Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Když má docent méně než pokladní v supermarketu

Vysokoškolští pedagogové na pražské filozofické fakultě mají platy o dost nižší než učitelé základních, středních i vyšších odborných škol. Tento nedůstojný stav většinou trpně snášejí, protože svou prací žijí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nooo... Jako vysokoškolák (technického zaměření) ještě z dob socializmu (kdy jsme měli Jiné Vzdělání) si troufám tvrdit, že problém je v samotných učitelích i jejich žácích. Prostě vysokoškolské vzdělání ztratilo na hodnotě a to zásluhou především humanitních oborů (viz nové obory typu Dojmologie, Performance, nebo Falšovatel účetních výkazů v exslu...). Mimoto bych, zvláště pro filozofy, zavedl jako podmínku udělat zkoušku z diferenciálního počtu, termodynamiky a vlnové mechaniky. Protože jinak prostě tito lidé nechápou, jak probíhají děje v tomto Vesmíru a potom zaplňují náměstí s miliónovými hnědokošiláči a podobnými spolky (a učitelé je v tom podporují). A nakonec, co vlastně chceme, pokud na vysokou školu vleze všechno, co má díru do zadku a samotná škola se to tam snaží udržet, protože to sype... Prostě školy dnes nedávají vzdělání, ale diplomy.

0 0
možnosti

Dobře, že to nědo zmínil. Ale co má v posledních desítkách let tato škola společného s filozofií ?Je nutné se nejprve důkladně podívat na činnost této tzv. Rudé fakulty a na absolventy, které dnes doslova zvrací ve stále rostoucích počtech v přibývajícím počtu často bizarních oborů. Jedním z absolventů je také krasoduch Vladimír Špidla. Takže je nejprve nutné vrátit FF její skutečnou náplň a pak tam bude jen omezené množství pedagogů a studentů a o peníze nebude nouze. Jestli se nepletu, poslední filozofkou tam byla paní Prof. Růžena Vacková.

0 0
možnosti

Doby, kdy bylo stoprocentně jisté, že průměrné IQ pedagogů Filozofické fakulty UK musí být vyšší než u pokladních Lidlu jsou dávno pryč.

0 0
možnosti

S autorem sám jako VŠ pedagog v mnohém souhlasím, problém je nicméně jinde než ve státu, ale v samotné univerzitě, která doslova udržuje při životě řadu nekompetentních ,,odborníků" (včetně docentů a profesorů, které své tituly získali hluboko před rokem 1989 a dodnes z toho žijí, jakkoliv vědecky už současné teorie absolutně nestíhají). FF UK a její historické obory (vyučované stále v paradigmatu pozitivistického dějepisectví bez přihlédnutí k lingvistickému obratu) jsou toho bohužel živoucím důkazem. I přes vysokou míru diverzity oborů je tak problém především v tom, že většina lidí je s ohledem na zákoník práce nevyhoditelná - na rozdíl např. od v článku zmiňované AV ČR, kde musí vědečtí pracovníci absolvovat pravidelné atestace (i když uznávám, že i zde to může být v případě nepotismu pouze formalita). VŠ nemůže fungovat podle západních standardů dokud z něj nebude vymýceno dědictví státního socialismu, a to bohužel ještě nějakou tu generaci potrvá... Do té doby budeme opravdu brát

0 0
možnosti

Nejste první, od kterého něco podobného čtu. Nepůsobím na humanitním směru, ale také se obávám, že problém je v přezaměstnanosti (jak píšete) a přemíře oborů (jak se píše v článku). Jinak tím problémem praktické nevyhoditelnosti neproduktivních zaměstnanců samozřejmě trpí celé naše vysoké školství, tedy i technické obory, i když možná o něco méně.

Pokud jde o ty v článku zmíněné přívydělky - tady bych byl mírně skeptický a zeptal bych se, kde je toho hlavní počátek. Dovedu si stejně tak představit scénář, kdy je primární příčinou nízká vědecká činnost našich humanitních oborů (měřená především kvalitou ve světovém měřítku), z toho plyne dlouhodobá nízká míra financování, proto si vědátoři zajišťují další úvazky, aby si aspoň trochu přilepšili, ale tím mají ještě méně vědeckých výsledků. A kruh se uzavírá.

Mimochodem, to sčítání úvazků při získání grantů opravdu na humanitních školách tak funguje? To je na druhou stranu něco, o čem si můžeme u nás (MFF UK) nechat jen zdát - o úvazek gra

0 0
možnosti

Jedno z rozhodujících kritérií u humanitních fakult by měla být otázka: studovali byste tento obor, kdybyste si měli platit školné? Kolik z nich by řeklo ano? Učím prváky na medicíně. Tam bych se odpovědi nebála. Sama jsem magistra farmacie. Tam bych si taky byla s odpověďmi jistá. Ale kolik ze studentů těch jazyků EU, kdyby si studium museli platit, by si raději vybrali jiný obor? Protože ten jejich je takový koníček a živit je to neuživí? Takže pro některé humanitní obory bych zavedla plné školné. Proč by stát měl platit někomu koníčka? Kromě fildy i pro celou fakultu humanitních studií.

0 0
možnosti

Docent je titul. Nikoli profese.

0 0
možnosti

Docent je titul. Nikoli profese.

0 0
možnosti

Docent je titul. Nikoli profese.

0 0
možnosti

Docent je titul. Nikoli profese.

0 0
možnosti

Docent pochází ze stejného latinského kořene slova jako doktrína a doktor . Tedy doslova “učící” . Příbuzné je slovo dokument .

0 0
možnosti