Lidovky.cz

Kolik přehmatů Víta Bárty ve sporu se Skanskou napočítáme?

  15:28

Pět reklamovaných úseků, pět nesrovnalostí na straně ministerstva dopravy. Je Bárta opravdu oním spasitelem, bez něhož by se věci nehnuly?

Postoj Víta Bárty coby ministra dopravy vůči Skansce coby soukromé firmě vytváří v Česku precedent. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Úseky dálnic, které v Česku buduje Skanska, jsou hotovým šlendriánem a mnohde životu nebezpečné. Navíc jsou obrovsky předražené. Pokud se něco změní k lepšímu, pak jedině díky nekompromisnímu a tvrdému postoji ministra dopravy Víta Bárty. Takového dojmu mohl nabýt divák, který 13. března na ČT24 sledoval diskusní pořad Otázky Václava Moravce. Je však Bárta skutečně oním spasitelem, bez něhož by se věci nehnuly kupředu? Fakta hovoří o něčem naprosto odlišném.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstvo dopravy poukazují na pět projektů, které stavěla Skanska a objevují se na nich nesrovnalosti. Prvním z nich je přibližně 200metrový úsek dálnice D11. Příčinou problémů je pravděpodobně nestabilní geologické podloží. Kvůli zjištění, kdo za zvlněnou silnici může, byl objednán znalecký posudek, který zpracovává ČVUT. Obě strany se zavázaly výsledky posudku respektovat a vyhovět mu. V dubnu by mělo být známé konečné stanovisko. Vedení Skansky tvrdí, že pokud experti řeknou, že vše zavinila firma, je nutné úsek opravit: „Uděláme to bez mrknutí oka.“

Proč tedy nechal Vít Bárta instalovat na D11 ostudné tabule s informacemi, že problematický úsek budovala Skanska, aniž počkal na posudek ČVUT? A ještě jeden úsměvný moment. Ministerstvo dopravy a ŘSD vyčíslily škody, za které má být údajně odpovědná Skanska na D11, v rozsahu deset až 500 milionů korun. Reklamovaný úsek měří zhruba dvě stě metrů. Kolik platí ŘSD za kilometr dálnice? Skutečně má takové velkorysé kalkulace?

ŘSD také reklamuje úsek vnitřního městského okruhu v Brně – konkrétně část mezi Dobrovského a Svitavskou radiálou. Jde o světový unikát, protože zmíněný úsek ještě nebyl dokončen. Je to stejné, jako kdyby si zákazník vybral auto a poukazoval na jeho vady, ještě když je na výrobní lince.

Dan Ťok, generální ředitel akciové společnosti Skanska, v rozhovoru pro ČESKOU POZICI

Devět dní skluz

Zřejmě největší mediální pozornost vyvolala reklamace svodidel na D1 v úseku Kroměříž-Říkovice. V lednu byl zahájen jejich audit. Před jeho dokončením, 13. března, však Vít Bárta o problému hovořil v televizi. Až 22. března však Skanska dostala reklamační dopis od ŘSD s požadavkem na výměnu některých špatně značených dílů.

„Přestože nejsme přesvědčeni, že jsme pochybili a na dodané díly máme certifikáty, zahájili jsme výměnu,“ konstatuje společnost Skanska v tiskové zprávě. Ani výměnu svodidel tedy nelze přičíst k dobru Bártově mediálnímu divadlu. Pokud měla být věc vyřešena rychleji, a je otázkou, zda to vzhledem k odehrávajícímu se auditu bylo reálné, měl být ministr dopravy přísnější vůči ŘSD.

Ve stejný den jako reklamační dopis ohledně svodidel, 22. března, dostala Skanska i reklamaci na kluzné trny na D1. Jde o technologii, která zabraňuje nežádoucímu deformování vozovky po dokončení stavby. Vít Bárta seznámil s tímto problémem diváky České televize již 13. března, vedení Skansky si však na oficiální informaci muselo ještě devět dní počkat. Firma nepovažuje reklamaci za neoprávněnou a je připravena jednat buď o opravě, nebo o prodloužení záruky. Opět je tedy dohoda možná i bez Bárty.

Reklamační dopis na sesuv u obce Bílov na dálnici D47 dostala Skanska také 22. března. Paradoxní je, že ŘSD již v roce 2009 uznalo, že sesuv není chybou stavební firmy, a uzavřelo kontrakt na opravu. Na to asi ŘSD zapomnělo a reklamuje nyní něco, co dříve uznalo za své pochybení.

Ředitel Skansky Dan Ťok chtěl nesrovnalosti vyřešit s ministrem dopravy u kulatého stolu za přítomnosti novinářů. Na tuto výzvu však Bárta nereagoval. Skanska proto minulý čtvrtek uspořádala vlastní tiskovou konferenci, na níž předložila informace o reklamacích a harmonogram, kdy se o problémech dozvěděla a jak je řeší.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, již citoval deník E15, považuje prohlášení Skansky, byť mnohdy vůči ŘSD i ministerstvu dopravy hodně příkrá, za „posun při řešení celé situace“ a za přiznání některých chyb. „Pozitivně vnímáme aktuální zahájení opravy svodidel na D1. A dále potvrzení faktu, že od roku 2009 probíhá reklamační řízení na dálnici D11 a jasnou deklaraci společnosti Skanska o bezodkladném odstranění závad ve smyslu posudku ČVUT,“ uvedla Vápeníková. Pokud prý bude Skanska postupovat nadále konstruktivně, ztratí cedule „Zde stavěla Skanska“ opodstatnění.

Miliardy za Diag Human

ŘSD si zřejmě připravuje půdu, aby mohlo v tichosti odstranit cedule a nevyšlo s ostudou. Copak Skanska nebyla ochotná s ŘSD o problémech dříve jednat? Nebylo to spíše ŘSD, které v některých případech rozesílalo reklamační dopisy až devět dní poté, co s kritikou na adresu Skansky vystoupil v televizi ministr Bárta?

O co Vítu Bártovi jde, je otázkou. Pokud o co nejrychlejší vyřízení reklamací, měl tlačit na ŘSD. Pokud o úspory při výstavbě dálnic, pak stranou, která může ovlivnit náklady, je opět ŘSD. Možná, že Skanska měla být exemplárním příkladem, kterým chtěl Bárta veřejnosti ukázat, jak nekompromisně umí řídit resort. Nebo se hraje ještě o něco jiného?

Postoj Bárty coby ministra vůči soukromé firmě vytvoří v Česku precedent. Obdobně tvrdě se státní úředník vyjádřil na adresu privátní společnosti před téměř deseti lety. Tehdejší ministr zdravotnictví Martin Bojar označil společnost Diag Human za pochybnou. Ponechme stranou, kdo v má v komplikovaném sporu pravdu. V arbitráži jde o miliardy. Vít Bárta již nešéfuje bezpečnostní agentuře ABL. Na přehmaty ministra doplácíme všichni.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.