Lidovky.cz

Koronakrize: Stát zvažuje finanční kompenzaci pro zájezdové dopravce

Kolem 50 zájezdových autobusů vyrazilo 12. května 2020 ráno na protestní jízdu Prahou. Dopravci tím upozorňují na kritickou situaci v oboru, skončit může až čtvrtina firem. foto: ČTK

Devíti z deseti zájezdových dopravců spadly zakázky kvůli opatřením proti pandemii na méně než desetinu, téměř polovině došly všechny peníze. Nepravidelná přeprava pro školy, důchodce, cestovky a další zájemce je v krizi a bez zakázek. Stát by postiženým firmám, jichž mohou být až dva tisíce, mohl poskytnout kompenzaci, „sedačkovné“.
  10:54

Řádově stamiliony korun by mohl stát rozdělit jako kompenzaci koronavirových ztrát zájezdovým dopravcům. Uvedl to šéf resortů dopravy a průmyslu Karel Havlíček. Zájezdová přeprava pro školy, důchodce i cestovky trpí stále téměř stoprocentním výpadkem tržeb. Stovkám firem, které na rozdíl od nákladní, ale i pravidelné linkové nebo městské autobusové dopravy nadále marně shánějí zakázky, by stát mohl přispět kompenzací dle počtu v autobusech provozovaných sedadel a stáří (emisní třídy) vozu.

Jednání o konkrétní podobě pomoci a potřebné částce ale teprve začínají – mezi ministerstvy dopravy a sdružením autodopravců Česmad Bohemia. „Myslím, že v řádu stamilionů bych to byl schopen dát dohromady. Samozřejmě vše musím ještě projednat s ministerstvem financí,“ řekl Havlíček. Všem dopravcům se stát chystá přilepšit ke konci roku snížením daně z nafty. Takzvané sedačkovné, určené speciálně pro zájezdové autobusy, by prý mohly firmy čerpat v listopadu.

Jednání s Česmadem Bohemia

Devíti z deseti zájezdových dopravců spadly zakázky vlivem opatření proti pandemii na méně než desetinu, téměř polovině už došly všechny peníze. Nepravidelná přeprava pro školy, důchodce, cestovky a další zájemce je stále v krizi a bez zakázek. Stát by nyní postiženým firmám, kterých mohou být až dva tisíce, mohl poskytnout cílenou kompenzaci, „sedačkovné“. I když s velkým zpožděním proti jiným oborům.

Firmám by stát mohl pomoci příspěvkem na přepočítané počty provozovaných sedaček a také v závislosti na stáří autobusů – podle emisní normy euro. O podrobnostech šéf resortů dopravy a průmyslu Karel Havlíček jedná se sdružením autodopravců Česmad Bohemia a pak se chystá i na ministerstvo financí.

„Naše autobusy stojí již od 6. března. Tři z nich máme v depozitu, jeden velký a jeden malý jsme nechali celou dobu na značkách, první jízdu jsme měli až 22. června. Ale od té doby jsme jeli jen třikrát. To nestačí na zaplacení pojištění ani na plat řidiče,“ popisuje vážnost situace například Alojz Adámek, majitel Autodopravy Adámek z jihomoravské obce Šumice. Záchranné programy jako úvěry Covid nebo dotace na mzdy Antivirus mohl ze zájezdových dopravců využít jen málokterý.

Na hrozící kolaps upozorňuje už měsíce iniciativa s názvem Za autobusy, do které se aktuálně zapojuje skoro 400 autobusových dopravců. Na jejich snahu o záchranu podnikání prý nyní stát zareaguje. Místopředseda vlády a šéf resortů dopravy a průmyslu Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že zájezdovým dopravcům by mohl stát rozdělit přímou peněžitou pomoc v řádu stamilionů korun. „Jde zejména o malé rodinné firmy, které jsou v existenčních problémech. Zahraniční zájezdy, školní výlety a podobně jsou navíc kvůli covidu v ohrožení i v dalších měsících,“ uvedl Havlíček na Twitteru.

Těmto firmám by stát mohl pomoci příspěvkem na přepočítané počty provozovaných sedaček a také v závislosti na stáří autobusů – podle emisní normy euro. O podrobnostech nyní Havlíček jedná se sdružením autodopravců Česmad Bohemia a pak se chystá i na ministerstvo financí. „Nepravidelná autobusová doprava utrpěla při koronakrizi větší ránu než ta nákladní nebo linková. Pomoc je třeba najít co nejdříve, hrozba kolapsu pokračuje,“ uvedl generální tajemník Česmadu Bohemia Vojtěch Hromíř.

Bez výhod

Zájezdová doprava postrádala ještě před koronakrizí řadu výhod, které stát poskytuje té nákladní, ale také linkové přepravě osob nebo v rámci MHD ve městech a obcích. Zájezdové autobusy platí státu daň podle vyšší sazby DPH, nemají úlevu od placení silniční daně, stát jim – na rozdíl od vlaků a linkových a městských autobusů – neproplácí slevu za studenty a důchodce. Podle červnového průzkumu iniciativy Za autobusy mezi 128 dopravci přišlo devět z deseti firem o 90 a více procent jízd, 86,7 procenta z nich předpokládá ukončení podnikání do konce roku a čtyři z deseti jsou už dnes bez jakýchkoliv příjmů.

Zájezdová doprava postrádala ještě před koronakrizí řadu výhod, které stát poskytuje té nákladní, ale také linkové přepravě osob nebo v rámci MHD ve městech a obcích. Zájezdové autobusy platí státu daň podle vyšší sazby DPH, nemají úlevu od placení silniční daně, stát jim – na rozdíl od vlaků a linkových a městských autobusů – neproplácí slevu za studenty a důchodce.

Jiří Vlasák ze společnosti Pragotour a zakladatel iniciativy Za autobusy připomíná, že vláda je schopna přispět čtyřmi tisíci korun na lázeňské pobyty, kempům a hotelům stem až 330 korunami za jeden pokoj a noc v době nouzového stavu, snížit DPH na deset procent na ubytování, stravování nebo provoz vleků, ale na zájezdové autobusy zapomněla. Vlasákova firma zajišťovala dopravu pro více než 200 škol, domovy důchodců, cestovní kanceláře a pro státní a další instituce.

„Do půlky března 2020 jsme provozovali 14 velkých autobusů, osm minibusů a pět mikrobusů. Ve firmě pracovalo 24 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr. Nyní ve firmě pracují čtyři lidé na zkrácený úvazek. Většina autobusů v autoparku je dočasně odhlášena z provozu,“ líčí Vlasák. Finanční příspěvek počítaný na jedno sedadlo a den, podobně jako když stát kompenzuje ušlé tržby hotelů částkou za pokoj a každý den uzavřeného provozu, by byl podle Vlasáka jednou z důležitých forem pomoci zájezdové dopravě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.