uvědomit si, že Národní divadlo existuje proto, aby poskytlo kvalitním umělcům co nejlepší zázemí a prostor pro to, aby dokázali svými výkony zaujmout dostatek diváků.

„Za poslední čtyři měsíce jsem absolvoval řadu schůzek s lidmi, kteří provoz divadel velmi dobře znají a kteří mě dokázali zasvětit do všeho podstatného, co bych měl vědět.“

Národní divadlo je svou podstatou velký „výrobní“ podnik, který potřebuje především kvalitního manažera v čele. Na něm pak bude, aby si dokázal vytvořit dobře fungující a výkonný tým manažerů s dostatečnou pravomocí a přesně definovanou odpovědností, nikoliv se jen obklopit nečitelnou skupinou poradců bez jasné organizační struktury. A pokud jsem se něco na ministerstvu financí i v Partners naučil, tak je to právě potřeba jasně definovaného systému řízení, jasných pravomocí – a také jasné odpovědnosti za výsledky.

ČESKÁ POZICE: Jak se hodláte vypořádat s nepříliš velkou znalostí provozních mechanismů třísouborového repertoárového provozu Národního divadla?

PROUZA: Za poslední čtyři měsíce jsem absolvoval řadu schůzek s lidmi, kteří provoz divadel velmi dobře znají a kteří mě dokázali zasvětit do všeho podstatného, co bych měl vědět. Navíc v ND mají kvalitní manažery, na nichž se dá z provozního pohledu velmi dobře stavět. To, co ND naopak z provozního pohledu potřebuje, je lepší informační, plánovací a účetní systém, který řízení zjednoduší a zefektivní.

ČESKÁ POZICE:  Jaké budou vaše priority ve funkci ředitele ND, samozřejmě pokud se jím stanete?

PROUZA: Mé priority jsou definovány v projektu, který budu předkládat v rámci výběrového řízení. Domnívám se, že nejprve by se s mými návrhy měla seznámit výběrová komise, případně by mělo jednotlivé koncepce zveřejnit ministerstvo kultury. Základem mé koncepce je především větší otevření ND veřejnosti a vyřešení věcí, které vnímám jako nedostatky v tom, jak ND podporuje své umělce.

ČESKÁ POZICE: Fúze Národního divadla a Státní opery Praha je neobyčejně citlivá záležitost. Budete se snažit průběh tohoto transformačního procesu nějak revidovat?

PROUZA: Domnívám se, že velká část současných problémů s transformací je dána především špatnou komunikací. Určitě bude ještě potřeba spoustu věcí doladit, ale pokud se podaří dotáhnout transformaci do konce (i když to bude vyžadovat ještě spoustu práce), bude to znamenat pro všechny kvalitní zaměstnance zlepšení jejich postavení.

ČESKÁ POZICE: Jste rovněž předsedou správní rady Pražské komorní filharmonie (PKF). Budete prosazovat její vstup do Stavovského divadla? Prý takové návrhy existují.

„Řeči o vstupu Pražské komorní filharmonie do Stavovského divadla nebo o tom, že by měla nahradit jeden z orchestrů ND, jsou jen nesmysly.“PROUZA: Na post předsedy správní rady PKF jsem rezignoval 6. února 2012. Vstup PKF do Stavovského divadla je nesmyslná fáma, kterou šíří ti, kteří chtějí kvůli svým osobním cílům znervózňovat členy orchestrů a vytvářet negativní náladu, protože jim transformace udělala čáru přes rozpočet. Proto znovu opakuji – řeči o vstupu PKF do Stavovského divadla nebo o tom, že by měla nahradit jeden z orchestrů ND, jsou jen nesmysly. Naopak, oba orchestry působící v rámci Národního divadla je potřeba posílit a dát jim výraznější tvář než měly doposud, včetně vlastní koncertní řady. 

ČESKÁ POZICE: Jak se v čele instituce vyrovnáte s faktem, že dramaturgický plán souborů ND je naplánován až do konce sezony 2014/15?

PROUZA: Bude na nových uměleckých šéfech jednotlivých souborů, aby s dramaturgií pracovali. I když samozřejmě budou navazovat na existující dramaturgii, bezpochyby provedou určité úpravy. Ale z diskusí s mými kandidáty na umělecké šéfy plyne, že půjde o evoluční změny, nikoliv o revoluci. Navíc pokud se podaří dotáhnout transformaci do konce, bude více prostředků na zaplacení kvalitních umělců a posílení dramaturgie, což ocení jak diváci, tak i umělci v Národním divadle.

Tomáš Prouza (38)

  • 2000-2004 – Zakladatel, spolumajitel a ředitel serveru Peníze.cz.
  • 2004-2007 – Náměstek ministra financí pro finanční služby, EU, mezinárodní vztahy a fiskální politiku, první český „pan Euro“.
  • 2007-2011 – Zakladatel, spolumajitel a člen představenstva finančně-poradenské společnosti Partners.
  • Od 2007 – Konzultant Světové banky pro oblast finančních služeb, ochrany spotřebitele a finančního vzdělávání.

Aktualizace: K výběrovému řízení na ředitele Národního divadla se v dopise adresovaném ministryni kultury Aleně Hanákové jménem Rady Národního divadla vyjádřil její předseda, profesor Václav Cejpek (text přikládáme ve formátu PDF).

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!