Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kellner koupil plzeňskou Škodu. Jako strategickou investici?

  15:48
Skupina PPF uzavřela nejspíše obchod roku. Oznámila, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií plzeňského výrobce vlaků, tramvají či souprav metra společnosti Škoda Transportation.

Express Slovenská strela slaví 80. výročí. České dráhy vyzdobily novým nátěrem lokomotivu řady 380 od Škody Transportation. foto: České dráhy

PPF získá s koupí 100 procent akcií plzeňského výrobce vlaků, tramvají či souprav metra společnosti Škodu Transportation i všechna přidružená aktiva, jako jsou ochranné známky Škoda a nemovitosti, které výrobce využívá.

„Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ uvedla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová. Částku, za kterou PPF plzeňského výrobce vlaků koupila, neuvedla. Podle serveru iHNed.cz, odvolávajícího se na nejmenované zdroje, zaplatí PPF přes deset miliard korun.

Ještě na jaře přitom byla favoritem na budoucího majitele plzeňské Škodovky světová jednička ve výrobě kolejové techniky China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC).

Ještě na jaře přitom byla favoritem na budoucího majitele plzeňské Škodovky světová jednička ve výrobě kolejové techniky China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Ta tehdy podle informací LN nabízela za českého výrobce kolejové techniky kolem 30 miliard korun. Že nešlo jen o fantazie, dosvědčuje i skutečnost, že tuto akvizici zveřejnil v rámci připravovaných projektů ekonomické a obchodní spolupráce Pražský hrad. O obchodu pak psal i čínský deník China Daily.

Nicméně jednání s Číňany se zadrhla. Zájem poté projevil i německý strojírenský kolos Siemens. A počátkem listopadu deník Mladá fronta DNES a týdeník Euro shodně informovaly, že plzeňského výrobce kupuje miliardář Daniel Křetínský. Ani ten však nejspíš nenabídl dosavadním akcionářům dost.

„Cena je výrazně nižší, než byla nabídka CRRC, kterou Korecký (jeden z hlavních akcionářů Škody – pozn. red.) odmítl, ale vyšší než původní nabídka EP Industries (spoluvlastní Křetínský – pozn. red.),“ uvedl pro LN ke spekulacím o ceně vysoce postavený tuzemský finančník. „Myslím, že EPI nabízela kolem sedmi miliard korun. Struktura financování ale byla i je docela komplikovaná a zahrnuje kapitalizaci podřízeného dluhu akcionářů,“ dodal.

Kellnerovu skupinu přivedl podle informací LN mezi zájemce jeden z akcionářů Škodovky s cílem vytvořit ostřejší soutěž.

Spletitá vlastnická struktura

Prodej plzeňské společnosti by měl být pro ni samotnou pozitivní zprávou. Dosavadní majitel, kyperská společnost CEIL, je totiž dlouhodobě obestřen tajemstvím.

Pokud transakci schválí český antimonopolní úřad, půjde z pohledu PPF o novou oblast působnosti. Skupina investuje hlavně v bankovnictví a finančních službách, podniká v telekomunikacích, biotechnologiích, pojišťovnictví, nemovitostech či zemědělství.

Před časem nicméně spletitou vlastnickou strukturu rozklíčoval server HlídacíPes.org. Podle něj v akcionářské síti figuruje 15 společností, konečných vlastníků je devět. K těm hlavním patří Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní figurovali v kauze Mostecká uhelná, v níž byli před několika lety nepravomocně odsouzeni švýcarským soudem. Podle serveru pak Čmejla a Diviš na jaře formálně převedli své podíly na příbuzné. Souviset to mělo s tehdy vrcholícím jednáním o prodeji Škody firmě CRRC.

Menší podíly pak údajně vlastní i dnešní generální ředitel Tomáš Ignačák, jeho předchůdce a nynější plzeňský hejtman Josef Bernard nebo šéf dceřiné Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Větší vlastnická transparentnost je důležitá mimo jiné proto, že společnost profituje ve velkém z veřejných zakázek. Jak uvedl v lednu HlídacíPes.org, mezi lety 2007 a 2016 získaly společnosti ze skupiny Škoda Transportation 142 takových kontraktů v objemu až 55,6 miliardy korun.

Jedna z podobných zakázek – pro České dráhy – přitom skončila u arbitrážního soudu. Strojírna ze složitého sporu, který se týkal zpožděné dodávky lokomotiv, vyšla vítězně. Státní dopravce jí musí zaplatit 1,2 miliardy korun. Verdikt se nyní snaží odvrátit u civilního soudu.

„Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, anebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta.“

Pokud transakci schválí český antimonopolní úřad, půjde z pohledu PPF o novou oblast působnosti. Skupina investuje hlavně v bankovnictví a finančních službách, podniká v telekomunikacích, biotechnologiích, pojišťovnictví, nemovitostech či zemědělství. V zahraničí se orientuje na dynamické asijské trhy, nejen na Čínu a Rusko, ale třeba též na Kazachstán, Indii, Vietnam či Filipíny, kde sílí poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách.

Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit jsou přitom podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.

„Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako je finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství,“ řekl Kovanda.

Otázkou ovšem je, jak na novou akvizici nahlíží vedení PPF. „Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, anebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo určitou existenční nejistotu,“ uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.

Jak se prodávala plzeňská Škoda

V roce 2002 začala Česká konsolidační agentura připravovat prodej zadlužené Škody Holding, v jejímž čele tehdy stál Martin Roman, pozdější šéf ČEZ.

V roce 2003 prodal stát 49procentní podíl skupině Appian za 350 milionů korun. Ve stejném roce Appian získal zbylých 51 procent holdingu od Škody, a. s., v konkurzu.

Appian se sídlem v Nizozemsku s nejasnou vlastnickou strukturou zvenku vyhlížel jako zahraniční investor. Ukázalo se ale, že za ním stojí čeští manažeři z Mostecké uhelné společnosti. Na Škodu si půjčili právě od MUS. Za akcie Škody zaplatil Appian 800 milionů. Z peněz Škody pak půjčku dolům během roku vrátil.

Appian zahájil ve Škodě restrukturalizaci s cílem zaměřit se na klasickou energetiku a dopravní strojírenství. V roce 2004 prodal firmy Škoda JS, Škoda Kovárny a Škoda Hutě ruské skupině OMZ. V roce 2009 pak odprodal Škodu Power korejskému Doosanu za 11,5 miliardy korun.

V září 2010 oznámili Tomáš Krsek, Michal Korecký (manažeři Škody Holding), Marek Čmejla a Jiří Diviš (manažeři Appianu), že Škodu Transportation od Appianu kupují. V obchodním rejstříku byla uvedena jako vlastník společnost SKODA INDUSTRY (EUROPE) se sídlem na Kypru. V roce 2013 se přejmenovala na CEIL.

Loni na podzim čínská společnost CRRC informovala, že jedná o plánované koupi Škody Transportation. Podle tehdejších odhadů by mohla firma, která je největším výrobcem vlaků na světě, zaplatit až 50 miliard Kč.

Letos v květnu LN uvedly, že smlouva o prodeji plzeňské Škody společnosti CRRC by se mohla podepsat v červnu. Nabízená cena se podle tehdejších informací pohybovala kolem 30 miliard.

Počátkem listopadu deník MF DNES a týdeník Euro s odkazem na nejmenované zdroje napsaly, že Škodu koupí Energetický a průmyslový holding miliardáře Daniela Křetínského.

V sobotu 25. listopadu skupina PPF miliardáře Petra Kellnera oznámila, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií Škody.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!