Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kellner si s Telefónikou zřejmě pohraje jako kdysi s pojišťovnou

  11:44

Nákup operátora není pro PPF rychloobrátkovou investicí. Španělé zůstávají minoritním akcionářem a čtyři roky vydrží i jejich značka O2.

foto: © ČTKČeská pozice

To se jednou takhle český miliardář Petr Kellner ráno probudí, přelétne faktury za telefonní služby a nevěří svým očím. „Okamžitě mi toho operátora kupte,“ rozdává briskně pokyny svým podřízeným. Samozřejmě jde o vtip. Pravdou ovšem je, že skupina PPF služeb Telefóniky Czech Republic využívá a aktuálně v ní kupuje majoritní podíl.

Po měsících spekulací v úterý Kellnerova finanční skupina a španělská společnost Telefónica SA oznámily parametry obřího obchodu. PPF získá za 63,6 miliardy korun 65,9 procenta akcií české divize Telefóniky, a kromě toho také 100 procent ve slovenské odnoži. Španělé si prozatím ponechají minoritní podíl 4,9 procenta a poskytnou na čtyři roky značku O2 k užívání. Zákazníci si tak zatím na „Kelly Mobile“, nebo spíše Air Mobile, zvykat nemusejí.

Kellnerova společnost použije na financování částečně vlastní peníze – 35,5 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že ještě na konci roku 2012 disponovala volnými prostředky přesahujícími 1,8 miliardy eur (zhruba 45 miliard korun), nebude ji přiliš bolet. Zbytek dodá syndikovaný úvěr aranžovaný Société Générale, na němž se podílí dalších sedm zahraničních bank. Úvěrový rámec představuje podle deníku E15 3,6 miliardy eur. Rezerva se bude hodit, PPF totiž bude muset po očekávaném schválení transakce Evropskou komisí nabídnout povinný odkup minoritním akcionářům, kteří drží zhruba 29 procent akcií.

Nové zlaté vejce

Vzhledem k tomu, že se v mediální zkratce mluví už podruhé v tomto roce v souvislosti s PPF a Petrem Kellnerem o obchodu roku, pojďme si obě transakce – připomeňme, že ta druhá se týkala České pojišťovny (ČP) – porovnat.

Zatímco nákup Telefóniky se odehrával pod burzovním dohledem, ovládnutí pojišťovny bylo tak trochu kovbojkou z divokých 90. letFinančním rozsahem jde o srovnatelně velké „dealy“ (o částkách ještě bude řeč), z čehož se dá usuzovat, že minimálně délkou trvání budou podobné. Mimochodem to odpovídá i na otázky mnoha telekomunikačních analytiků, zda nejde pro Kellnera jen o rychloobrátkovou investici, jíž se například za tři roky zbaví. Ne, už jen z podrobností, které noví partneři k transakci uvolnili, je jasné, že minimálně čtyři roky se firma bude nadále pyšnit znakem O2, a zřejmě teprve pak bude moci z obchodu Telefónica vycouvat – anebo také PPF, záleží na nezveřejněných klauzulích smluv.

Ale zpět k porovnání s Českou pojišťovnou, jejíž příběh se pro PPF v zásadě uzavřel letos v lednu. První důležitý rozdíl v obou obchodech spočívá v postupu ovládnutí firem, které v případě České pojišťovny byly a v případě Telefóniky budou zlatým vejcem skupiny. O nákupu telekomunikační firmy se tvrdě jednalo déle než rok a vše se odehrávalo pod burzovním dohledem, protože jemu se musí španělský gigant zodpovídat. Mimochodem právě burza si zhruba před třemi týdny vynutila přiznání Telefóniky, že o prodeji české divize jedná s PPF.

Zato v případě České pojišťovny šlo tak trochu o kovbojku z divokých devadesátých let. Odstátnění pojišťovny se uskutečnilo hned v roce 1992. Z 15 procent poslaných do kuponové privatizace získaly většinu společnosti Harvard Capital & Consulting, První investiční a Spořitelní investiční společnost. Majorita pak připadla státním bankám – ČSOB 14 procent, IPB, Komerční bance, České spořitelně a Interbance po deseti. Třicet procent zůstalo Fondu národního majetku (FNM).

Nástup Kellnera & spol.

Kellnerova parta se k pojišťovnictví dostala až v půli devadesátých let, kdy vykoupila zhruba za miliardu podíl České spořitelny, podobnou částku inkasovala také Interbanka. Obě banky ji potřebovaly, protože se v té době potýkaly se špatnými úvěry. Potíže měla i sama pojišťovna, které hrozily miliardové ztráty kvůli investicím v krachující Kreditní bance Plzeň a Pragobance.

Rozhodující pak byl v roce 1996 postup FNM a ministerstva financí vedeného Ivanem Kočárníkem. PPF s jejich souhlasem přebírá manažerské řízení České pojišťovny a spolu s IPB získává opci na další podíly v pojišťovně. Kočárník se pak stává v roce 1997 šéfem představenstva České pojišťovny.

Se vstupem PPF se dá čekat, že české O2 bude dravější a rychlejší při zavádění nových technologiíDokonáno je na počátku tisíciletí. Nejdříve PPF ovládá podíl IPB, která se na transakci s Kellnerem dohodla pár měsíců před svým pádem v červnu 2000. Peníze jí tak nikdy nedorazily. Proti částce 1,6 miliardy za pětinový podíl si PPF započetla smluvní pokutu 1,9 miliardy korun za pozdní převedení akcií. Stát, potažmo vláda Miloše Zemana, pak prodal svou třetinu České pojišťovny v roce 2001 za 3,9 miliardy. Suma sumárum přišlo ovládnutí jedničky na trhu maximálně na deset miliard korun. V té době už roční zisky firmy stoupaly k nějakým třem až čtyřem miliardám korun.

Jisté je, že pochybnosti o průhlednosti obchodu, třeba odměna v podobě vysoké funkce pro Ivana Kočárníka, se ani zpětně v případě obchodu s Telefónikou nevyrojí. Petr Kellner se i s PPF dávno posunul do světa mezinárodních financí a takové podezření si v obřích dealech financovaných konsorciem bank nemůže kvůli reputaci dovolit. Ale pro pořádek dodejme, že i česká Telefónica má své kořeny ve státní firmě. Byl to státní SPT Telecom a jeho Eurotel, kdo naučil Čechy telefonovat mobilem. A dnes s tímto operátorem volá přibližně polovina národa, tedy přes pět milionů zákazníků.

Na mezinárodní scénu s Italy

Paralely v ujednáních s Telefónikou se mnohem snáz budou hledat v následných operacích s Českou pojišťovnou. Tučná léta si PPF vychutnávala do roku 2007 pěkně sama. Pak už bylo jasné, že Česká pojišťovna nevyroste dál bez silného partnera. Nota bene ve zvyšující se konkurenci, která ukrajuje dominantnímu hráči stále větší kus koláče. Kellner se dohodl s italským obrem Generali na propojení svých byznysů ve střední a východní Evropě a stvořili kolos o hodnotě 5,1 miliardy eur. Česká část byla oceněna na 3,6 miliardy eur, takže aby Italové získali 51procentní podíl, vyplatili PPF rovnou 1,1 miliardy eur.

Tímto obchodem se mimochodem PPF a Kellner dostávají do vysokých mezinárodních finančních kruhů. Kellner se stal i členem vrcholných orgánů Generali, kde se scházejí bankéřské špičky Evropy.

Zároveň se společným podnikem se domluvila opce na převzetí zbytku, která stanovovala i minimální cenu (ať už by byla hodnota jakákoli) ve výši 2,5 miliardy eur. Na tuto částku pak i v zásadě došlo. PPF ji získá ve dvou splátkách – první ve výši 1,3 miliardy už v březnu dorazila za 25 procent akcií společného podniku Generali PPF Holding. Zbývajících 24 procent za 1,2 miliardy koupí Italové do konce příštího roku. K tomu si Kellner ještě vyzvedl dividendy. Když od nich odhlédneme, ocenila transakce celou pojišťovnu na dobrých 110 miliard korun. Slušné zhodnocení přibližně za 15 let.

Otázkou například je, kdo bude platit příhozy v aukci kmitočtů, která se rozbíhá v pondělí a kvůli níž vlastně dnes oznámení dohody přišloPodobně složitá ujednání zřejmě obsahuje i smlouva se španělským telekomunikačním koncernem. Otázkou například je, kdo bude platit příhozy v aukci kmitočtů, která se rozbíhá v pondělí a kvůli níž vlastně dnes oznámení dohody přišlo. Soutěžit se bude pod taktovkou PPF, transakce ale nebude vypořádána ještě několik měsíců. Rovněž „povinné“ držení minoritního podílu Telefónikou může mít své důvody. V minimální verzi jde o pojistku pro další zveřejněnou klauzuli, že český operátor bude mít nadále přístup ke sdílení technologií a také dohodám o roamingu, které Španělé uzavřeli nebo uzavřou. V maximální verzi (a jde prozatím o čirou spekulaci) pak může jít o jištění ze strany PPF, aby mohla Španělům celou firmu za nějaký čas vrátit.

Co to vše znamená pro české zákazníky? Se vstupem PPF se dá čekat, že O2 bude dravější a rychlejší při zavádění nových technologií, protože jakékoliv rozhodnutí nebude podléhat schválení centrály v Madridu. A pravděpodobně si klienti budou muset zvyknout na to, že při nákupu nového telefonu nebo tabletu v prodejnách O2 bude vždy připraven zástupce Home Creditu (v této chvíli nejvýznamnější aktivita PPF) s nabídkou spotřebitelského úvěru.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!