Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kontroloři NKÚ kauzu ProMoPro rozplést nemohou

Evropa

  8:03

Pustí-li se NKÚ do kontroly hospodaření úřadu vlády během předsednictví EU, jeho možnosti budou značně omezené.

Nejvyšší kontrolní úřad. Ilustrační foto. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Kolegium Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bude v pondělí projednávat čtyři návrhy na provedení auditu, které úřad dostal od sněmovních výborů. Rozhodovat se bude mimo jiné o kontrole hospodaření na úřadu vlády. NKÚ by se dle petičního výboru měl soustředit hlavně na výdaje související s českým předsednictvím Evropské unii. Půlroční předsednictví v první polovině roku 2009 vyšlo na 2,13 miliardy, rok předtím spolkla příprava miliardu korun a v roce 2007 se utratilo 287 milionů.

Zda kolegium do svého plánu kontrol úřad vlády zařadí, nelze předjímat. Jasné ale je, že působnost kontrolorů je v porovnání s finančním analytickým odborem ministerstva financí značně omezená. I kdyby kolegium audit odsouhlasilo, NKÚ má pravomoci sledovat pohyb peněz, které vyplácel úřad vlády, nikoliv ale jejich další přelévání. Nemůže proto sledovat, kam odcházely prostředky ze společnosti ProMoPro, která v době českého předsednictví inkasovala od úřadu vlády téměř 551 milionů korun včetně DPH. Na nesrovnalosti v kauze ProMoPro upozornil právě Kalouskův finanční analytický odbor.

Oprávněná je také obava, zda NKÚ, v případě, že bude úřad vlády prověřovat, bude umět posoudit, zda došlo v průběhu předsednictví k nějakému pochybení. „Kontroloři se vždy snaží nalézt kritéria, podle kterých se při auditech řídí,“ vysvětluje viceprezident NKÚ Miloslav Kala. Při kontrole výstavby dálnic pracují auditoři například s údajem, kolik stojí v průměru kilometr vozovky. „Při kontrole hospodaření úřadu vlády ale takové kritérium není k dispozici,“ tvrdí viceprezident Kala. „Neumíme stanovit, kolik mělo stát ozvučení nebo zda je faktura za pohotovost během akce přemrštěná,“ dodává.

Co lze kontrolovat

NKÚ může vykonávat tři druhy kontrol. První z nich posuzuje legalitu; úřad ověřuje, zda konání subjektu odpovídá zákonu. Druhým typem je finanční audit. Při něm se NKÚ řídí mezinárodními standardy, které perfektně mapují nejrůznější oblasti. Třetím typem je výkonnostní kontrola, během níž se posuzuje, co konkrétní akce přinesla a jaký měla efekt. „Mezinárodní standardy říkají, že pokud se provádí výkonnostní audit, je nutné se dopředu dohodnout s kontrolovanou osobou na kritériích, která se budou hodnotit,“ říká Miloslav Kala.

Problémem ale je, že tento druh kontroly u nás není příliš obvyklý a NKÚ se při ní často dostává do sporu s kontrolovaným subjektem, protože se obtížně hledá shoda na měřítcích kontroly. Navíc zákon o NKÚ explicitně neříká, že úřad takovýto typ kontroly má činit.

O možnosti, že by hospodaření úřadu vlády prověřil NKÚ, se jednalo již loni. Do programu kontrol na letošní rok tento audit kolegium nezařadilo. V pondělí bude rozhodovat znovu. I když tentokrát kolegium vysloví s kontrolou souhlas, je jasné, že kauzu ProMoPro audit úřadu vlády rozplést nemůže.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...