Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kolné aneb Jak přes cyklistiku pumpnout český stát

Evropa

  16:35

Státní orgány ještě nenapadlo intervenovat do cyklistiky. Přitom by se placené cyklostezkové známky, espézetky či registry kol šiknuly, že?

Co kdyby se na cyklostezkách zavedl výběr mýtného a kola by měla své identifikační značky? foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Autor níže psaných slov se zříká jakékoliv zodpovědnosti, pokud se něco z popsaného záměru naplní. Účelem je naopak prevence, aby se takové věci přestaly stávat. Ale, kdo ví... Žijeme přece v Česku.

Nabídněme malou sondu do politicko-šmelinářského myšlení v této zemi. Jde o návod, jak pod pláštíkem původně bohulibé myšlenky pumpnout stát, a protože mi tu myšlenku o víkendu vnukl cyklista na jednom pražském přívoze, týká se kol a také pumpiček...

V úvodu se objeví reálný problém. Třeba nedostatek cyklostezek a krádeže kol. Co s tím? Tady začíná nějaký šibal, kmotr či spíše kmotříček, jak takové vejlupky otituloval v Reflexu novinář Erik Best, koumat, kterak by to vyřešil... a zpeněžil. Proto z něj vzejde plán stavět cyklodálnice. Jenže už jsme se dostali do éry, kdy nejdražší tříkilometrová trať v pražských Vysočanech vyšla na 140 milionů (slovy sto čtyřicet milionů korun českých), což se společnosti nelíbilo, takže je třeba hledat nové zdroje pro pumpování.

A tu přichází geniální plán, hypotetické novum. Zemi vládne protikorupční vláda rozpočtové odpovědnosti, bla bla bla, takže musíme šetřit, na stezky sice nejsou peníze, ale poněvadž „jsme ekologičtí, uvědomělí a děláme to pro lidi“, postavíme je. Avšak nejdříve seženeme peníze. Proto „v rámci lepší občanské vybavenosti“ zavedeme zákon o povinných cyklistických známkách, minikopiích těch dálničních, bez nichž nebude na stezku připuštěn neplatící pirát bez lístečku. Z vybraných peněz, to slibujeme, vybudujeme ještě lepší cesty!

To je první fáze. Pokud projde – a kmotři s kmotříčky takový zákon vylobbují – může přijít další krok, pro nějž je třeba nejprve sepsat analýzy; nejlépe expertní a velmi drahé. Aby totiž cyklopiráti nešvindlovali a byl výběr „mýtného“ co nejefektivnější, bude do každého kola v Česku nutně vložen identifikační čip s GPS stanicí. Je to jistě „moderní, levné a díky tomu předejdeme i krádežím kol, jež budou snadno dohledatelná“. A pak už to jen sviští.

Ke kontrole „kolného“ bude zapotřebí vybudovat „kontrolní stanice“ – zůstane jen otázkou, zda budou společensky průchodné mýtné brány, repektive mýtné tunýlky, od respektované společnosti Kapsch anebo vyhlásíme transparentní tendr na výběr poplatků přes satelitní systémy.

S cépézetkami a IT registrem

Třetí fáze je také logická: povinné poznávací značky na bicykly (takzvané CPZ čili cépézetky), aby vytendrované automatické kamery podél stezek, jež „mají chránit bezpečnost cyklistů“, zachytily případného opilce nebo zloděje kol. Výroba navigací GPS a cépézetek bude svěřena firmě s unikátními technologiemi a „know-how“.

Registrační systém by byl s dodavatelem Bike-to-Be, Ltd. z Kajmanských ostrovů ideálně podepsán na 99 let. Kvůli stabilitě.Čtvrtý krok bude pro dnešní zdivočelé cyklisty nejtraumatičtější. Celý systém výběru kolného a jejich registrací si totiž pochopitelně vyžádá spuštění elektronického registračního systému, jenž „sofistikovaně integruje informace o pohybu bicyklů, přestupků a přinese i mnohé synergie pro efektivitu kolektibility transportních tarifů“, jako bychom četli z dokumentu, který připraví třeba odborníci z renomované firmy ATS-Telcom. Celý IT systém podepsaný s dodavatelem Bike-to-Be, Ltd. z Kajmanských ostrovů na 99 let, aby byla „zaručena jeho stabilita a kompatibilita“, je pak už jen samozřejmostí...

Následuje fáze pátá, poslední. Provoz. Vše se pod taktovkou expertů rozjede, zjistí se, že je potřeba vícenákladů, na které už z fondů EU nezbyly peníze, že bude ještě zapotřebí právních služeb pro řešení sporů s jezdícími kverulanty, kteří se vztekají, že registrační systém padá, že je sledují brány, že policie vede záznamy o jejich pohybu, že Česku hrozí miliardová arbitráž, protože se odvolala firma Arm-Strong-Tech z Karibiku, a tak dále.

To už jsou jen drobnosti, včetně zbudování pár kilometrů nových cyklotras. Pokud se někdo výše naznačeného pumpnutí skutečně chopí, nezbude občanům nic jiného než pozdvihnout své pumpičky, respektive hustilky, poněvadž situace už je tu věru „hustá“, a pořádně těm všem zlepšovatelům naplácat. Jen aby nefrnknuli někam do Chorvatska nebo až na Mount Everest.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...