Lidovky.cz

Když české firmy pomáhají gigantům jako Apple, Facebook & spol.

Evropa

  10:11
Společnosti Avast a AVG zná v Česku každý. Jsou tu ale i takové, o kterých doma nikdo neví, přestože ve světě sklízejí úspěch.

V roce 2014 byla poprvé ve všech čtvrtletích investována do evropských technologických společností alespoň jedna miliarda dolarů. foto: Česká pozice

V roce 2014 bylo podle statistik Evropské unie do nadějných projektů na starém kontinentu investováno v 855 uzavřených obchodech celkem 137,8 miliardy korun. To je o 78 procent více než v roce 2013. České startupy (začínající firmy často ještě ve fázi tvorby podnikatelského záměru – pozn. red.) z této sumy uzmuly 746 milionů korun. To je sice zhruba stejně, kolik získaly v roce 2012, jenže s tehdejšími statistikami značně zahýbaly GoodData, které získaly 25 milionů dolarů. V loňských statistikách už tato společnost samozřejmě nefiguruje.

Zuckerbergovi po boku

ROI Hunter je typickým příkladem projektu, který v Česku nikdo nezná, ale zato v dublinské centrále Facebooku moc dobře vědí, o co jde. Společnost se stala prvním facebookovým developerem svého druhu původem ze střední a východní Evropy. Bez povšimnutí médií a veřejnosti se jí povedlo získat řadu velkých českých klientů, například prodejce módy Zoot, Slevomat, cestovní agenturu Invia či Mall.cz.

Platforma klientům nabízí návratnost investic do stále pokročilejší facebookové reklamy, která aktuálně ukrajuje už 7,75 procenta světového online reklamního trhu. Jen ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku to představovalo 3,6 miliardy dolarů.

Na rozdíl od jiných nástrojů pro cílení reklamy nepoužívá anonymní cookies, ale reálná data o uživatelích a jejich aktivitě, kterých se dá z Facebooku vytěžit obrovské množství

ROI Hunter se vyvinul z brněnské agentury zaměřené na performance marketing a správu webů. Jako taková si vyvinula nástroj pro správu facebookové inzerce, protože ty stávající jí nevyhovovaly. Na to zareagovali lidé z Facebooku, kteří si všimli, že agentura začíná za jejich reklamní prostor utrácet stále více a více peněz. ROI Hunter dal nástroj k dispozici veřejně a Facebook jej sám propaguje jako nejlepší způsob, jak na síti inzerovat.

Na rozdíl od jiných nástrojů pro cílení reklamy nepoužívá anonymní cookies, ale reálná data o uživatelích a jejich aktivitě, kterých se dá z Facebooku vytěžit obrovské množství. Ve spojení s Google Analytics tak už uživatel před ROI Hunterem neskryje téměř nic. Nástroj tak umožní zadavatelům reklamy prostřednictvím jednoduchého formuláře vytvořit, vyhodnocovat a upravovat reklamní kampaně.

Klíčem k úspěchu je úzké provázání s Facebookem. Ten má rád firmy, které mu přinášejí zisky a ROI Hunter vede lidi k tomu, aby na největší sociální síti světa utráceli za reklamu stále víc. Díky tomu se firma dostala do programu Facebook Accelerate, v rámci kterého bylo vybráno deset společností z Evropy, Středního východu a Afriky a ty nejlepší z nich se loni staly marketingovými partnery. ROI Hunter tak vstoupil do elitní společnosti zhruba padesátky firem, jako je Adobe, Salesforce a další.

Co dokáže tweet od Applu

Aplikace společnosti Cleevio zbožňují především fanoušci Applu. V AppStore patří k nejstahovanějším, objevují se v severoamerických talkshow, screenshoty aplikace jsou dokonce na displeji iPhonů na oficiálních fotografiích tohoto telefonu. Přitom nechybělo moc a Cleevio už dnes nemuselo existovat. Jako rozhodující krok se nakonec ukázalo přesídlení za oceán.

V AppStore patří k nejstahovanějším, objevují se v severoamerických talkshow, screenshoty aplikace jsou dokonce na displeji iPhonů na oficiálních fotografiích tohoto telefonu

Vývoj webů, mobilních aplikací a vlastně všechno, co se vyskytlo, to byla náplň práce malé firmičky Cleevio po čtyři roky. „Byla to taková doba temna,“ říká spoluzakladatel Cleevia Lukáš Stibor. V roce 2012 se proto firma rozhodla zkusit štěstí v Silicon Valley.

Počátek úspěchu lze ale hledat na konci roku 2012, kdy Cleevio vyprojektovalo aplikaci pro dubajskou banku. Ta ji sice nakonec nekoupila, ale Cleevio se rozhodlo pochlubit se s tímto kouskem před světem. Za zhruba půl roku tak spatřila světlo světa aplikace Spendee, umožňující evidovat a řídit veškeré příjmy i výdaje. Šikovný správce osobních financí se později ukázal jako zlomový.

Cleevio vydalo Spendee bez větší marketingové podpory. Shodou okolností ji ale ve svém internetovém obchodě AppStore zpropagoval přímo Apple, který Spendee označil jako nejlepší novou aplikaci. Odkaz na stažení, který se objevil i na oficiálním twitterovém účtu AppStore, rozkliklo během prvních tří dnů 100 tisíc uživatelů. Za měsíc už to bylo 200 tisíc uživatelů.

Díky dvěma veleúspěšným aplikacím během půl roku získalo Cleevio velké množství kontraktů

„Během prvního měsíce se nám aplikace zaplatila a začala vydělávat,“ popisuje Stibor s tím, že když vyšla Spendee pro operační systém Android, stáhlo si ji za měsíc 100 tisíc lidí a aktuálně má přes dva a půl milionu uživatelů. Svůj druhý počin, chytrý úkolníček Tasky, spustilo Cleevio opět bez reklamních aktivit na začátku roku 2014. A co se nestalo, ozval se Apple. „Volali a ptali se, kdy to chceme spustit. Za čtrnáct dní, řekli jsme. A oni na to, že kdybychom to spustili zítra, bylo by to mnohem lepší,“ vzpomíná Stibor.

Zrovna v té době totiž získala velkou investici konkurenční aplikace Wunderlist a Apple potřeboval na svůj web nutně něco vlastního. Výsledkem byl odkaz na aplikaci, který Cleeviu generoval desítky tisíc dolarů denně.

Díky dvěma veleúspěšným aplikacím během půl roku získalo Cleevio velké množství kontraktů. „Když vyvíjíte placenou aplikaci, má Apple větší motivaci vás promovat, protože z prodejů má 30 procent,“ vysvětluje Stibor. Jako jednu z klíčových věcí přitom vidí expanzi do zahraničí.

Z Karlína do Vegas

Projekt Fripito, což je v podstatě bedekr pro vášnivé fotografy, začal na konci roku 2013 jako nezávazné povídání dvou kamarádů v karlínské kavárně. Dostal se ale až do finále mezinárodní startupové soutěže Appnation na letošním technologickém veletrhu CES. Firma však rychle zjistila, že v malém českém rybníčku nemá smysl s ohledem na úsilí a prostředky takový projekt dělat a rozhodla se rovnou začít v USA.

Vývoj aplikace trval dvanáct měsíců a výsledkem je rádce, který poradí nejen kam jet a co tam vidět, ale také kdy, aby to bylo ve správný čas a fotky byly co nejlepší

„Placený byznys se v současnosti dá dělat jedině v USA a jedině na iOS. Na Androidu máme zhruba stejně instalací jako na iOS, ale poměr příjmů je jedna ku patnácti,“ tvrdí zakladatel a šéf Fripita Jan Březina.

Vývoj aplikace trval dvanáct měsíců a výsledkem je rádce, který poradí nejen kam jet a co tam vidět, ale také kdy, aby to bylo ve správný čas a fotky byly co nejlepší. Autorem obsahu jsou zkušení fotografové profesionálové. Například průvodce Prahou má na svědomí Michal Vitásek. Přispět ale mohou i sami uživatelé.

Sehnat potřebnou první investici ovšem nebylo lehké. Fripito jednalo i s crowdfoundingovými servery Kickstarter a Indiegogo, ale nevedlo to k úspěchu. Vybralo se 180 tisíc korun a z USA nedorazil ani dolar. Zadařilo se až u soukromého českého investora.

Prioritou pro rok 2015 je dosáhnout 50 tisíc instalací a rozšířit nabídku placených průvodců z deseti na padesát

Veřejnosti se Fripito představilo na přelomu října a listopadu na newyorském veletrhu PhotoPlus. Uvedení přineslo hned první den téměř tři tisíce instalací. Aktuálně už počet stažení dosahuje skoro deseti tisíc. Společnost Microsoft proto Fripito následně vybrala do programu BizSpark, který podporuje mladé startupy a dává jim k dispozici zdarma své profesionální nástroje pro vývoj produktů. „Dodnes aktivně spolupracujeme a připravujeme společnou kampaň,“ říká Březina. Firmy si všimlo i několik dobrých zahraničních autorů a Fripito tak teď tvoří obsah třikrát rychleji.

Prioritou pro rok 2015 je dosáhnout 50 tisíc instalací a rozšířit nabídku placených průvodců z deseti na padesát. Díky spolupráci s Microsoftem také brzy přibude verze Fripita pro systém Windows Phone. Skutečným vrcholem letošního roku ale bude další kolo investic, ve kterém chce firma získat 200 tisíc dolarů. Vzhledem k tomu, že vybírat bude z investorů, kteří se už sami ozvali, neměl by to být podle Březiny problém.

Letenky pro batůžkáře

Kdo chce létat co nejlevněji a nevadí mu, že poletí déle a s více přestupy, než by bylo nezbytně nutné, ten by měl při zaslechnutí slova Skypicker zbystřit. Firma totiž dokáže najít takové spoje, že cestující na letenkách ušetří až 90 procent. Přestože celý byznys dělá 35 lidí z brněnské vilky, v tuzemsku ji mnoho lidí nezná, nebo neví, že je z České republiky.

Úspěch tkví v tom, že systém Skypickeru dokáže najít takové kombinace spojů, které jednotlivec sám nenajde, a nakombinuje nejlevnější možnou cenu

Firma loni prodala sto tisíc letenek a letos jen za první polovinu roku by to mohlo být půl milionu. Tržby Skypickeru rostou každý měsíc zhruba o třetinu, v únoru to bylo 46 milionů korun. „Jen jedno procento z obratu děláme v Česku; 60 procent tvoří Evropa, 40 procent zbytek světa,“ vypočítává zakladatel Skypickeru Oliver Dlouhý. „V současnosti hodně rosteme mimo Evropu, takže brzo budeme dělat většinu obratu v mimoevropských lokalitách,“ dodává.

První veřejná verze Skypickeru byla spuštěna v květnu 2012. V prosinci 2013 pak firmu díky investici od společnosti Touzimsky Kapital Group koupil konkurenční portál WhichAirline.com. Úspěch tkví v tom, že systém Skypickeru dokáže najít takové kombinace spojů, které jednotlivec sám nenajde, a nakombinuje nejlevnější možnou cenu. Díky tomu, že rozdíly v cenách jsou tak vysoké, operuje firma s vysokou marží. Aktuálně to je kolem 16 procent, zatímco standard trhu jsou jen dvě procenta. To společnosti dává prostor při jednání s obchodními partnery.

Na rozdíl od jiných malých firem ale Skypicker neplánuje přesídlit do Silicon Valley ani jinam do zahraničí. „Chceme prorazit z Čech, těžit z českého prostředí, z levné pracovní síly a dalších výhod,“ říká Dlouhý.

Investice do evropských technologických startupů.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.