Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kauza pražského dopravního podniku: tentokrát kapitola SMSková

  19:15

Aktualizováno. Nejnovější nitkou jsou SMS jízdenky a hlavním protagonistou firma Crowsnest. Spojující článek? Opět právní kancelář Šachta & Partners.

Ano, Praha je malá. Jenže rozplétání vztahů mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a neprůhlednými firmami, které od něj získaly za šéfování bývalého ředitele Martina Dvořáka zakázky, navozuje až dojem, že Praha je spíš vesnicí než velkoměstem. Nitky se totiž sbíhají (nebo rozbíhají?) u jedné právní kanceláře jménem Šachta & Partners. Další klubko „náhod“ přikutálely páteční Hospodářské noviny.

Po kauzách „předražené jízdenky“, „turnikety“, „obrazovkový patent“, „madeirský dům“ a „bezpečnostní služba Samcor“ se tentokrát jedná o SMS jízdenky pražského dopravního podniku (jejich prostřednictvím se prodají jízdenky za 250 až 300 milionů korun ročně, což je osmina tržeb za jízdné pražského dopravního podniku). Hlavním protagonistou je společnost Crowsnest a spojujícím článkem kancelář Šachta & Partners.

Kolik za to?

Než rekapitulujeme kauzu SMS dle HN, je na místě otázka: Na kolik DPP služby Crowsnestu přijdou? „Kvůli obchodnímu tajemství údaje nezveřejňujeme. Zůstává nám však více než 75 procent ceny jízdenky. Podle našich informací je to podobné jako u jiných dopravních podniků v Česku,“ uvedla pro HN mluvčí dopravního podniku v Praze Ilona Vysoudilová.

Kolik dostávají dopravní podniky jinde? Plzeňský dopravní podnik má dle HN z jedné SMS jízdenky 72 procent, tedy méně než Praha. Jenže Plzeň i další dopravní podniky preferují Crowsnest. A prý vypisují tendry této firmě na míru. „Po několika zkušenostech z veřejných výběrových řízení jsme došli k závěru, že náročnost přípravy všech podkladů není úměrná našim šancím na jeho výhru,“ uvedla pro HN například obchodní ředitelka ATS Praha Nikola Ikonomidu.

V Ostravě se dle HN o zakázku utkalo šest firem včetně těch, které SMS jízdenky nabízejí v zahraničí. Pouze Crowsnest však splnil kritéria tendru. Ač podle předběžných výsledků skončil až třetí (první dvě firmy byly později pro formální chyby vyloučeny). „V rámci našich nabídek jsme dopravním podnikům a městům nabízeli výplatu z jedné SMS jízdenky mezi 84 a 86 procenty,“ uvedl pro HN pro změnu šéf firmy Airtoy Roman Jánský. To by jen v Praze znamenalo úsporu v řádu desítek milionů korun ročně. Jen ukřivděnost poražených? Možné je cokoliv.

Vrána k vráně sedá?

Projděme si v bodech „kauzu SMS“, jak ji popsaly HN:

  • Duben 2007: Šéfem pražského dopravního podniku se stává Martin Dvořák (bývalý ředitel z TV Prima). Jeho kolega z TV Prima Jan Svoboda (nedávno neúspěšný kandidát na šéfa České televize a nynější obchodní ředitel ČT) přebírá řízení marketingu DPP. Jeho oddělení začíná prosazovat SMS jízdenky.
  • Srpen 2007: Dopravní podnik uzavírá smlouvu na SMS jízdenky s firmou Crowsnest, která do té doby nevyvíjela žádnou činnost. V jejím představenstvu seděli lidé, kteří figurovali i v dalších firmách, za nimiž dle HN přímo či nepřímo stojí pražský podnikatel a lobbista Michal Voráček a které mají zakázky od pražského magistrátu, dopravního podniku či Českých drah. K žádnému výběrovému řízení nedošlo s odůvodněním, že jde pouze o pilotní projekt. Službu SMS jízdenek přitom pražskému dopravnímu podniku nabízely nejméně dvě další firmy. Jedna z nich (firma Dimoco) tuto službu tehdy provozovala ve Vídni.
  • Listopad 2007: SMS jízdenky v Praze začínají fungovat. Ukazuje se, že firma Crowsnest s žádnou invencí nepřišla – používá systém vyvinutý firmou ka.soft a provoz zajišťuje firma Erika, kterou tehdy koupila právní kancelář Šachta & Partners pro skupinu Appian (dříve majitel Mostecké uhelné společnosti a plzeňské Škody Holding).
  • Prosinec 2009: DPP ukončuje pilotní projekt SMS jízdenek a zakázku zadává firmě Crowsnest přímo, opět bez výběrového řízení. Důvod? Dopravní podnik kromě SMS jízdenek požadoval i zajištění služby Mobilní peněženka, na kterou krátce předtím získala Crowsnest celoevropskou licenci. Ač je služba běžná v Česku i ve světě, český patentový úřad přijal jedno z možných řešení jako patent. Na rozdíl od SMS jízdenky dopravní podnik mobilní peněženku nepropaguje.
  • Současný stav: Firma Crowsnest postupně ovládla firmu Erika, jen menší část jejích akcií zůstala společnosti Media Laboratory, kterou vlastní vydavatelství Grand Princ. To ovládá hongkongská firma Creative Chance International. Jediným akcionářem Crowsnestu se stal Voráčkův dlouholetý podnikatelský partner Milan Jelínek. Vznikla také partnerská společnost Crowsnest Net, která sídlí přímo v kancelářích právní kanceláře Šachta & Partners. Tu vlastní rakouská firma Klymene, které šéfuje pražský právník Ferdinand Überall figurující v řadě firem propojených s klienty kanceláře Šachta & Partners. Klymene je akcionářem řady technologických firem, které v Česku získávají zakázky od veřejné správy.

Co dodat? Snad jen již tradiční reakci právní kanceláře Šachta & Partners, dle níž nejde o známku propojení, ale pouze o náhodu, že má skupina firem stejného právníka. Crowsnest je v překladu vraní hnízdo. Vrána k vráně sedá?

Aktualizace. Doplňujeme o reakci advokátní kanceláře Šachta & Partners, kterou ČESKÉ POZICI zaslala 14. února advokátka kanceláře Karolína Babáková:

V žádné z uvedených zakázek nebylo nikdy prokázáno jakékoliv předražené či nevýhodné plnění pro DP ani jakákoliv protiprávní či neetická role advokátní kanceláře Šachta & Partners („AK“) v rámci společností, jež vstupují/vstoupily s DPP do obchodních vztahů.

Pokud jde o samotnou službu SMS jízdenka, AK se společností Crowsnest a službou samotnou nemá a nikdy neměla nic společného. Skutečnost, že AK právně zastupovala skupinu Appian při nákupu společnosti Erika od CET 21 je zcela mimo rámec jakýchkoliv spojitostí s uvedenou službou. Navíc je patrné, že v souvislosti s následným prodejem společnosti Erika (kterému došlo téměř krátce po tomto nákupu) bylo spojeno ukončení veškeré účasti AK v této společnosti, včetně účasti v orgánech společnosti. Způsob, jakým byla společnost Crowsnest vybrána DP k poskytnutí plnění je pouze otázkou kompetencí a rozhodnutí managementu DP, přičemž AK tento proces neorganizovala.

Je pravdou, že společnost Crowsnest Net, v níž má společnost Crowsnest majetkový podíl, sídlí na stejné adrese jako naše AK – to je opravdu významné propojení, které už tu několikrát bylo. Asi nemá smysl v této fázi opětovně zdůrazňovat, že naše AK poskytuje svým klientům službu umístění sídelní adresy, ale v každém případě stojí za zmínku, že tato společnost (Crowsnest Net) nemá s DP nic společného, nemá s ním žádný vztah a neposkytuje mu žádné služby.

Autor: