Kritika Bruselu rozhýbala Nečase k plánu na přesun miliard z EU. Vyjde mu?

Evropa

9:44

Český premiér si od eurokomisaře pro regionální politiku Johannese Hahna vyslechl výtky za špatnou kontrolu eurodotací.

Neutěšený stav čerpání evropských dotací a kritika Evropské komise (EK) přinutily premiéra Petra Nečase, aby začal zjednávat nápravu. V úterý si telefonoval s eurokomisařem pro regionální politiku Johannesem Hahnem, který má ve druhé polovině března navštívit Prahu. A podle informací ČESKÉ POZICE se Hahn chystá tvrdě kritizovat české ministry i systém kontrol evropských projektů.

„Momentálně se ukazuje, že nejslabší místo spatřuje Evropská komise a Evropský účetní dvůr v systému auditů, které jsou řízeny ministerstvem financí. To je v současné době nejkritičtější bod, který budeme muset v dialogu s EK vyřešit,“ prohlásil ve čtvrtek Nečas, který zároveň představil plán, jak se chce se problémem vypořádat. Jedním z jeho bodů je vypracování harmonogramu odstraňování námitek Bruselu vládou, druhým pak přesun unijních miliard mezi jednotlivými resorty.

Podle informací ČESKÉ POZICE však bude tento přesun dosti problematický, a to minimálně ze dvou důvodů. Jednak o Nečasových plánech některá ministerstva vůbec nevědí, a co je důležitější – šance, že na české plány kývnou bruselští úředníci, jsou minimální.

MPSV: Je to nesmysl

Podle premiéra by se mělo Česko pokusit přesunout z kritizovaného operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost (OP VK) dvacet miliard korun, spravovaných ministrem školství Josefem Dobešem (Věci veřejné), a dvanáct miliard z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (OP LZZ), na nějž dohlíží ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09). Tyto peníze by měly být převedeny na dopravu, podporu podnikání a inovací a životní prostředí.

Čtvrteční vystoupení premiéra však překvapilo úředníky ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV). „Nikdo o tom tady nevěděl. Je to nesmysl. Nenapadá mě případ, že by se u nás v minulosti přesouvaly peníze mezi operačními programy z různých strukturálních fondů EU,“ řekl ČESKÉ POZICI vysoce postavený úředník MPSV, který si nepřál být jmenován.

Narážel tím na fakt, že například OP LZZ je financován z Evropského sociálního fondu, zatímco doprava čerpá peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj a z Fondu soudržnosti. Pokud by se tedy prostředky z OP LZZ převáděly do operačního programu Doprava, musela by transakci mezi strukturálními fondy EU posvětit Evropská komise. A to nebude vzhledem k celkově špatné pověsti Česka jednoduché.

„Přesuny peněz mezi operačními programy jsou dost složité a zabere to osm měsíců. Přesuny mezi strukturálními fondy by trvaly rok a půl. Pokud se do toho vláda pustí, může se čerpání ještě více zbrzdit,“ dodal nejmenovaný úředník MPSV.

Jiný vládní expert na fondy, který chtěl zůstat v anonymitě, ČESKÉ POZICI řekl, že teoreticky podobné přesuny možné jsou, prováděly se například v Řecku postiženém krizí. Existuje však podle něj asi jen 30procentní šance, že by se to Čechům podařilo s EK vyjednat. Složitostí zvažované transakce si je patrně vědom i Nečas, jenž na čtvrteční tiskové konferenci řekl: „Neočekáváme, že to bude jednoduché vyjednávání, neočekáváme, že nám bude hned kývnuto.“

Kalousek: EK systém kontrol posvětila

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) kritiku Bruselu na adresu špatně nastaveného systému kontrol evropských dotací odmítl. „Ministerstvo financí má na starosti metodiku kontrol. Vlastní kontroly však provádějí správci operačních programů. A takto to EK také v minulosti certifikovala. Nyní má výhrady a chce měnit pravidla během hry. Požaduje, aby audit provádělo centralizovaně ministerstvo financí,“ řekl ČESKÉ POZICI Kalousek.

K otázce přesunů peněz mezi operačními programy Kalousek uvedl, že o této záležitosti jednala vlád v rámci porady ekonomických ministrů. „Snažíme se o prorůstové ekonomické impulzy a realokaci prostředků mezi jednotlivými operačními programy směrem k prioritám. Jestli to bude podle toho, co ve čtvrtek říkal pan premiér, to nevím. Jsem v zahraničí. Podrobnosti plánu jsem neslyšel,“ dodal Kalousek. Přesuny od takzvaných měkkých projektů (například školení a rekvalifikace) k tvrdým (stavby dálnic), které podle něj nabízejí větší prorůstové impulsy, podporuje.